Hei! Jeg har faktisk tatt et valg og ikke gå for å "oppdage" nye forfattere. Jeg har verken interessen eller kompetansen til å oppdage nye forfattere/bøker, derfor har jeg tatt et valg; jeg gidder rett og slett ikke å hive meg på trender lenger. Knausgård - Nei takk, dersom han fortsatt er aktuell og skrytt opp om 5 år, kanskje jeg leser noe av ham. Spennende cover og en litteraturkritikers uforbeholdne hyllest; Nei takk!
Det er skrevet så mye godt tidligere, og jeg er såpass bevisst markedsføringskreftene at jeg sier nei takk! Jeg leser max 40 bøker i året. Den tiden jeg velger bort familie, venner, andre oppbyggende aktiviteter, så ønsker jeg at den litteraturen jeg leser er faktisk verdt å bruke tiden på. ALLE kan gi ut bok i dag, ser det ut som. Et fåtall kommer vi til å snakke om når et sekel er passert. Konklusjon: Provoserer coveret og forfatteren er ny - er det verdt å bruke tid på boken?
Viser 2 svar.
Hehe, det var karen som visste hva han ville ha det. Stor respekt!
Jeg tror jeg er litt for feig til å innta det samme beinharde, kompromissløse standpunktet utifra en umandig angst for å bli for "gammal grinebiter". Men samboer'n påstår at toget alt har gått for den bekymringen ;)
Jeg kjenner meg veldig igjen i ditt syn på nye bøker som nesten blir hevet etter oss, jeg har valgt å se langt forbi dem! Nå har jeg begynt å åpne meg litt, føler vel for at jeg bør være litt mer orientert om hva som skjer rundt meg og det KAN jo være det skrives gode bøker i dag også;-) Men sjansen for at jeg vil lese en av dagens bøker er faktisk omvendt proporsjonal med de markedsføringskrefter som brukes på å lansere dem. Og jo mer jeg merker at de trykker på assosiasjonsknapper og jo mindre de forteller om selve boken, jo mindre er sjansen for at jeg vil prøve meg på en av dem.
Når det gjelder Knausgård, oppfatter jeg nok situasjonen litt annerledes, - selvom jeg ikke har lest den ennå, men jeg har mine planer;) Den har jo fått så mye omtale på grunn av diskusjonen om form og innhold, samtidig som den har fått gode kritikker av seriøse anmeldere, - der har jo ikke markedsførerne behøvd å gjøre noen ting, pressen og den litterære interessen har gjort jobben for dem!