Jeg kanskje ikke helt enig at handlingen i Trylleglasset har liten sammenheng med boken vi skal lese (Musikk fra en blå brønn). Jeg fant Trylleglasset i kjelleren - hadde helt glemt at jeg hadde den, og begynte å lese i denne også, parallelt med "Musikk fra en blå brønn". Det er nydelige noveller som handler om Herdis og om de andre barna i gaten der hun vokser opp.
i novellene er verden sett fra et barns perspektiv. Herdis er yngre da. Barna i novellene går også igjen som venninnene til Herdis i "Musikk fra en blå brønn".
Men når det er sagt, så er det ikke en forutsetning å ha lest Trylleglasset før man leser "Musikk fra en blå brønn" - det går fint uten, men det kan være en berikelse om du har tid og anledning til å lese denne også. Nedreaas skriver så bra.
Trylleglasset handler i stor grad om ensomhet.
"Et ensomt barn har ikke stort annet enn fantasien", skal Nedreaas vistnok ha sagt en gang,
og Herdis flykter inn i fantasien når livet er vanskelig. Trylleglasset er et prisme som viser verden i fantastiske farger. Herdis bruker fantasien sin når hun er sammen med andre barn, og de beskylder henne for å lyge. Herdis skjønner ikke at det fører til utestenging, det blir en ond sirkel.
Viser 4 svar.
Ja, veldig enig i at Trylleglasset er fin. Men jeg synes ikke den henger sammen med Musikk fra en blå brønn slik som Ved neste nymåne gjør. Jeg opplever disse to som en del av en serie, mens jeg synes Trylleglasset fint kan stå alene.
Og så synes jeg det er interessant å tenke på at det gikk elleve år mellom de to første bøkene, og så enda ti år før Ved neste nymåne kom ut. Lurer på hvordan det påvirker skrivestilen når det går såpass lang tid mellom hver bok. Skal bli spennende å følge Herdis og Nedreaas.
Kapittelet «De onde gåter» inneholder direkte referanse til tre av novellene i Trylleglasset. Vi hører om hvordan hun lånte Trylleglasset fra en pike, som vi kjenner fra novellen av samme navn, vi hører så om historien om når Evelyn og familien kastes ut av leiligheten, før vi skjønner at vi er kommet til avslutningsnovellen: brannen, skilsmissen og de brente pengene. Dette kapittelet er kanskje bruddet med barndommen slik den presenteres i Trylleglasset?
Jeg har tidligere "protestert" mot å kalle disse tre bøkene for en trilogi. Riktignok er Herdis hoved- eller biperson i de fleste av novellene i Trylleglasset, men hun opptrer også i novellesamlingen Stoppested fra 1953 (som også anbefales for Nedreaas-fans).
I et intervju med avisen Friheten 27.01.1961 sier Torborg Nedreaas om romanen: "Boken er den første av to sammenhengende bøker."