Dette var kanskje det klokeste noen av oss har sagt i denne tråden til nå? Føler Daneel setter fingeren på noe som handler om den panikken som har oppstått i markedet; den panikken som i sin tid, kanskje, rev platebransjen i filler og biter. Sitte litt rolig i båten. Tror det er klokt.
Viser 1 svar.
Dette blir et langt innlegg fra meg, men nå er vi på favorittemaet mitt, så jeg håper det kan passere :-)
Hmmm. Er det lurt av bokbransjen å vente å se? Det var vel ikke den tidlige panikken som rev platebransjen i filler - men kanskje heller det at de var så trege med å omstille seg at de mistet muligheten til å ta kontroll over utviklingen?
Når det gjaldt musikk, ville markedet ha nettsalg, lave priser og frihet til å flytte musikken mellom ulike spillere. Og til å dele med andre, selvsagt. Plateselskapene og distributørene ville selge et produkt med mye mer begrensninger enn det folk ønsket (DRM og proprietære systemer). Resultatet har vært en enorm vekst i ulovlig fildeling. Når bransjen ikke ville selge det folk ville ha, så stjal de det i stedet. Fildeling ville blitt stort uansett (gratis er bedre enn betalt), men kanskje det kunne gått litt bedre dersom bransjen hadde vært mer på hugget.
På konferansen "Nokia World" i desember 2007 (hvor jeg var :-)) lanserte verdens største plateselskap Universal og Nokia et samarbeid: Nokia comes with music. Alle som kjøpte en Nokia musikktelefon, ville få ubegrenset adgang til å laste ned Universal-musikk i ett år. Dette blir (nesten) som om alle som kjøper et lesebrett skal få inkludert i prisen at de får lov til å laste ned ubegrenset med bøker utgitt på Aschehoug og Gyldendal. Og hva skulle Universal få for det? Et par hundre kroner kanskje, max, av Nokia for hver kunde som tok i bruk tjenesten. Gevinsten for Universal ville være inntekter på et stort antall kunder, men omsetningen per kunde ble ganske lav. Jeg forteller om dette fordi jeg opplevde det som et jordskjelv - og et skremmende eksempel på hvor fort ting kan snu. Dette var en strategi Universal ble tvunget inn i etter at "verden gikk i mot dem" - ikke fordi de var i forkant og kunne sette premissene. (Etterpå har det skjedd mye på musikkfronten, og jeg vet egentlig ikke hvordan det har gått med dette samarbeidet)
Bøker er på mange måter annerledes enn musikk, tror jeg. Musikk var allerede tilgjengelig på CDer, som var lette å rippe. Hvis noen skal legge ut ebøker før disse finnes elektronisk, så må de skanne inn hele boka selv - og det tror jeg ikke blir gjort så mye foreløpig. Jeg har prøvd å søke etter norske ebøker på fildelingssteder for se hvordan situasjonen er, men finner bare lydbøker. Også tror jeg at storkjøperne av norske bøker ikke er like hissige på fildeling (ennå) som storbrukerne av musikk.
Jeg tror mest på å være i forkant av utviklingen, forsøke å forstå markedet, og å ta kontrollen - slik at bransjen kan sette premissene.