Min lærer på barneskolen leste for klassen min i alle spisepauser fra 2.- 4. klasse. (1981 - 83) Jeg er ikke i tvil om at denne rutinen, pluss at min klasse et skoleår hadde ansvar for skolebiblioteket, stimulerte både min og flere andre i klassen sin leseglede. Gjorde din barneskolelærer dette, og hvis ja, husker du noen av bøkene det ble lest fra ? Selv husker jeg spesielt bøkene fra Narnia - serien og flere av Astrid Lindgren.
Viser 17 svar.
Vi hadde en tid en lærer som leste for oss i matpausen, den boka jeg husket best var boka om roboten Matilda av Philip Newth. Leser selv mye for elevene i matpausen. Det er en fin måte å både legge til rette for et godt og rolig måltid, samtidig som det skaper leseglede hos elevene. Jeg har hatt elever som har fortalt at de omtrent aldri har bladd i ei bok hjemme, så da er det ekstra fint å introdusere de "selvsagte" klassiske forfatterne som Astrid Lindgren og Roald Dahl.
Husker ikke at vi ble lest for på barneskolen, men husker at vi ble det på ungdomsskolen, men ikke i pausene. Jeg mener det var i en Klassens time, eller Norsktimene.
Noe høytlesing var det, men jeg kan ikke huske så mye fra det. Derimot har jeg som lærer lest utrolig mye høyt for mine elever gjennom mange år. Fast innslag har vært boka Oninga irorkesernes fange. Den var obligatorisk når vi hadde om urinnbyggerne i NordAmerika, en bedre bok om dette emnet finnes ikke. En annen bok med tema mobbing, lenge før dette begrepet kom på banen, er På villstrå. Jeg valgte ut bøker som belyste emner i fagene samfunnsfag og religion i 5. 6. og 7. klasse? De fleste elevene satte pris på dette og det var ikke bare i spisepause det ble lest.
Leste også mye for mine egne barn i førskolealderen og i forskjellige barnegrupper. Her ble boka Lupinella flittig brukt. Dette er en av mine favorittbøker som bør leses.
"Lupinella" var i tillegg til "Da snøen kom" blant de aller første bøkene jeg leste selv. Lesverdige begge to.
Tror det er veldig viktig med høytlesning tidlig av. Det skaper forutsetninger for å ville dykke enda dypere ned i bøkenes verden og det kan nok være med på stimulere fantasien.
PÅ vår barneskole ble det i 1-5 klasse lest for oss. Husker en bok som het god natt mr Tom, Ligg unna Kjelleren av R.l Stine. Vi prøvde også å lese Narnia serien, men det ble bare med noen kapitler.
Tror det er mange folk som har en slags stereotypi mot å lese, så hvis man blir lest for tidlig i oppveksten kan man lettere unngå slike vrangforestillinger om bøker.
Jeg leser for elevene mine (7. trinn). Vi leser ikke i matpausen, men et kapittel her og der ved starten/ slutten av dagen osv. En kjempefin måte å samle fokus på en trøtt morgen. Høytlesing er fantastisk! Opplever at elevene vokser enormt på å reflektere over og snakke om det vi leser. Vi leser Anton og andre uhell akkurat nå. Den er en skikkelig innertier for 7. klassingene mine.
Artig at du nevner høytlesing. Det er kun noen få dager siden jeg hørte en ekspert uttale at høytlesing er ekstra stimulerende for hjernen.
Vi ble lest for gjennom hele barneskolen, noe som i hvert fall jeg satte stor pris på. Husker spesielt en serie bøker som jeg likte veldig godt. Jeg husker ikke hva bøkene eller forfatteren het, men jeg tror jenta bøkene handlet om hadde et navn som begynte på M. Det var flere bøker der vi fulgte oppveksten hennes og i den siste ble moren hennes syk og døde av kreft. Det gjorde stort inntrykk.
Ellers hadde vi en lærer som nesten bare leste bøker fra krigens dager. Dette er jo viktige ting å lære om, men å høre om livet i konsentrasjonsleir var ikke det mest behagelige å spise til.
På både barne og ungdomskolen ble vi lest for. Jeg husker at det var fantasy bok og annen spenningsbok på barneskolen vi leste, men ikke tittelen kun litt av handling og sjangeren. Ellers ble vi i 9ende klasse lest for Svenne av Per Nilsson og dette var veldig spennende bok. Det er viktig at barn og unge blir lest for å gi dem forståelse av ulike ting i samfunnet og øke leselysten ikke minst.
Jeg husker i alle fall at en lærer leste for oss i matpausen, må ha vært i 3. eller 4. klasse tenker jeg. Husker bare at jeg hadde med en bok hjemmefra som han leste, en av bøkene i 5-serien som jeg elsket! Det ble med bare den ene boka fra den serien for læreren var ikke så begeistret for den og i voksen alder skjønner jeg jo hva han mener, men den gangen ble jeg svært skuffet. Men det var veldig trivelig å bli lest for mens vi spiste. :o)
Vi ble lest for. Både Astrid Lindgren-klassikere, småhistorier og Harry Potter. Jeg har alltid vært en leseløve, og begge foreldrene mine er bibliotekarer, så jeg var nok hakket mer interessert i bøker enn mange i klassen sånn generelt. Men ja, jeg tror det å bli lest for er utrolig viktig! Det gjelder også i hjemmet. Den beste måten å skape en bokelsker ut av barn, er å lese for dem, vise dem bøkenes utrolige verden fra ung alder, mens fantasien fremdeles er på topp og barna fremdeles er små nok til å ville bli lest for om kvelden!
Jeg har ingen bibliotekarer i min nære familie, men begge mine foreldre er ( pensjonerte) lærere, og er dessuten lesehester, dette medførte at både jeg og mine to søsken under hele skoletiden ble oppfordret og inspirert til å bruke biblioteket til å låne bøker som kunne supplere skolebøkene. Jeg ble lest for om kveldene, så lenge jeg var ung nok til å ønske det. Absolutt enig med deg i at leselysten også bør stimuleres i hjemmet.
Så bra. Vi leser høyt for våre elever (ungdomsskule)
Jeg gikk noen år på skole i Danmark i det som tilsvarer ungdomsskolen i Norge. Det ble lagt stor vekt på muntlig undervisning og ikke minst på høytlesing i mange av fagene. En av de minneverdige bøkene var Scherfigs Det forsømte forår om en brutal lærer og elevenes mottiltak. Inspirasjonen til denne undervisningsformen var hentet hos Grundtvig.
Husker fra barneskolen at lærerinna vår, Inghild, leste fra barnebøker de tre, fire første årene. Hvilke bøker husker jeg derimot ikke. Men fra og med 5. klasse fikk vi ha med bøker selv på skolen, og fra dem leste vi selv høyt for de andre. Jeg tok med meg Hardyguttene Jager Biltyvene mens andre leste fra Nancy Drew og Bobseybarna. Og noen leste fra Otter Tre-To Kaller, ei bok om en flystyrt - og noe mer jeg ikke husker. Det var ei fin tid!
Jeg husker best Når villdyret våkner og Den siste mohikaner. Var en hyggelig del av skoledagen det.
Hvor mange det inspirerte til å lese er jeg derimot usikker på. Verken var eller ble mange lesehester der.
Vi ble lest for både på barne- og ungdomsskolen. Jeg husker ingen av bøkene fra barneskolen, men på ungdomsskolen husker jeg at Hellemyrsfolket gjorde et uutslettelig inntrykk på meg (læreren vår var usedvanlig god i høytlesning, så alt ble så "levende").