Eg ser at tredje bind i historia om Ingrid frå Barrøy har kome, og eg merkar meg at omslaget har fått raud farge. Bind 1 var blått og bind 2 var kvitt.
Tankane gjeng til Krzysztof Kieślowski og trefargefilmtrilogien hans Blå, Hvit og Rød, og der kvar av fargane assosierast med mottoa frå den franske revolusjonen; blå - fridom, kvit - likskap, raud - brorskap.
Det er vanskeleg å sjå nokon parallellar mellom handlingane i Jacobsen sine bøker vs i Kieślowski sine filmar (seier eg som berre har lest den første av bøkene, men eg har lest omtale av dei to andre ...). Men kan det tenkast at Jacobsen på annan måte har hatt dei franske revolusjonsideala i tankane? Eller er det fargane i det norske flagget han vil vise til? Eg trur uansett ikkje at fargevalet er tilfeldig.
Viser 7 svar.
Også jeg er opptatt av bokomslag og har tenkt på de tre fargene. Er det en sammenheng her, må det sannsynligvis fra starten av ha vært meningen at det skulle komme tre bøker. Og hva hvis det kommer en fjerde …
Personlig synes jeg symbolikken i omslaget til første bok, «De usynlige» er interessant – jentungen som står på en stol.
«Da Barbro vokste opp på Barrøy hadde ikke jentene stol. De sto ved bordet og spiste. Av kvinnene i huset var det bare mora, Kaja, som satt, og det begynte hun med først etter at hun fikk sin første sønn. Da Kaja døde, ville Barbro ha stolen hennes. Men Hans ville overlate den til Maria, som han akkurat hadde giftet seg med. Kort etter giftet også storebror Erling seg og flyttet til en annen og rikere øy. Dermed fikk både Barbro og Maria stol, omtrent samtidig. Og allerede da Ingrid var tre, lagde faren stol til henne også, med armlener, som de kunne legge en fjøl over, som hun kunne sitte på, og ha føttene på setet, til hun ble så stor at de kunne fjerne den. En epoke var over.» (side 121)
og
«Alle kvinner har en kiste, det har de hatt lenger enn de har hatt stol.» (side 112)
Det forteller mye om utviklingen i vår tid at kvinnene, inntil for omkring hundre år siden, måtte stå og spise (gjerne på kjøkkenet) mens mennene satt til bords.
Spørsmålet er om det er forfatteren selv som har valgt fargene på omslaget, og ikke designeren alene. For regissøren Kieslowski er det klart at fargene er knyttet til Frankrike i og med at hver film har undertitler som henholdsvis «Liberté», «Égalité» og «Fraternité» - selv der handlingen er lagt til Polen eller Sveits. Kan vi se en tilsvarende inndeling hos Jacobsen? (For kuriostetens skyld kan det nevnes at president de Gaulles memoarer i tre bind også er i rødt, hvitt og blått).
Min gjetning er at fargene på bindene i Roy Jacobsens trilogi henspiller på det norske flagget, ikke det franske.
Hvis fargene ikke henspiller på noe helt annet, da!
Det russiske flagget er for eksempel i rødt, hvitt og blått... :-)
Jeg er ikke helt ferdig med tredje bok, men Ingrid er ved målet (tror jeg) og har overnattet på en gård. «Hun reiste seg og gikk inn i rommet ved siden av. Det lignet det hun selv sov i, men hadde andre farger, også møblene hadde andre farger. Hun fortsatt inn i det neste, som også lignet hennes. Og inn i en tredje farge.» (side 144-145)
Om omslagsfargene er designerens eller forfatterens ide vet vi ikke, men designeren har neppe valgt farger uten at forfatteren har vært enig. Så kan vi jo kose oss med å filosofere over fargenes symbolverdi!
Tja, i perioda handlinga er lagt til så var vel flagget til russarane stort sett raudt, med bittelitt gult her og der?
Ja da, jeg vet det. Men det var litt fristende likevel :-)
Aha - interessant! (Og jeg hadde helt glemt at omslaget på bind I var blått...) Jeg ville tippe at det først og fremst er det norske flagget som er viktig for "fargekodingen" av omslagene - for denne trilogien skal vel si noe vesentlig om hva som "er" (og "var") Norge/nordmenn/norsk virkelighet?
Men parallellen til Kieslowskis trilogi er så klart et meget godt poeng - som jeg neppe heller hadde kommet på helt alene. Takk, Jostein!
Interessante tanker - gleder meg til å lese den tredje romanen, skal ha det med fargene i tankene da - det er vel kanskje en nokså velbrukt symbolikk med de tre fargene. ( Kieslowski har jeg forresten stor sans for - har omtalt mange av filmene hans - blant annet Three Colors )