Nydannede overgangsformer mellom genre eller tema-grupperinger
er vidåpent forskningsfelt, ledige doktorgrader å røve her...
krim-thriller bransjen used to be quite thrilling, men hele faget
kriminalitet er idag så preget av 'winner takes all' overbud
og 'uvennlig oppkjøp' som noe pleide å hete i børs-bransjen.
_
Altså crime in real life, er i utvikling og opptrapping -
i likhet med katastrofer, galskap og psykopatisk ledelse av
såvel bedrifter som nasjoner og nasjonalmafiaer - -
de mest ultrasoniske ledertyper skal visst ha utviklet visjoner
på tvers av disse just nevnte tre investeringsområder
som idag konkurrerer hverandre både inn og ut.
Litteraturens oppgave er bl.a. å ramme inn og granske menneskenes
liv og lidelser, visjoner og galskaper -
så kunstnerne må følge modellene slik de utvikler seg,
foredler og integrerer en rekke livs- og dødsområder.
Alt dette må slå ut i kulturproduksjonen ?
Men for å innsnevre forskningsområdet noe:
_
Dere som bruker/ sluker litteratur/ film i 'kriminelle'/ 'katastrofiske'
genre o.l.:
Hvor utbredt tema/idé er det at fienden bruker/ lager 'religiøse'
agenter
som skal bevåke/ infiltrere/ styre en folke/ sauemengde ?
_
..vet om noen få, men nå ville jeg ikke styre assosiasjonene, verre enn
at temaet er antydet.
Dette kan jo 'fårekomme' i litt tøffere journalistikk og blogging
rettet mot aktuelle faktiske forhold
(så som saganatten senker, over fredfull jord ;)...
men hvor finnes denne temakretsen forfremmet til det 'fiksjonelle' plan
(hvor folk leser bøker frivillig) ?
_
_
Spionromaner er ikke så ukjent, med tettspunne nok intriger.
Bare i kalde kriger, eller også i religiøst motiverte?
Det skal vel ha vært tilvirket noen få genuint og barnedøpt krigerske
religionsprodukter ....
i den godkjent reelle verden.
sikkert farlig nok interessant å betrakte hva underholdningsbransjen
kan ha (sukker)spunnet til oss om det, som 'fase 1'.
Så nevn gjerne funn under den --
men utenom slagfeltets gny, hvem slapp publikum innenfor
'produktutvikling og regi'-teltet, det hemmeligste ?
_