Så kom den endelig, den første romanen til den utrolig spennende amerikanske forfatteren George Saunders. (Jeg forhåndsbestilte den i juni 2016 og har gledet meg til siden.) Saunders har tidligere skrevet essays, barnebøker, kortromaner og flere fantastiske novellesamlinger.
Vi befinner oss i USA i februar 1962, det er borgerkrig, og Abraham Lincolns elleve år gamle sønn, Willie (William Wallace) dør og begraves på en kirkegård i Georgetown. Etter begravelsen vender Lincoln alene tilbake til kirkegården gjentatte ganger, og romanen er befolket av gjenferd og fylt med et vell av stemmer. Ordet bardo i tittelen er forresten hentet fra tibetansk religion. I Den tibetanske dødeboken beskrives Bardo som er en åndelig mellomtilstand – en slags tibetansk limbus – den dødes tilværelse i førtini dager mellom døden og ny gjenfødelse, der de døde blir møtt av ulike og skremmende visjoner. Romanen spenner vidt og tar for seg eksistensielle spørsmål om liv og død, kjærlighet og sorg.
Jeg har lest den på Kindle og hørt den på lydbok. Anbefaler særlig lydboken – en sann svir av et hørespill med et skikkelig stjernelag av bla skuespillere, musikere og forfattere. På rollelisten (som består av ikke mindre enn til sammen 166 personer) står, foruten Saunders selv, blant andre David Sedaris, Julianne Moore, Ben Stiller, Susan Sarandon, Miranda July, Carrie Brownstein, Lena Dunham, Cassandra Campbell, Nick Offerman. Et kort intervju med Saunders om dette her.
Romanen føyer seg forresten fint inn i rekken av bøker-som-minner-om-bøker-jeg-har-lest. Den fikk meg straks til tenke på en annen usedvanlig god roman jeg leste for en del år siden, en av de forholdsvis få bøkene jeg har i bokhylla Favoritter, nemlig Kirkegårdsjord – gjenfortellinger i ti mellomspill av den irske forfatteren Máirtín Ó Cadhain – begge utspiller seg på en kirkegård der stemmene til fortidige, og i Lincoln in the Bardo også fremtidige, gjenferd rår ...
En sterk og dyster, men også humoristisk og varm roman dette. Saunders evner stadig å overraske positivt, samtidig som romanen er umiskjennelig Saundersk.
En klar sekser på terningen!
Viser 6 svar.
Anbefaler særlig lydboken – en sann svir av et hørespill med et skikkelig stjernelag av bla skuespillere, musikere og forfattere.
Oj, det høres spennende ut! Hm - nå har jeg nylig kjøpt boken, da. Papirversjonen, mener jeg. Men jeg kan jo sjekke om lydboken er tilgjengelig i iTunes-butikken...???
Kom over denne denne strålende anmeldelsen av Lincoln i Bardo, som er den norske tittelen, i BOK365 i dag, og kom til å tenke på deg, annelingua. Fant du lydboken? Eller fikk du lest papirboken? Spent på hva du synes i så fall :-)
Har ikke kommet i gang med papirboken, men nå satte du i gang noe, Monica: jeg har nå lastet ned lydboken, som min første Audible-gratistest-bok fra Amazon.com! Audible-appen er også installert, nå gjelder det bare å få den til å spille av boken, rettere sagt å finne boken i appen. I morgon, i morgon - kanskje på vei til jobb? :) Takk for dyttet!!! :D
Gjør det, annelingua. Jeg syntes liksom jeg fikk bedre tak på lydboken, noe jeg tror skyldes det enorme persongalleriet på hele 166 fortfatterstemmer!
Jeg har de senere åra kjøpt en del bøker som har vunnet eller vært nominert til Booker-prisen. Og jeg har sjelden blitt skuffa, bøkene har stort sett vært bra.
Men denne gangen hang jeg ikke helt med i denne vinnerboka, som jeg ser og stort sett har fått gode anmeldelser. Den ble rett og slett for eksperimentell og komplisert for meg. Tar seg noe opp i andre halvdel.
Det viser jo bare at smaken er forskjellig. Jeg har også lest en del Man Booker-pris-nominerte forfattere, men mine favoritter når sjelden helt opp – ofte kommer de ikke med på kortlisten engang :-)