Jeg har selv jobbet ved en kristen, privat grunnskole, og det er klare retningslinjer for hva elevene skal lære, uavhengig av om skolen er kristen eller ikke (og privat/offentlig). Elevene skal lære det samme, og det er vel mer rammene rundt skolen mer enn det faglige innholdet som er annerledes, slik jeg har opplevd det. Vi hadde noe mulighet for en tilrettelagt KRL-undervisning tidligere, men jeg er usikker på hvordan det er nå etter "Kunnskapsløftet". For øvrig var det blant annet både kristne, ikke-kristne og muslimer som gikk ved den skolen, så skolen ekskluderer ingen på bakgrunn av hvilken trosretning de har, og det er ingen forsøk på å endre elevenes trosretning. Tror det er få lærere som er interessert i å prakke på elever en religion, man har jo full respekt for om folk (og barn) tror på noe annet enn en selv, uansett om man selv er kristen eller ikke?
Min erfaring er at små, private skoler kan være et godt alternativ for flere elevgrupper, og at det er positivt at det finnes alternativer til den offentlige skolen. Ikke alle passer inn under det "normale", og jeg tør påstå at det i svært liten grad har vært religiøs påvirkning ved den skolen jeg har jobbet ved. Fokus har heller vært å skape et godt læringsmiljø for elever, både faglig sterke elever, og faglig svakere elever. Alle blir sett, og lærerkontakten er mye tettere ved en liten skole med små klasser, enn i store klasser. Elever som kanskje tidligere har vært mobbet og plaget i offentlig skole, kan plutselig blomstre og gjøre det sterkt på en mindre skole, hvor det kanskje er mer rom for å være "annerledes".