Jeg har lest denne igjen, og ser nå den alternative tittelen. Jeg ble nysgjerrig og leste om Prometheus. Han var en titan (gudene som fantes før Zeus og de i gresk mytologi) som kjempet sammen med Zeus for å få fjernet de andre titanene. Dette reddet livet hans. Han lurte dermed Zeus til å velge mellom et offer som var oksekjøtt inni et okselik eller bein som var dekket av glinsende fett (altså noe fristende inni noe ikke så fristende eller noe ikke så fristende men som så fristende ut). Zeus valgte beina (så fristende ut pga fettet, men var jo bare bein), og dette ble det som menneskene skulle ofre til Zeus fra nå av. Dette gjorde Zeus sint, og derfor fjernet han ilden fra menneskene. Prometheus tok den tilbake, gjorde Zeus enda sintere og derfor ble Prometheus festet til en stein og en fugl hakket ut leveren hans.
Dette fikk meg til å begynne å tenke på Frankenstein og monsteret. Frankenstein ønsker å skape et vakkert monster, han prøver å gjøre det så godt han kan, velger ut de "peneste" likdelene osv. Men når monsteret får liv så er han ikke vakker i det hele tatt. Muskler som tyter ut av sårene og den hvite lik huden er blitt gulaktig (slik det blir beskrevet i boka). Det er dette at monsteret ikke er vakkert som Frankenstein vil at han skal være som får Frankenstein til å avvise det. Slik som Zeus valgte noe vakkert og er skuffet over at det bare er bein, velger Frankenstein noe vakkert og blir skuffet over at han er så stygg, og at det for å bruke et moderne uttrykk ikke er noe kjøtt på det beinet. Frankenstein blir sendt vekk, og straffet fordi Zeus ikke likte valget, og når Frankenstein trosser ham igjen ved å ikke bare la seg bli tatt livet av så blir han straffet enda engang ved å bli til et monster.
Når du leser tittelen og kun kjenner til hentet ilden delen av myten så er det lett å tolke det som at det er Frankenstein som trosset gudene med å skape liv, men kan den kanskje også leses som at Frankenstein er Zeus og Monsteret er Prometheus?