Jeg har ofte undret meg over hva som gjør at noen bøker selger i bøtter og spann, mens andre blir forbigått i glemsel. Twilightserien er ett eksempel, men jeg kunne selvsagt nevnt mange, mange flere. Og det som ofte forundrer meg er at det slettes ikke er slik at bestselgerne nødvendigvis er de bøkene som er best skrevet eller har den beste handlingen. I motsetning til mange andre synes jeg ikke "Menn som hater kvinner" var så original og genial som mange skulle ha det til og jeg undrer meg mang en gang på hvorfor den selger så godt.

Avisomtale spiller selvsagt en rolle, jeg innrømmer glatt at jeg kan la meg friste til å kjøpe en bok utifra forhåndsomtalen, men langt fra alle bøker som nevnes ofte i media blir bestselgere. Se bare på biografien til Mia Gundersen eller noen av bøkene til Ari Behn. Spørsmålet er, hva annet må til for å skape dette? ( Og jeg vet jo at om noen visste svaret på dette, ville de vært en rik forfatter - men jeg synes det er et interessant emne å reflektere over)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Viser 4 svar.

Mye av svaret er nok tittel, cover, vaskeseddel og omtale. Og er det lagd en film i tilegg som er populær, er nok det et pluss. Handler innholdet om noe ukjent og mystisk er nok også det et pluss, for vi mennesker liker det som er mistenkelig, utenomjordisk, mystisk, framtid, ukjente ting, osv. Noe av det tror da jeg er grunnen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg tror den beste måten å skape en besteselger på er ved å gå gjennomjungel telegrafen. En leser bøkene, så en til og enda en. Det var ihvertfall slik jeg endte opp med Twilight i fanget. En annen ting med den boken (bruker den som eksempel siden den allerede er nevnt) er at både tittelen og bokens framside er vakker og mystisk på samme tid. Du hører ordet vampyr, ser et eple og lurer stille på hva twilight egentlig er for noe. Dette gjør en nysgjerrig, og når da noen i din nærmeste omganskrets så har lest boken og blir helt forelsket i den bleke vampyr-kjekkasen som viser seg og egentlig være snill som en pusekatt, ja det er det jo gjort. Forelskelse er en mektig rus. Men Twilight hadde også den fordelen at den hadde filmindustrien og dens enorme reklamedubsjett i ryggen. Det samme hadde vel Menn som hater kvinner. Utover dette tror jeg det er mer eller mindre tilfeldig hva som blir en besteselger og hva som ender opp blant "husmors pornoen" i dagligvarebutikken.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Synes i grunn Natalie oppsummerte mine tanker ganske bra. Det at folk snakker om bøker har mye å si, her kan jeg bruke meg selv som eksempel: Jeg var overhodet ikke nysgjerrig på Min Kamp-fenomenet før jeg så det bli diskutert flittig her inne. Har enda ikke lest noe av det, men den første har havnet på ønskelista. Den hadde nok mest sannsynlig ikke blitt interessant for meg i det hele tatt om jeg ikke hadde sett/hørt folk diskutere det.

Ellers tror jeg at mange bestselgere som ikke nødvendigvis er av fantastisk litterær kvalitet, blir bestselgere nettopp fordi de er enkle (språk/handling/o.l). Folk som ikke er veldig interessert i bøker - men som leser litt i blant - leser kanskje bøker som ikke krever så alt for mye? Dermed kommer disse i tillegg til øvrige lesehester. Jeg vet egentlig ikke om det ligger noe i dette, bare en teori.

Trender hjelper vel også endel på salg. Etter at Twilight-sagaen ble gitt ut og filmatisert har det blitt gitt ut hauger og fjell av vampyr-litteratur/filmer/serier. Jeg har elegant unngått hele konseptet. :-) Kanskje en annen gang!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Tror nok forleggere også gjerne skulle ha knekt den koden, gitt. Det er ikke alltid avisene har så mye å si heller. Se på Senor Peregrino - den tok av fordi folk snakket om den, en ren word-of-mouth greie. Såvidt jeg vet har annonser begrenset effekt, mens presseomtale er et hakk bedre. Det aller beste er hvis bøkene blir snakket om, og dette er ikke noe verken forleggere eller forfattere kan styre eller forutse - de kan håpe og be til høyere makter, selvsagt. Det er nok lettere for en forfatter med et kjent navn, men selv den mest berømte forfatter var totalt ukjent en gang ...og selv den mest berømte forfatter kan skrive en bok som flopper. Bestselgere treffer en tone i folk, noe som gjør at alle vil lese den. Og det vet man ikke på forhånd.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Egil StangelandVigdis VoldBjørg RistvedtHilde H HelsethLene AndresenLailaHarald KTanteMamieKirsten LundGro Anita MyrvangTine SundalJulie StensethKarina HillestadHege HopenTone Maria JonassenJoannHeidi BellinoronillesiljehusmorEmil ChristiansenTove Obrestad WøienJan-Olav SelforsKikkan HaugenHilde Merete GjessingBeate KristinMarit AamdalKaren PatriciaVannflaskeGladleserTorill RevheimNina M. Haugan FinnsonIngunn SCatrine Olsen ArnesenSigrid Blytt TøsdalRisRosOgKlagingJakob SæthreHeidi LBjørg L.Ann EkerhovdHeidi BB