Jeg synes ikke at uttrykket "tidsanalyse AV BOKA" er noe særlig problematisk. Det er jo bildet som boka gir av samfunnsforholdene som må være det viktige her (mer enn samfunnsforholdene generelt slik de kommer til uttrykk i en historiebok eller liknende). Naturligvis faller de to tingene mye sammen, men siden det skal være en analyse bør man vel starte med eksempler fra boka og så trekke slutninger på bakgrunn av disse.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Viser 2 svar.

Ja, nettopp. Derfor mener jeg "en tidsanalyse av den historiske tiden Sults handling foregår i" for eksempel ville vært mer presist, dersom det er det skolen er ute etter. I norskfaget kan jo plassering av Sult i tid også bety litteraturhistorisk epoke. Eksemplene jeg ga var ikke tilfeldige, men slik jeg husker Sult. Kanskje var det flere sultne, pengelense unge menn på vandring.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jo, naturligvis er det samfunnsforholdene det er spørsmål om og ikke noen litteraturhistorisk epoke. Men er det så sikkert at det er 100% samsvar mellom samfunnsforholdene slik en skjønnlitterær forfatter beskriver dem og forholdene slik en historiker eller en sosiolog kunne ha beskrevet dem? Et hvert skjønnlitterært verk avspeiler jo en subjektiv opplevelse fra forfatterens side. (Men det jeg sier her går naturligvis langt ut over det skolen forlanger.) Det jeg mener er at man må ta utgangspunkt i bokas bilde og ikke bare i samfunnsforholdene generelt slik de var på den tida.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Readninggirl30Ingunn SHegeRonnyJohn LarsenMarteAnne ÅmoEli HagelundBente L.GunillaTatiana WesserlingLeseberta_23Fride LindsethEllen E. MartolKirsten LundMads Leonard HolvikRufsetufsaHelena ETove Obrestad WøienLinda NyrudLars Johann MiljeAnneWangHeidi BBRandiAFrode Øglænd  MalminJarmo LarsenKristinAnn Helen EalpakkaEster SMorten MüllerHarald KAstrid Terese Bjorland SkjeggerudTore HalsaAnne Berit GrønbechSiv ÅrdalEmil ChristiansenElisabeth SveeAlice NordliChristoffer