Ja, men leser også ut av artikkelen at bøker vi tidligere kjøpte av Bladkompaniet, nå gis stive permer og hedersplass i såvel bokklubb som bokhandel. Det må jo ha endret leservanene, ikke kun justert de?

Jeg vet ikke, men hadde vært spennende å vite om leseren som i dag velger Øya, i Bokklubbens glansdager ville valgt "månedens bok" og endt opp med Lillelord. (eksemplene helt tilfeldige selvfølgelig:). I såfall må vel det gi seg utslag i statistikk ? At andelen av oversatte lettvektere har økt, mens andelen av originale historier som vil stå seg over tid har sunket i blant alt som leses?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Viser 6 svar.

[ Slettet av bruker ]

Det finnes kvalitativ forskning, slik blant annet Naper har gjennomført. Det kan godt tenkes noen har forsket på problemstillingen eller kan tenkes å gjøre det. Innenfor litteraturkritikken og litteraturvitenskapen kategoriseres litteratur. Det finnes aldri absolutter innenfor humaniora- og samfunnsvitenskap , men det finnes likevel valide analyser og kvalifiserte konklusjoner. Mine kategorier er selvsagt helt uvitenskapelige, men at det er fruktbart å snakke om kvalitet etter ulike parametere innenfor litteratur er jeg sikker på. Noen bøker kvalifiserer bedre innenfor en sjanger enn andre. Forskerne kan en del om kriteriene.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Det finnes statistikk for det meste, og Forleggerforeningen utarbeider med jevne mellomrom en bransjestatistikk (tror den kommer hvert annet år). Den har, naturlig nok, igjen statistikk over kriteriene du nevner, men den omfatter norsk henholdsvis oversatt skjønnlitteratur og norsk henholdsvis oversatt underholdningslitteratur.

http://www.forleggerforeningen.no/arbeidsomrader/bransjestatistikk

Som det fremgår, er den siste statistikken fra 2011. Har ikke hatt tid til å studere den, men nederst på side 11. er det en oversikt over solgte eksemplarer i de forskjellige bokgruppene for årene 2006–2011. (Der oversatt underholdningslitteratur er med f.o.m. 2008).

Godt sagt! (0) Varsle Svar
[ Slettet av bruker ]
[ Slettet av bruker ]

Det var jo nettopp dette jeg lurte på, men tydeligvis ikke klarte å formulere godt nok. Føler at dette er litt som diskusjonen om høna og egget.

Ellefsen skriver i Morgenbladet-artikkelen at de store forlagene har kastet seg på bølgen. Han peker spesielt på forlagene Bazar og Juritzen som ”tapetserer bestselgerlistene”. Altså må markedet ha vært der, slik Tao ganske riktig skriver.

På den annen side fremgår det av den omtalte sammenligningen Cecilie Naper gjorde i 2007 at norske lesevaner faktisk ble endret på de tjue årene mellom 1993 og 2007, ikke bare justert, slik også du påpeker. Og som jeg altså var og er nysgjerrig på grunnen til.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Marianne  SkageBenedikteKirsten LundMartinEster SRufsetufsaBjørg L.Bjørg RistvedtTanteMamieVariosaCecilie69Dolly DuckHarald KNeraHilde Merete GjessingPiippokattaKetilVanja SolemdalTor-Arne Jenseningar hSiljeKristine LouiseSynnøve H HoelBeathe SolbergSolTatiana WesserlingHilde H HelsethArne SjønnesenGroMonica CarlsenGrete AastorpEirin EftevandMcHempettTor Arne DahlMads Leonard HolvikJoakimSigrid NygaardIngunnJIngeborg Gsiljehusmor