Jeg resirkulerer.
Helt sant.
Jeg prøver, i alle fall. Men jeg må innrømme at jeg sliter når det eneste symbolet jeg kan tyde på de ulike emballasjene er en søplekasse.
Men jeg er altså en ivrig følger av alle slags påbud, og lemper pliktskyldig søppelet opp i nærmeste søplekasse.
Jeg har tenkt tanken at jeg kanskje burde påpeke overfor produsentene at det å være miljøbevisst ikke er noe de trenger skamme seg over. De må gjerne trykke LITT større bilder av hvilken søplekasse de egentlig vil jeg skal putte akkurat DERES søppel i.
Etter gjentatt mysing havner det meste i "restavfall"-bøtta. For DER skal i alle fall RESTEN, så det blir mindre feil å putte det jeg ikke kan tyder DER, enn å putte noe i plastavfallet som IKKE er plast nok til å høre hjemme der.
Melkekartonger og juicekartonger havner selvfølgelig i papirsøppelet der de skal. Etter en runde med såpe og vann og en kraftig undertrykking av spørsmålet "hvor mange melkekartonger må til for å varme opp den mengden vann jeg nettopp brukte på å vaske en melkekartong". Jeg VET at ethvert tall over EN som svar her, lett ødelegger hele effekten.
Men jeg vil ikke vite, og gjemmer meg bak generell inkompetanse og et skinnende selvbilde som RESIRKULERER.
Da er det verre på reisefronten.
Misforstå meg rett. Jeg er stor tilhenger av Ruter.
Om man ser bort fra at billetten nå koster det samme i kroner om jeg kjøper den i automat, i kiosk eller på nett.
Alle som har kjøpt noe på nett vet selvfølgelig at det er ENDA dyrere enn alle de andre alternativene, i og med du både betaler kort-gebyr OG en sum for å bruke telefonen som datamaskin.
At jeg primært bruker NSB sin applikasjon for å betale de 30 kronene er selvfølgelig kun et resultat av at jeg flere ganger har fått beskjed fra Ruter-appen at "vi vet ikke hvor du er, du må legge inn stedet du vil reise fra før du kan gå videre", tett fulgt av en fullstendig mangel på mulighet til å legge inn noe som helst.
NSB's løsning er forbausende smidig. "Vi bryr oss ikke om hvor du er. Du kan legge inn en reise på andre siden av byen for alt vi bryr oss. Billetten din er fremdeles gyldig i hele Oslo en hel time, og vi tar vår betaling før vi overfører det som er igjen av de 30 kronene til Ruter".
Jeg tilstår at jeg ser en viss "poetisk rettferdighet" i at jeg kan betale 30 kroner for en billett i Ruter-systemet, UTEN at Ruter får 30 kroner, jeg mener.... hadde det vært urimelig med en liten rabatt for oss som betaler med telefon og kort? En form for "vi vet at dette koster dere ekstra, så Ruter gjør sitt for at totalkostnaden ikke skal overstige 30 kroner"?
Men ruter står på sitt "du får ikke kjøpe før du forteller oss hvor du er hen", og jeg kjøper billetten hos NSB.
Så står jeg der. Med telefonen klar i hånden, i tilfelle noen skulle ønske å kontrollere at jeg har gyldig billett.
Selv om jeg VET at ingen kommer til å bry seg, for jeg gikk nettopp forbi bussen på endeholdeplassen, og der var det ingen kontrollør.
Lett snø er ganske trivelig. Nesten julestemning, og 6 minutter til bussen skal gå.
Med 4 minutter til bussen skal gå er det mye mindre trivelig med snøen som faller, og jeg gleder meg til å komme på bussen.
Med 2 minutter til bussen skal gå, så er snøen kald, det å stå er en uting, det eneste som gleder meg er at når bussen endelig kommer, så vil selv sjåførens tendens til å la alle dørene stå oppe til han skal kjøre være en veldig begrenset lidelse siden det nå bare er...
0 minutter til bussen skal gå...
Jeg vinker til bussjåføren der han står på i den andre enden av endeholdeplassen.
Han vinker tilbake. Eller var det en finger jeg så?
Bussen rører seg i alle fall ikke.
Nedtellingen på tavlen fortsetter, vi har nå gått fra 0 minutter til bussen skal gå, via "nå" til 10 minutter til bussen skal gå.
Jeg vinker igjen, og selv om jeg nå er mer tilbøyelig til fri tolkning, så er jeg SIKKER på at det er en finger jeg ser vinke tilbake.
For ikke å tape ansikt, tar jeg frem telefonen og ringer Ruter på det nummeret som står på den trykte bussruten. Den som sier at forrige buss gikk for 2 minutter siden.
Telleverket teller trofast ned, og forteller at nå er det bare 8 minutter til "neste" buss kommer.
Damen som tar telefonen er positiv og medfølende.
"Jeg hører hva du sier, men ifølge mine oversikter her, så er ALLE våre busser i rute".
Jeg forsøker å argumentere for at det umulig kan stemme,siden jeg ikke er på noen buss i øyeblikket.
Damen er fremdeles positiv, men litt utålmodig når hun forsøker å fortelle meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om. "Hadde bussen vært forsinket, så ville det stått på skjermen min." At jeg ikke er på noen buss må skyldes noe helt annet enn at bussen er forsinket. Uten at hun av den grunn kan forklare hva...
Etter litt forsiktig press fra min side, lover damen å undersøke nøyere. Jeg hører på stemmen hennes at hun ikke helt skjønner hva hun egentlig skal undersøke, for det er jo strengt tatt JEG som burde undersøkes når jeg ikke sjønner at bussen ER i rute.
Jeg gir opp, sender en tekstmelding om at jeg blir forsinket til de jeg skal møte, og begynner å gå. Jeg er forsinket, og jeg blir ytterligere forsinket. Av en eller annen grunn har jeg nå fått rykte på meg som den som ALLTID er sent ute. Å skylde på Ruter blir bare sett på som et dårlig forsøk på å skjule at jeg ikke kan klokken.
På vei ut fra holdeplassen møter jeg en buss som tar den siste svingen på to hjul.
Jeg tar meg i å lure på om DET kanskje er bussen jeg ventet på, den som nå må kappkjøre med sjåføren med fingeren for å plukke opp passasjerene som står og venter.
Før jeg runder hjørnet ser jeg at fingeren vinner kappløpet. Han ser veldig fornøyd ut, uten at jeg helt skjønner grunnen. 100 meters kappkjøring med buss rundt på parkeringsplass burde ikke gi ham et så stort glis rundt munnen...
Den senest ankomne bussjåføren ser litt fortapt ut ,men det er ikke lenger mitt problem. Jeg ser en bil med lys på taket nærme seg.
I det jeg vinker etter drosjen, tar jeg meg i å håpe at min papirsortering aksepteres som NOK innsats for miljøet for idag.
Så skal jeg kanskje igjen forsøke å være et mer miljøbevisst menneske imorgen.
Drosjesjåførens finger trykker på takstameteret, og vi er på vei, bare 15 minutter forsinket..
Dette kommer jeg til å få høre. Igjen.
Viser 3 svar.
Hei
Jeg er Dora. Jeg så profilen din på bokelskere.no, liker å være din venn.
Jeg håper du ikke tankene. Hvis u vil vite mer om meg og for meg å sende
deg mitt bilde, send meg en epost på (dkumba30@yahoo.com
Takk.
Hi
I am Dora. I just saw your profile on bokelskere.no, like to be your friend.
I hope you do not mind. If u want to know more about me and for me to send
you my picture, send me an email at (dkumba30@yahoo.com
Thank you.
Veldig bra skrevet.
Har ikke tenkt over at det ble en større kostnad med elektronisk billett. Nå er det slutt å kjøpe elektronisk. Heldigvis er det mulig å kjøpe billett på bussene i Akershus enda, En må bare huske å kjøpe helt frem til Oslo hvis en ha tenkt å ha overgang til tog, da muligheten for å kjøpe overgangsbillett på automat er borte og det koster 40,- i meravgift å handle på toget. Lett skal det ikke være.
Ruter er vel det eneste firmaet jeg vet om som argumenterer "Vi MÅ være dyre, for vi skal gi kundene et skikkelig tilbud om en stund."
ALLE andre bedrifter opererer med "vi selger DETTE produktet, og kan ikke vente at kundene vil betale MER for det fordi de da kanskje får et annet produkt til full pris senere".
Selv er jeg i øyeblikket stor tilhenger av:
- Kjøpe Ruter-billetter gjennom NSB sin app, sånn at jeg har gyldig billett UTEN å ha betalt 30 kroner til Ruter. (Jeg tilstår at jeg ikke er sikker på om NSB gir 30 kroner eller mindre til Ruter, men jeg håper...)
- Kjøpe papirbilletter i kiosker eller andre steder som ikke er eid av NSB. For kioskene VET jeg beholder litt av pengene før de overfører resten til Ruter.
Hevngjerrig? Jeg?
Du skulle bare visst.