"Chick-lit" og "kvinnelitteratur" - det er to begreper som provoserer meg så mye at jeg har problemer med å skrive eller si noe fornuftig om dem. Er det ikke soleklart at dette er kategorier som er skapt for markedets, det vil si bokhandlernes/forlagenes fortjenestes skyld, og ingenting annet? Du sier det selv, Eirik, om enn ikke eksplisitt. Enhver person som tenker seg om en halv gang vil komme til at disse begrepene er med på å sementere kjønnsstereotypier. Spesielt når man tar i betraktning disse bøkenes innhold. Så hvorfor dette spørsmålet mot slutten ("Vil dere egentlig at menn skal like "kvinnelitteratur"" osv.)? Hvem retter du det til? Kvinner in general? Jeg for min del holder meg like langt unna "chick-liten"/"kvinnelitteraturen" som det du gjør, har jeg inntrykk av. Og det av (for meg, i alle fall) åpenbare grunner. Folk må gjerne lese disse bøkene, men kall det noe annet om du ikke vil framstå like reduserende på kvinners vegne som det forlag og og bokhandlere gjør.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Viser 4 svar.

Et utmerket svar, Ebba, om jeg enn føler meg satt opp mot veggen i din avslutning. Jeg vet ikke om ditt "du" er rettet mot en implisitt leser eller mot meg. Hvis det er mot meg må jeg isåfall vise til tvilen og frustrasjonen i det jeg skrev som jeg selv retter mot begrepet kvinnelitteratur. Jeg liker ikke bruken av begrepet, men det er likevel det vi diskuterer. Bakgrunnen for spørsmålet mitt mot slutten er at folk har en enestående evne til å opphisse seg over at andre ikke leser "deres" type bøker. Den mest gjentakende diskusjonen på disse forumene er eliten vs kiosken, der de to stridende leirene først og fremst består av Anne B. Ragde- eller Twilight-fantaster og Hamsun-fantaster. Jeg må nok innrømme at jeg tilhører den sistnevnte grupperingen og at jeg derfor ikke har hjulpet på å løse polariseringen. Men uansett, poenget er, eller poenget jeg prøvde å få frem, at den såkalte Chick-litteraturen så tydelig er markedsført for et visst publikum, en viss type kvinne(stereotypi), og det burde derfor være selvsagt at menn holder seg unna, med andre ord: det synes å være det de vil. Kvinner som ikke er krakilsk opptatt av høyhælte sko, sminke, muskuløse menn med trimmet skjegg, journalistdrømmen, Manhattan og Starbucks holder seg vel også unna. Det dårlig stilte spørsmålet mitt var vel derfor rettet mot forlagene, som motivert av salgstall og målgruppen for sine bøker fortsetter å markedsføre som de gjør og åpenbart ikke har noen grunn til å fri til et mannlig publikum.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Jeg har kommet til en slags konklusjon for meg selv:

Det er helt OK med "rosabøker" bare innholdet er slik fordommene mine (desverre) tilsier. Det er altså først når de pakker de virkelig gode bøkene (som Plath) inn i rosadillet jeg blir sur. På samme måte som jeg kan gå glipp av en seriøs historiebok om 2. verdenskrig dersom forsida er laget for "Vi menn" segmentet.

Og når det gjelder begrepet "kvinnelitteratur" så gir det nesten ikke mening for meg. Betyr det "skrevet av kvinner" er det så vidt at det er uten innhold. Betyr det "for kvinner" har det bare en ørliten mening dersom en da mener litteratur som nesten bare kvinner leser. Ørliten fordi om flertallet eller nesten alle som leser noe er kvinner, så er det likefullt bare en liten andel av alle kvinner som leser akkurat de bøkene.

Og til slutt. Det sørgeligste er om omtalen av samme type litteratur blir ulik avhengig av kjønnet på forfatteren. Jeg har ikke grunnlag for å si at det gjøres ofte. Kvinner har ofte blitt knyttet til hjemmesfæren, menn til samfunnssfæren. Jeg lar meg ofte lokke av reklame som hevder at boka både forteller en engasjerende historie og er et godt tidsbilde, gir innblikk i samfunnsendringer, politikk, kultur e.l (selvsagt med unntak). I fjor leste jeg 26 bøker av kvinnelige forfattere og 25 av mannlige. Som samfunnsorientert finner jeg mao like mye hos kvinnelige forfattere et tilfeldig valgt år. Jeg tror kanskje vi holder oss med mange myter som ikke alltid står seg i møte med virkeligheten:) Men at menn er MYE flinkere til å spinne myter om seg selv og fremme hverandre i nettverk det er jeg ikke i tvil om. Slik gjentar nye generasjoner det de forrige gjorde. Bortsett i fra at Ragde og Lindell skravler om velfortjente penger og drikker vin i sammen da;)!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg forstår det du sier, og med det mener jeg: jeg er enig, både når det gjelder begrepet og særlig når det gjelder bokomslag. Krast, ærlig eller overdrevet (jeg er ikke sikker) må man kunne si at bokomslag nå til dags rett og slett er piss. Joda, jeg er nok sikker på at jeg overdriver allikevel.

Unostalgisk men med en viss teft for kvalitet ser jeg tilbake på omslagene på bokserier som for eksempel Fakkel, Lanterne og Bokklubbens klassikere, eller for den saks skyld førsteutgavene til amerikanske forfattere før nyere tid, den største stjernen der går naturligvis til The Great Gatsby. Jeg ser for meg et nytt omslag til Gatsby, et fotografi med sterke kontraster og farger hvor vi ser ryggen til en kvinne som står og lurer på om hun skal begi seg gjennom porten til en stor prestegård. Men nå skriver jeg uten å tenke over hva jeg skriver, så jeg får - som man sier - holde meg i skinnet. Iallefall litt. Det verste er uansett når bøker får filmomslag; snart kommer folk til å kjøpe Gatsby fordi Mr DiCaprio er klistret over hele. For en skrekk! Neida, jeg overdriver igjen, ingen skrekk, men litt småforkastelig er det, om vi kan tillate oss å være håndhevere av moralen. Boken før filmen. Som jeg også så andre utlyse nedenfor vil jeg gjerne hatt mer nøytrale omslag; ville ikke for eksempel en forside tegnet med kullstift ha vært snasent? Eller sammenlign førsteutgaven av Breakfast at Tiffany's med versjonene som kom etter filmatiseringen med Audrey Hepburn.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Haha, tydelig at du ikke har lest noen chick-lit-bøker! Den engelske varianten handler nok ikke fryktelig mye om høye hæler og sminke, men ofte om hverdagslige forhold til alminnelige menn, gamle foreldre, krevende tenåringer....ispedd litt gjørme, tomme kjøleskap, kranglete radiatorer og så videre...og ofte masse besk humor! Mange bøker som pakkes i rosa omslag og gis en teit norsk tittel er ofte av mye bedre kvalitet enn det markedsføringen skulle tilsi, men det er jo bare forlagenes ønske om å putte bøkene i en boks. Noen bøker får jeg nesten vondt av fordi de er så malplasserte i sin sjanger.....

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Eirin EftevandrubbelDagfinn JakobsenMette-MLene AndresenNora KjærstadTom-Erik FallaKirsten LundmarithcRonnyRandiAKetilRisRosOgKlagingHanneGodemineAjiniakraPi_MesonTor-Arne JensenHilde H HelsethIngvild RosslundPiippokattaBeathe SolbergDolly DuckgretemorAstrid Terese Bjorland SkjeggerudLisbeth Marie UvaagAnn-ElinLailaTanteMamieLinda RastenMads Leonard HolvikAnn EkerhovdBerit B LieHegeHarald KHeidi HoltanInger-LiseTrygve JakobsenReadninggirl30Thea