Etter to veker på ei finfin strand i Spania kan eg oppsummere årets ferielesing. "Balansekunst" av Rohinton Mistry, "En stjerne i natten" av Marian Keyes, "Den elskelige giftblandersken" av Arto Paasilinna og "på det fjerde skal det skje" av Kajsa Ingemarsson. Mange gode, morsomme, rørande og engasjerande lesestunder!

Viser 21 svar.

Da er jeg tilbake etter 3 ukers ferie på eksotiske Lørenskog. Da foreldrene mine dro på ferie bestemte jeg meg for å evakuere badstua i Oslo til fordel for huset deres med luft og veranda.

Det er utrolig hvor mye tid man har til lesing når man ikke blir distrahert av Get DVR og nettet, jeg kom meg gjennom ca 25 bøker. Desverre ble mer kvantitet enn kvalitet, de fleste var midt på treet, noen var dårlige og det var bare ett par som faktisk er verdt å nevne. Jeg har lest alt fra russiske short stories på Mp3, kristne spennings-legeromaner, krim, thrillere og historier fra virkeligheten.

Thunder Dog av Michael Hingson er en sann historie om Michael og hans førerhund. De var begge to på jobb i 78-etasje i Twin Towers 9/11. I boka får du høre inspirerende historier fra livet hans samtidig som vi følger hans dramatiske flukt fra tårnet etter at det ble truffet av flyet. Det er en sterk og fin bok som handler like mye om samholdet mellom eier og førerhund og hvordan blinde er like ressursterke som seende som det er hans 9/11-historie.

Den andre boka verdt å nevne er A cross of hearts, det jeg likte ved boken utover historien er måten den er fortalt på. Bakhistorien er dyster og skremmende, men fortellingen er fortalt med en sarkastisk og morsom stemme som jeg falt helt for. Fortellingen er fortalt gjennom .heltens" stemme, men innimellom får vi lese utdrag fra "prinsessen"s dagbok. "Helten" er konsulent på ett voldektssenter, "prinsessen" er en klient med en dramatisk historie og i skyggene lurer fortsatt monsteret. Jeg ble helt oppslukt og leste ut denne boka på veldig kort tid.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Begge desse er ukjende bøker for meg. Kanskje verdt å sjekke ut! Nokre gonger kan kvantitet vere å foretrekke framfor kvalitet. Iallefall syns eg det kan vere godt å lese noko som ikkje nødvendigvis krev så mykje tankevirksomheit.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

To uker i Spania, ni og en halv bok lest (snart ferdig med den tiende nå). Startet med "La de små barn komme til meg" av Kjetil Try, en litt for grotesk krim og den dårligste av hele bunken. Deretter "Det søte liv" av Siri Østli, en hyggelig norsk chick-lit, med humor og noen originale vrier. Så leste jeg "The Mistress of Nothing" av Kate Pullinger, en fascinerende og god historie om en engelsk lady og hennes tjenestepike i det sørlige Egypt - basert på virkelige personer og hendelser. Derfra gikk jeg tilbake til nåtiden og leste "Pigeon English" av Stephen Kelman - om en ghanesisk 11-årings møte med drabantby-London. God og medrivende. Siste medbrakte bok var "En hjertesak" av Emily Giffin, en litt tungrodd chick-lit som endte sine dager i Sjømannskirkens bibliotek (sammen med den groteske krimmen).

Etter at de fem medbrakte var lest ut, fant jeg et par bøker på Spar: "Gypsy Girl" av Rosie McKinley var en grei selvbiografi om en engelsk omstreiferoppvekst, mens "After Ever After" av Rowan Coleman var en velskrevet chick-lit av en for meg ukjent forfatter. På hotellets supermarked fant jeg så "De gales øy" av Dennis Lehane (den er filmet under originaltittelen Shutter Island, men jeg har ikke sett filmen). En spennende fortelling som absolutt kan anbefales!

Deretter gikk jeg over til å låne bøker fra reisefølget og slukte først "Before I go to sleep" av S. J. Watson. Nok en spennende bok, men den sto nok ikke distansen ut, dessverre - det dabbet litt av etter hvert.

Siste bok ble påbegynt på flyet hjem, "Bunnfall" av Jørn Lier Horst. Det er første møte med denne krimforfatteren, og boka er spennende nok, selv om jeg har noen innvendinger. Noen språklige irritasjoner som burde vært luket ut på vei fra manus til bok, og en følelse av å ha lest dette om gammel etterforsker med helseplager og voksen datter før (jepp, Wallander...).

Det er lenge siden jeg har lest så mye så fort, men alt var jo tynne, lettleste bøker. Veldig fint å ha så mye lesetid!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

En uke på Kypros - 4 bøker :) Startet med Gutten i kofferten (Kaaberbøl&Friis) som bare var sånn passe. Fortsatte med Hotellet på hjørnet av bitter og søt (Jamie Ford) - som var en flott og lærerik leseopplevelse. Så for meg alle scenene underveis - hvor er filmen?? Jeg venter... Deretter småhumrende gjennom 84 Charing Cross Road (Helene Hanff) hvor jeg plutselig skjønte at her hadde jeg jo faktisk sett filmen. Avsluttet med Sommerboken av Tove Jansson - søte historier som jeg tror jeg skal ta fram igjen i novemberkulda når jeg sitter under pleddet og lengter mot sommeren. Vel hjemme har jeg klar enda en bunke som jeg ser fram til :)

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Nå må jeg tenke... gått mye i bøker om vulkaner sammen med min sønn, mamma Mø og kråka med datteren... Jeg, jeg har stort sett lest Harry Potter jeg, og det er slettes ingen dårlig leseopplevelse. :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Harry Potter er definitivt ei god leseoppleving! Kosar meg like mykje kvar gang eg les dei.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg hadde gjort meg mange og store tanker om hva jeg skulle lese i sommer, men som vanlig gapte jeg alt for høyt! Men jeg har fått lest "Den usynlige broen" (700 sider), - en flott bok!
Ellers har jeg innimellom lest litt mer av Olav H. Hauges dagbok, og det er interessant lesing! Eneste ulempen er at jeg blir minnet om alt jeg burde ha lest;)
Og nå holder jeg på med norsk krim, Kurt Austs "Vredens dag", en skikkelig røverhistorie fra Danmark-Norge ved overgangen fra 16- til 1700-tallet.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

"Den usynlige broen" likte eg og svær godt!

Fint du startet en slik lenke. Hadde ellers tenkt på å gjøre noe tilsvarende sjøl.

Min ferie har hatt to hoveddeler: en drøy uke på sykkeltur i England, og halvannen uke på hytta i Hemsedal. På englandsturen var tre pocketbøker med Knut Gribb trivelig reisefølge.

På hytta har jeg vært igjennom Middagen av Hermann Koch, som jeg bare likte sånn moderat, og Rom av Emma Donoghue, som var adskillig bedre. Så noen gjentakelse av "gullrekka" fra sommeren i fjor, med I ulvenes skygge, Enken og True grit ble det langt ifra.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

"Middagen" hadde eg eigentleg tenkt å prøve meg på, for det var eit par i reisefølget mitt som las denne i løpet av ferien, og likte den. "Rom" las eg for ei tid tilbake, og den likte eg veldig godt!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

At jeg ikke likte Middagen skyldes primært at jeg sliter med bøker med usympatiske jeg-personer, og betyr ikke at boka per definisjon er dårlig. Så ikke la mitt syn på boka hindre deg i å prøve den.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Her på Sørlandet har det blitt ROM (inspirert av Fritzl/Kampusch-sakene), Det dyrebare (Linn Ullmann), og Tre sterke kvinner (3 noveller om kvinner med forankring i Afrika). Leser nå Frantzens Korreksjoner og MiRee Abrahamsens Det ville Østen (reiseskildring fra Sibir). Har dessuten lest 50 shades of Grey.

Sterkest inntrykk gjorde den første novellen i Tre sterke kvinner; den kommer jeg til å huske lenge. Og om du ikke har lagt merke til ROM - les kommentarene på den her på bokelskere. En original og innsiktsfull bok. Det ville Østen anbefales om du har et minimum av interesse for Russland. Bra bok der landet beskrives gjennom møter med mennesker. Fikk 6 i VG for et par uker siden

Rom har eg lese, og likte den godt!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg var to uker på Mallorca og leste "Barnepiken", "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" og ble nesten ferdig med "Hypnotisøren". Gode bøker alle tre, men "Barnepiken" var favoritten, og "Hypnotisøren" var mest spennende:)Hadde også med meg "Krystallslottet", men den nådde jeg ikke å starte med, så den ligger enda på vent her hjemme. Fortsatte med bøkene av Lars Kepler da jeg kom hjem, og holder nå på med den siste, "Ildvitnet". Veldig spennende og gode bøker:)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Barnepiken likte eg og veldig godt! Hypnotisøren var og bra, men eg syns kanskje den blei i overkant brutal. Er de andre bøkene til Lars Kepler like blodige? Har lurt på å lese dei, men vegrar neg litt for å begynne på dei.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Jeg avsluttet igår den siste boka "Ildvitnet", og jeg synes at alle er "blodige". Men jeg likte bøkene veldig godt, spenning fra begynnelse til slutt, og så liker jeg hovedpersonen, Jonna Linna, godt:)

Eg likte og hovedpersonen godt, og kjem nok til å lese dei andre bøkene. Men måtte rett og slett ha litt pause etter første boka. Eg likar i grunn godt krim, men det treng ikkje å vere så brutalt for å fenge meg.

Du fikk unna mange bøker på kort tid :) Balansekunst er en helt nydelig, men også vond, bok.

Jeg rakk å lese "Born to run" mellom to korte ferieturer jeg. Var noen dager på fjellet og noen dager på sørlandet, og disse dagene var så fylt av ferietingmanbaremågjøre, så jeg rakk ikke engang å åpne en eneste bok. Neste gang jeg skal ha ferie, skal jeg reise alene til et gudsforlatt sted, så jeg rekker å roe ned med noen bøker :D

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Eg må ha noko å gjere på når eg solar meg, så innimellom barnepass og sosialt samvere med store og små blei det god tid til lesing. Vi holdt oss stort sett på stranda heile ferien, så då gjekk sidene unna :)

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Hehe jeg er barneløs og har tilbragt ferie som reservetante, og det tok helt lurven fra meg :) Men nå har ting roet seg og to-read bunken min har vokst noe voldsomt i sommer, så nå skal jeg kose meg fremover alene i sola.

Haha, ja det kan vere ei ganske utmattande oppgåve :) Vi var 17 stykker på tur, deriblant 9 ungar. Heldigvis var ungane meir eller mindre eksemplariske og koste seg med strandliv, så det gjekk an å slappe av med ei bok på strandstolen.

Sist sett

Aud- HelenLinda NyrudChristoffer SmedaasGrete AastorpMarianne MIngeborg GHanne Kvernmo RyeHarald KPiippokattaTherese HolmSigrid NygaardBjørg RistvedtEgil StangelandPi_MesonStig TAneSynnøve H HoelMarteLailaTine SundalTatiana WesserlingTove Obrestad WøienTor-Arne JensenMalinn HjortlandJoakimIngridLabbelineBenteTheaElisabeth SveeDinaAkima MontgomeryMads Leonard HolvikIngunn SSigrid Blytt TøsdalMarianne  SkageRandiKirsten LundTrude JensenGitte Furuseth