Jeg har et noe traumatisk forhold til dette lille diktet av André Bjerke.
I første klasse på barneskolen skulle vi alle frem på scenen og lese et dikt på sommerens avslutningsdag. Fordi jeg hadde et etternavn som begynte på R, fikk jeg utdelt dette diktet.
Det hadde ikke vært noe problem, hvis det ikke var for at jeg lespet mer enn normalt, og du kan jo prøve å telle hvor mange s'er det er i dette diktet.
Så ille ble det at hele salen begynte å le.
Viser 38 svar.
Rett og slett en lærer med en dårlig utviklet empati og innsikt i et barns følelsesliv - kombinert med en utilbørlig oppførsel. Og Bente har dessverre rett - de finnes nok også i dag.
For å vri det til noe positivt. Hva hadde kunsten vært uten disse tankeløse menneskene, foreldre, lærere, prester osv.
Kunsten, spesielt litteraturen ville nok vært atskillig mindre innsiktsfull.
Atskillig mindre innsiktsfull, interessant og leseverdig
Nettopp!
Er ikke i tvil om at slike lærere fortsatt finnes. Jeg hadde engang en lærer (for 23 år siden) som var både dårlig til å undervise, samtidig som vedkommende hadde stor glede av å latterliggjøre elever som slet litt med fagstoffet. Disse ble kalt "de svake i samfunnet". I tillegg hadde denne læreren stor glede av å fortelle grove vitser.
Det hadde vært på sin plass med evaluering av egnetheten til enkelte lærere. Det tror jeg alle parter ville være tjent med.
Det er absolutt på sin plass. Og gjerne også krav om politiattest ( dette er påkrevet i forbindelse med arbeid i forhold til barn i barnehage og personer med utviklingshemming)
Og politiattest er da også naturligvis påkrevd, både i forbindelse med praksis under lærerstudiet, og i forbindelse med ansettelse som lærer.
Nei, personlighet blir sjelden vurdert. Det du kan gjøre, er å snakke med din sønn, så han aldri er i tvil om hva som er greit og hva som ikke er det.
Denne læreren burde fått sparken! Det var en lærer som sønnen min hadde også på barneskolen som likte å gjøre narr av dem som ikke var blant de "smarteste" i klassen. Da en gutt, (kamerat av sønnen min), som ikke var blant de flinkeste rakte opp hånden, sa læreren: Nå må alle være stille, for nå skal "geniet" si noe, hvorpå mange i klassen lo. Han skulle også hatt "sparken".
Ja, det burde han fått. Og det bør selvsagt også lærere som kommer med seksuelt krenkende uttalelser overfor kvinnelige elever få.
Slike lærere kan sette dype spor i et barnesinn.
Ja, spesielt mindreårige barn. Mitt eksempel ovenfor var riktignok fra videregående skole, men det forandrer ikke saken så mye. Også elever på videregående kan være sårbare for slike lærere.
Selvfølgelig, sårbarhet er noe vi bærer med oss hele livet.
Ja, empati og innsikt tror jeg ikke folk visste hva var på den tiden. Det skulle komme naturlig, men den gang ei.
Det har nok eksistert folk med medfølelse og innsikt til alle tider, men opplever et barn uforstand eller overgrep , det være seg stort eller lite, kjennes det nok ikke slik ut.
Jeg er selvfølgelig enig, men når følelsene tar overhånd blir ting litt svart/hvitt.
De var ikke videre smarte enkelte av de lærerne jeg hadde på ungdomskolen for sånn ca 15/16 år siden. Var selvfølgelig noen supre, og de husker jeg fremdeles med varme, men mange mange av dem skulle aldri blitt lærere.
Ofte lurt på det samme, og jeg har kommet til konklusjonen av at de liker å ha makt.
Eller sparkes. Rektor + foreldre må vel være vitner samtidig for at det skal skje...
Dessverre finnes det nok av eksempler på lærere som har like lite "vett", eller pedagogisk skjønn, den dag idag.
Ja, jeg er redd for det. Det var jo ikke vanskelig å høre at jeg sleit med å lese dette diktet. Alle lo av meg på den tiden. Heldigvis vokste jeg det av meg.
Ja, jeg har aldri glemt det, og det satt foreldre, voksne folk i den salen den gangen. Ville tro de skulle ha visst bedre.
Så sant, dessverre, sånn har det alltid vært og kommer fortsatt til å være.
Dette er noe ingen barn bør oppleve på skolen. Traumatisk, og gir sår på sjelen som en kan slite med gjennom resten av livet.
Ja, dessverre er det sånn. Barn er så ekstremt sårbare.
Det har jeg selv opplevd.