Merkelig argumentasjon du her kjører Strindin. Sympati er vel ikke det akkurat det Herland ber om i bøkene sine men respekt for sine holdninger og respekt for de annerledestenkende i samfunnet vårt. Spesielt dyktig synes jeg Herland er på fakta og argumenter og det er her også du bør engasjere deg dersom mener noe. Hva kjemper hun for. Sterkere vekt på etikk, moral og tradisjonelle verdier i det norske samfunnet for å forhindre bla. familieoppløsning og derigjennom psykiatriske lidelser i befolkningen - som motholdning ønsker du derfor det motsatte ( ps du synes ikke særlig sympatisk å være redd for hennes holdninger), klarere definisjon mellom lovlydige og kriminelle utlendinger for å få bukt med fremmedfrykten i Norge, større respekt for forskjellighet og rom for annerledes tenkende og minoriteter. Jeg respekterer din rett til å mene det du sier over men jeg er totalt uenig med deg og Herland er en meget viktig stemme i norsk offentlighet. Mere etikk, mere moral, mere selvkontroll, mere respekt for eldre, lærer, prest og politi. Hun er virkelig inne på noe som SVÆRT mange støtter. Jeg har lest to bøker av henne Alarm og denne helgen Respekt og det er mange gode argumenter her som iallefall jeg synes er svært bra. Jeg anbefaler deg å lese disse og anmelde ut fra fakta. Liten utfordring på tanpen: Hvilke holdninger fra Herland er du redd for?
Viser 10 svar.
Jeg forbinner holdninger som formidles i sitatet under om at "europeiske mødre har rett til å ta livet av sine barn" fra Herlands bok og gjengitt av Niclas, verken med honnørord som respekt, god moral eller god etikk. Ei heller Herlands konfronterende og konfliktskapende debattform. Hennes stadige hamring på den såkallte politiske korrektheten, sosialdemokrater osv er nært beslektet med påstanden om at noen knebles på tross av at de har "rett" (les: henne selv), bare fordi vi lever i et konformt samfunn der et mangfold av meninger ikke godtas av et mektig meningspoliti. Og i dette samfunnet knebles en folkemening av en elite som tror de vet best.
Denne forurettede tonen leder lett inn i en offerrolle, istedet for refleksjon over om det kanskje er noe med selve meningene som gjør at de møter motstand. Og om det at de møter motstand og som hos deg, applaus, ikke i seg selv peker mot at det ER et mangfold av meninger i norsk debatt.
"Under et feltarbeid blant muslimer i Kenya i 2004, ble jeg konfrontert med følgende paradoks da en kjent muslimsk leder spurte hvorfor europeere kaller muslimer fra Saudi Arabia for barbariske fordi de hugger hånden av en mann som beviselig har stjålet noe som ikke rettmessig var hans. Han var forundret over at man kunne betegne denne arabiske skikken med de groveste skjellsord under henvisning til menneskerettigheter og andre statutter. Parallelt gir man i eget samfunn europeiske mødre full rett til å ta livet av sine egne barn. Han pekte på at dette var mennesker som beviselig aldri hadde gjort noe galt. Hvilken kultur er egentlig mest barbarisk?"
Vil ikke akkurat kalle det en forurettet tone men et viktig poeng og refleksjon i et land som er meget trangt meningsmessig. De fleste som kommer til dette landet inkludert meg selv ser det med en gang. Herland er unntaket som på mange måter reflekterer det samme som oss som har bodd ute i noen år. Hennes bøker er spekket med gode poeng som jeg setter pris på. Videre er det viktig med tydeligheten som Herland står for og der mest interessante er sjikanen og personangrepene som de fleste sosialister bruker i sin argumentasjon, dette har jeg reagert på i alle år. Herland er meget viktig for Norge. det er min mening! og på mange måter står den siste boken Respekt som en bauta der. Ha en feiende flott søndag !
Tydelig? Jeg synes hun er temmelig forvirrende i sin argumentasjon... Jeg kjenner meg ikke igjen i hennes elendighetsbeskrivelse av det norske samfunnet, hvertfall. Merker heller ikke noe særlig til at meninger skal knebles?
På hvilken måte mener de at Herland er forvirrende i sin argumentasjon? I 'Alarm' beskriver Herland flere konkrete situasjoner der meninger er blitt kneblet. Om de ikke har lest boken allerede, anbefaler jeg dem på det sterkeste å lese den.
Mener du meg? ;) Jeg kommer neppe til å lese denne boka, har liten tid til å lese, og ut fra det jeg har lest om meningene til Herland på nett, tror jeg ikke jeg vil like den særlig godt. Hun forvirrer meg fordi hun virker klar i det ene øyeblikket, mens hun i neste øyeblikk sklir ut i det rene visvas. Hele virkelighetsoppfatningen hennes av Norge i dag skiller seg så fra det landet jeg har levd i hele livet, jeg får ikke argumentene hennes til å stemme. Og når hun mener at norske kvinner må bli mer føyelige og lydige mot mennene sine, da melder jeg pass... Jeg skjønner egentlig ikke hvor hun vil. Hun snakker om et "tilbake til fortiden" og gamle verdier - men det er en slags fiktiv fortid. Rart.
Litt utydelig formulering å si at hun "sklir ut i det rene visvas". Yeah, skjønner at du ikke vil lese en bok som taler i mot det du mener og tror. Sånt blir man jo bare irritert av :p Den er ikke så fiktiv den fortiden. Rart.
Jeg har dessverre liten tid til å lese, og det er så fryktelig mange bøker jeg gjerne vil lese, de står i kø - derfor blir nok mindre interessante ting nedprioritert. Er ikke fortiden Herland forherliger en smule fiktiv? "Alt var så mye bedre før" - vel, jeg er ikke så sikker på det. Da tror jeg nok vi ser på fortiden gjennom et rosenrødt slør. Mange ting var bedre, men veldig mange ting var dårligere.
Helt enig i at det er dumt å lese en bok man ikke er interessert i. Nei, gamle dager var ikke perfekt. Det kunne kanskje vært fint med en slags mellomting?
Kommer nok til å lese boken, men det blir bibliotekets. I år 2012 - komme med "norske kvinner må bli mer føyelige og lydige mot mennene sine" - fikk det til å koke hos meg. Er det Frps kvinnesyn hun forfekter?
Denne diskusjonen er ikke særnorsk og Herland ingen enslig svale. Over hele Europa er det det siste tiåret manet til "kulturkamp" og argumentene er ofte de samme. Også de om at akkurat i vårt land er rommet ekstra trangt og akkurat vår stemme har ekstra vanskeligheter med å nå fram. Sannheten er vel heller at også sentrum i europeisk politikk har blitt påvirket av og nærmet seg disse ytterfløyene. Og vi er uenige om personkarakteristikker. Jeg mener Herland har fått en rekke av sine temaer opp til debatt og at hun i hovedsak ikke er behandlet uverdig av verken "sosialister" (som forøvrig i den sammenhengen du bruker ordet bruker å være ment som en generaliserende nedsettende karakteristikk av meningsmotstandere) eller andre. Men jeg mener hun har satt mange grupper i bås og gitt de karakteristikker, som norske kvinner.