Vi leste Victoria på ungdomsskolen på slutten av syttitallet. Dette skremte meg vekk fra Hamsun for all framtid (så langt). Den var kjedelig, dum og irriterende, syntes mitt fjortenårige jeg. Samtidig var jeg en lesehest som slukte alt jeg kom over, så det var ikke leselysten som manglet.
Jeg tror du må spørre deg om hva målet med denne boka skal være. Er det å lære ungdommene om Hamsun? Lære dem historie, i form av fortellinger fra gamle dager? Er det viktig at de leser "god" litteratur? Eller er hovedmålet å få dem til å lese en bok?
Jeg holder en knapp på det siste. Får du dem gjennom en bok som de opplever å like, så leser de mer! Det er akkurat som da folk syntes det var bortkastet å lese Donald... Jeg synes ikke det er viktig HVA de leser, bare de leser. Leseferdighetene skal jo ikke øves opp for å lese romaner, det er ikke en ting man MÅ gjøre, men de skal øves opp for å kunne lese fagtekster i videre studier, lese bruksanvisinger og rettledningen til selvangivelsen, lese rutinebeskrivelser og nettartikler i arbeidslivet... Mange vil elske å lese romaner, og sluke dem, andre vil bli flinke og kloke folk uten å lese romaner i det hele tatt.
Jeg har ikke noen konkrete forslag, men styr unna Hamsun... Sult er heller ingen god idé! Det blir for fjernt, for tungt, problemstillingene blir umulige for mange av elevene i dag. Les noe nytt, noe ungt, noe som snakker om den verdenen de selv opplever!
Viser 3 svar.
Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig med deg.
Takk for det! Jeg ble litt revet med, ser jeg... Men det er veldig rart at mens jeg gikk på biblioteket og lånte John Irving og Angela Carter og Anne-Karin Elstad og Thomas Hardy og Oscar Braathen og Christiane F og Wodehouse, og leste Sandemo og ukeblader og generelt alt jeg kom over, klarte lærerne på ungdomsskolen og videregående nesten uten unntak å plukke ut bøker jeg måtte slite meg gjennom, som jeg avskydde dypt og inderlig. Hadde jeg ikke selv hatt leselysten og kjærligheten til bøker med meg hjemmefra og fra barneskole og bibliotek, ville i alle fall ikke norsklærernes innsats inspirert meg til å lese... Og jeg vet jo at det var det de gjerne ville.
Å inspirere til mer lesing er ikke lett. De lærerne som klarer det er gull verd.