Mobbing er ikke bra, det er vi vel alle enige om, men selv irriterer jeg meg grenseløst over hvordan språket "ødelegges" på denne måten.
Nei, til syvende og sist er det ikke alltid bare innholdet som teller. Når man leser bøker, aviser, artikler o l fulle av orddelingsfeil eller andre ortografiske feil så er det en ødeleggelse av språket vårt og til slutt så forstår man ikke hva den enkelte ønsker å formidle.
Enkle eksempler som "hår ruller" og "vilt krydder" sier noe helt annet enn hva avsenderen mener å si oss. Her kan vi flire litt, men i andre sammenheng kan hele meningen falle bort.
Så her bør skolen virkelig ta tak og fokusere på orddeling som begynner å bli et problem i språkformidlingen i Norge (hvordan det er i andre land vet jeg ingenting om). Og med så mye oppmerksomhet det er om dette emnet så synes jeg det er litt merkelig at folk ikke nå skjerper seg litt...
Viser 3 svar.
Enig i at skolen burde bli flinkere til å sette fokus på dette. Generelt synes jeg vi lærer altfor lite om norsk grammatikk, hvilket i hvert fall jeg synes er viktig å lære mer om.
Problemet er at mange av de nyutdannete lærerne i dag er av generasjonen som gjør denne feilen oftest: dvs min generasjon som fikk tilgang på microsoft word i tenårene. Desverre er det slik at word står får mye av den dårlige utviklingen her: programmet retter på ord som faktisk er riktig skrevet, slik at en uoppmerksom person tror de har skrevet feil. Slik blir orddelingen en vane, og resultatet er at jeg ser altfor mange på min alder som deler ordene.
Det stemmer nok det Jenny, jeg har også erfart at folk stoler mer på retteprogrammet i Word enn på sine egne ferdigheter. Opplevde at en norsklærer skrev dato med stor forbokstav (3. Januar, - i retteprogrammet: stor forbokstav etter punktum) i et brev som skulle ut til foreldre. Begrunnelsen var at det "bare ble slik"... Fikk heldigvis rettet dette opp, men har opplevd det flere ganger, også i det kommunale "systemet" der denne "feilen" ikke er rettet opp i programmet.