Hei Stine. Takk for svar. Jeg har et spørsmål. Hvordan skifter man ark for nytt kapittel? Er det mulig å dele teksten inn i kapitler i Word? Jeg har skrevet teksten min på hittil 370 sider i ett dokument, og det er vel ikke nødvendig å nevne at hvis jeg leter etter en spesifikk del av teksten så tar det ekstremt lang tid å finne frem. Først så delte jeg teksten inn i fargekoder. Første kap rød, andre blå, tredje grønn osv, for å vite hvor langt jeg var kommet i scrollingen når jeg lette etter noe, men syntes det ble tungvint. Derfor begynte jeg å opprette et nytt dokument for hvert kapittel i stedet, men ble stresset over at jeg ikke får lagt dem i rekkefølge i mappen min. Uansett hvordan jeg prøver å organisere stoffet mitt i Word så blir det kaos. Hver gang jeg skal sette inn nye deler av teksten så bruker jeg lang tid på å finne frem, og tar jeg pause fra skrivingen slik at jeg glemmer hvor konkrete ting står blir det håpløst å finne tilbake. Det er synd når verktøyet begrenser en.
Har du mac forresten? Jeg bruker mac og lion, og har problemer med at Word ofte krasjer eller henger. Bare lurer på om det er et problem knyttet til min maskin eller mot kombinasjonen Lion + Word.
Og takk for tips om manuskriptinnsendingsprosedyrer :)
Viser 3 svar.
Jeg vet ikke hvordan enkelt forklare det, men hvis man da er ferdig med et kapittel midt på et ark i word, så "tabber" jeg nedover med enterknappen(hvis det er det det heter da), jeg trykker på linjeskifteknappen så mange ganger at den hopper nedover på arket, og når den da er nederst på arket så kommer det opp et nytt blankt ark under det igjen som jeg hopper ned på, så begynner jeg det nye kapittelet på det arket. Men det er overhode ingen god måte. Jeg liker ikke Word overhode når det gjelder et bokprosjekt, men jeg er ikke kjempe teknisk god, så det å finne ut av et nytt program helt selv tørr jeg ikke. Og så er jeg litt redd for å klippe/lime teksten min inn i et annet program i frykt for at noe skal bli borte eller "ødelagt."
Nei, har ikke Mac. Hvet ikke hva Lion er, men min Word fungerer som den skal, og henger seg aldri opp. Ikke har den krasjet heller. Men jeg er likevel nøye med å lagre ofte, også har jeg en ekstern hardisk som jeg lagrer på også som en sikkerhet.
To tips: Ctrl + enter gir ny side i word.
Men ikke bruk word. Installer scrivener. Det er veldig enkelt, og dessuten har de en veldig god tutorial. Gå gjennom den, så har du fått oversikt over de fleste funksjonene! (Og husk: det er ikke nødvendig å bruke alle funksjonene. Bruk det du liker!)
Kanskje ikke et kjempetips, men de fleste programmer har søke funksjoner, som man gjerne finner fram til med enten ctrl/epletasten +b/f litt avhengig av programvare. Da kan man skrive inn ord etc. og dermed søke seg fram i teksten. Brukte dette en del i oppgaveskriving, for å slippe å skrolle hele veien.