Hvilke skriveprogrammer er det vanlig å anvende ved romanskriving?
Jeg arbeider for tiden med en roman og sliter med å organisere den enorme stoffmengden i Word for Mac.
Programmet fungerte helt greit i starten, men etterhvert som teksten har vokst seg større har jeg blitt nødt til å dele teksten i flere dokumenter for å finne frem... Det oppleves tyngre og tyngre å arbeide med teksten jo lengre den blir..
Jeg sitter ofte og lurer på hvordan andre forfattere organiserer tekstene sine. Er det mest vanlig å bruke Word og skrive hele teksten i ett dokument, eller oppdelt i flere dokumenter? Eller brukes andre programmer som egner seg bedre til organisering av lange tekster?
Og en ting til; når man skal sende inn et manuskript til forlagene, ønsker de vanligvis å motta det digitalt eller printet?
Viser 25 svar.
Jeg har aldri opplevd det som problematisk å holde orden i Word. Etter å ha lest denne tråden lasta jeg ned Scrivener, likevel, bare for å sjekke, liksom. Det er jo ikke første gang folk maser om at det er så bra. Og JESUS! Hvorfor hadde jeg ikke dette programmet da jeg skrev masteroppgave? For ikke å snakke om hvor mye hassle det hadde spart meg for i særlig det ene prosjektet jeg jobber med nå. Er gjennom halve opplæringa, og tar resten i morra, julekveld eller ikke. Fabelaktige greier som jeg gleder meg vilt til å begynne å bruke. TAKK, alle insisterende Scrivenerfans!
:D Scrivener er fantastisk ja :D Var ferdig utlært på et par timer. Word har jeg kjempet med i 15 år og er fortsatt like frustrert...
Vi har vel egentlig dekket dette både her og i etpar andre tråder tidligere, (det er kanskje bare jeg som føler jeg gjentar meg selv her), men Scrivener er det programmet jeg har funnet som gir meg best kontroll over teksten.
Forholdsvis intuitivt, plasser ting der du vil ha det. Jobb sånn som du mener ting skal gjøres. (Min personlige erfaring; får du ikke Scrivener til å fungere som du ønsker, så gjør du sannsynligvis noe feil (altså ingen feil med programmet;D))
30 arbeidsdagers demoversjon (jobber du bare annenhver dag, så har du 60 kalenderdager å teste det ut på...) Selv var jeg overbevist omtrent da jeg åpnet betaversjonen av "Scrivener for Windows", så ingen kan egentlig påstå at mine uttalelser her er helt uhildet.
Jeg anbefaler at du setter deg skikkelig inn i programmet. Se introduksjonsvideoene, les det som står i FORUMET (her kan du få kompetent hjelp om det er noe du lurer på), sjekk ut denne bloggen HER (han har både skrevet bøker om hvordan Scrivener kan brukes OG legger ut poster på bloggen sin med gode ideer til hvordan du kan organisere programmet)
Og som det er sagt før, bruk Scrivener som DU vil, så får du veldig mye hjelp til å organisere skrivingen din.
Scrivener er noe helt annet enn Word, men endringene virker LOGISKE og forholdsvis gjennomtenkte. (Viktigste endringen er at Scrivener autolagrer, og at du ikke får noen "gå tilbake til forrige versjon av teksten din". Du løser det ved å ta "bilde" av teksten før du gjør endringer, så holder du orden på historikken og kan "gjøre om" når omskrivningen ikke blir så bra som du trodde.)
Hei, jeg skrev min roman med word på mac. Jeg brukte søkefunksjonen for å finne fram i teksten, la inn overskrifter og satte inn sidetall. Da er det enklere å orientere seg. Lykke til!
Min erfaring er at jo mer jeg forsøker å organisere/bruke fikse programmer jo verre blir det å holde oversikten. Jo enklere, jo bedre, med andre ord. Alt det andre tar oppmerksomheten min vekk fra historien. Derfor bruker jeg et word-dokument (Eg openoffice), har all tekst i et dokument uansett hvor lang boken er, og bruker et fast stikkord for å finne tilbake til der jeg var kvelden før. (Som regel Alfred eller Albert, så bruker jeg CTRL-F for å finne frem). Jeg har også en kapitteloversikt i en blokk ved siden av PC'en der jeg holder oversikt over kapitler, hvilken side de begynner på og stikkord om hva de handler om. Den revideres hele tiden, så som regel ender jeg opp med en hel blokk full av kapitteloversikter. Det er derfor viktig å datere dem ...
Jeg har ennå ikke funnet ut hvor i Word jeg kan se hvilket sidetall jeg er på, så jeg scroller meg rundt i et dokument på 370 sider uten å vite hvor jeg er. Eneste referansen jeg har er teksten. Det hadde vært enklere om jeg kunne delt teksten inn i kapitler som ligger i en sidebar ved siden av teksten, slik det er i programmet Scrivener. Derfor tror jeg Scrivener som be anbefalt i denne tråden kanskje er et bedre alternativ for meg, HVIS jeg greier å fjerne den helt utrolig irriterende autokorrekturfunksjonen. Men jeg er veldig enig med deg i at jo enklere et program er, jo bedre. De fleste programmer i dag er så avanserte at selv de enkleste operasjoner føles kompliserte å finne ut av.
Det du kan gjøre er å sette inn hyberkoblinger i dokumentet, f.eks til overskriften til hvert kapittel. Da lager du bare en liste over alle kapitlene øverst i dokumentet, markerer hvert punkt og velger Sett inn -> Hyperkobling -> Plassering i dokumentet, og velger overskriften fra en liste. Da er det bare å trykke på kapittelet du skal til på den listen, og så "hopper" du ned dit. Bare husk at overskriftene du lager hyperkoblinger til må være formatert som en overskrift (Overskrift 1 eller Overskrift 2) for at det skal fungere.
Tusen takk, det var rett og slett genialt!!! :O)
Jeg bruker Word, men skriver stort sett korte bøker - tekstmengden er begrenset, så det er ikke noe problem å ha alt i ett dokument.
Jeg pleier å sende inn papirversjon av manus.
Word fungerer helt greit på kortere tekster, og derfor har jeg brukt og vært fornøyd med dette programmet i flere år. Men etterhvert som jeg har begynt å skrive lengre tekster så synes jeg det blir stadig vanskeligere å ha overskrift. Kunne for eks. ønsket meg en sidebar i Word hvor en kunne delt inn dokumentet i kapitler eller mindre fragmenter. Det er stress å scrolle og lete seg gjennom flere hundre sider.
Jeg bruker vanlig Word, og skriver alt i et dokument, det er oversiktlig nok for meg, men ikke veldig enkelt. For når jeg skifter ark for nytt kapittel så har teksten en tendens til å hoppe etter og alt blir fort et rot. Så trur nok det finnes en del bedre alternativer der ute, men kjenner ikke til de selv. Når det gjelder manuskriptinnsending så lønner det seg nok å gå inn på de enkelte forlagene å lese om hva de ønsker. En fellesnevner er at de aller fleste vil ha det i papirform og ikke digitalt, og noen sier at manuset ikke vil bli lest hvis det kommer digitalt.
Hei Stine. Takk for svar. Jeg har et spørsmål. Hvordan skifter man ark for nytt kapittel? Er det mulig å dele teksten inn i kapitler i Word? Jeg har skrevet teksten min på hittil 370 sider i ett dokument, og det er vel ikke nødvendig å nevne at hvis jeg leter etter en spesifikk del av teksten så tar det ekstremt lang tid å finne frem. Først så delte jeg teksten inn i fargekoder. Første kap rød, andre blå, tredje grønn osv, for å vite hvor langt jeg var kommet i scrollingen når jeg lette etter noe, men syntes det ble tungvint. Derfor begynte jeg å opprette et nytt dokument for hvert kapittel i stedet, men ble stresset over at jeg ikke får lagt dem i rekkefølge i mappen min. Uansett hvordan jeg prøver å organisere stoffet mitt i Word så blir det kaos. Hver gang jeg skal sette inn nye deler av teksten så bruker jeg lang tid på å finne frem, og tar jeg pause fra skrivingen slik at jeg glemmer hvor konkrete ting står blir det håpløst å finne tilbake. Det er synd når verktøyet begrenser en.
Har du mac forresten? Jeg bruker mac og lion, og har problemer med at Word ofte krasjer eller henger. Bare lurer på om det er et problem knyttet til min maskin eller mot kombinasjonen Lion + Word.
Og takk for tips om manuskriptinnsendingsprosedyrer :)
Jeg vet ikke hvordan enkelt forklare det, men hvis man da er ferdig med et kapittel midt på et ark i word, så "tabber" jeg nedover med enterknappen(hvis det er det det heter da), jeg trykker på linjeskifteknappen så mange ganger at den hopper nedover på arket, og når den da er nederst på arket så kommer det opp et nytt blankt ark under det igjen som jeg hopper ned på, så begynner jeg det nye kapittelet på det arket. Men det er overhode ingen god måte. Jeg liker ikke Word overhode når det gjelder et bokprosjekt, men jeg er ikke kjempe teknisk god, så det å finne ut av et nytt program helt selv tørr jeg ikke. Og så er jeg litt redd for å klippe/lime teksten min inn i et annet program i frykt for at noe skal bli borte eller "ødelagt."
Nei, har ikke Mac. Hvet ikke hva Lion er, men min Word fungerer som den skal, og henger seg aldri opp. Ikke har den krasjet heller. Men jeg er likevel nøye med å lagre ofte, også har jeg en ekstern hardisk som jeg lagrer på også som en sikkerhet.
To tips: Ctrl + enter gir ny side i word.
Men ikke bruk word. Installer scrivener. Det er veldig enkelt, og dessuten har de en veldig god tutorial. Gå gjennom den, så har du fått oversikt over de fleste funksjonene! (Og husk: det er ikke nødvendig å bruke alle funksjonene. Bruk det du liker!)
Kanskje ikke et kjempetips, men de fleste programmer har søke funksjoner, som man gjerne finner fram til med enten ctrl/epletasten +b/f litt avhengig av programvare. Da kan man skrive inn ord etc. og dermed søke seg fram i teksten. Brukte dette en del i oppgaveskriving, for å slippe å skrolle hele veien.
Kan nok ikke kalle meg forfatter, men vil absolutt anbefale scrivener. Lett å bruke, utrolig mange praktiske funksjoner -- og du kan prøve det gratis i 30 dager før du må betale.
Hei Iselin. Tusen takk for tips om scrivener. Jeg lastet det ned og testet det, men klarer ikke bruke det. Grunnen er at programmet tar for stor kontroll over teksten min. Det nekter meg å bruke liten bokstav når jeg ønsker det, og hver gang jeg bruker komma eller linjeskift så endres første bokstav automatisk til stor. Det er håpløst når jeg har med dikt i teksten. Jeg har prøvd å finne en måte å stoppe denne formateringen på, men det finnes ingen redigeringsmuligheter for dette i preferences.
Det er også bilder i teksten min, men disse ble fjernet ved import. Programmet tillater ikke at jeg setter inn bilder direkte i teksten. Jeg kan kun velge importere de som vedlegg til dokumentet. Hadde det ikke vært for dette (spesielt det førstnevnte problemet), så hadde programmet vært egnet til mitt bruk. Godt at det fantes en gratis prøveversjon slik at jeg fikk anledning til å teste programmet før evt. kjøp.
Hm. Jeg antar at du mener at du får stor bokstav etter punktum eller linjeskift (og ikke komma). Dette kan slås av. Trykk F12 (eller velg Tools -> Options), gå inn på fanen "Auto-Correction", og fjern der det er huket av for "Auto-Capitalization" (altså "Fix capitalization of sentences" og "Capitalize 'i'").
Bilder settes inn i teksten ved å trykke Ctrl + Shift + H (eller velg Edit -> Insert -> Image from file).
Som sagt: scrivener er fantastisk. Det aller meste går an.
edit: Ser at du bruker mac. Da er sikkert snarveier og sånt litt annerledes for deg enn for meg. På den andre siden, scrivener er lagd for mac, så da funker det sikkert enda bedre for deg enn for meg!
Hei Igjen Iselin og takk for svar:)
Om jeg skriver et ord med liten bokstav på en ny linje, og deretter trykker komma og mellomrom, så endres den lille bokstaven til stor. I poesisjangeren fungerer dette ofte dårlig…
F12 fungerte ikke for å slå av «autokorrekturen». Den funksjonstasten tok meg kun til Dashboard.Hvor finner jeg Tools og option? Inne I Scrivener eller I operativsystemet Lion?
Jeg leter I Scrivener, men finner ingen meny eller undermeny som heter Tools..
Fikk til å legge inn bilde nå, da jeg la det til etter dokumentimport.
Når jeg importerer et helt Word-dokument med bilder, forsvinner bildene og jeg må legge dem inn igjen manuelt. Men dette er ikke noe problem.
Bilder av hvordan det ser ut for meg. Det øverste bildet er hvordan jeg fant "Options", det nederste bildet er der jeg fjerner automatisk stor bokstav. Men merk: jeg bruker windows, kan hende ting ser litt annerledes ut for deg.
Pokker... Det eneste jeg mangler i mac-versjonen er linken TOOLS, alle andre er der. I stedet for tools har jeg linken windows (ironisk) som ligger mellom format og help :/
Skal lete litt til inne i programmet for å se om funksjonen kan ligge andre steder.
Oppdatering: HURRA! Jeg fant et sted under preferences på menyen under scrivener som heter corrections, hvor jeg kunne fjerne valgene som de du beskriver, og nå får jeg lov til å bruke liten bokstav gledeshyl :D hehe
Tusen takk for din kjempegode snille hjelp :O)
Hehe, bare hyggelig! Jeg oppdaga scrivener selv for et par måneder siden (hadde hørt om det før, men aldri brukt det), og synes at det er så fantastisk at alle burde bruke det! :)
Det samme tenker jeg :) ❤ Kunne ønske jeg kjente til dette programmet da jeg skrev hovedoppgave. Så mye lettere det hadde vært med Scrivener kontra Word ^^
Har ikke prøvd Scrivener, men ut fra det du skriver om Word, så tenker jeg at et veldig enkelt Wordkurs ville hjulpet deg mye :)
F eks å skifte side for nytt kapittel: Shift-tasten + Enter.
Det finnes kanskje Word kurs for PC, men jeg har Mac, og da fungerer ikke slike kommandoer annet enn å få maskinen min til å krasje.
Men Scrivener er helt perfect for meg, lært på en dag. Det dekker alle mine skrivebehov, som den kontroll- og organiseringsfriken jeg er :O)