Hammer Films hadde ikke vært noe uten skuespillerne Christopher Lee og Peter Cushing, regissør Terence Fisher og komponisten James Bernard. Etterfulgt av suksessen med "Dracula", med Lee som Dracula og Cushing som Van Helsing, gikk alt bare oppover for Hammer Films. Denne boka tar deg med innom Hammer Studios, deres opp og ned turer (det er en del av begge faktisk), deres erkefiende Amicus Productions, avslører noen få hemmligheter men handler nesten mere om forfatteren enn selve temaet boka står for. Han klarer å komme på andre temaer midt i en viktig del i boka, han klarte til og med å komme med en anmeldelse av James Bond filmen "The Man With The Golden Touch"! ..Selv om han noen ganger også kommer med morsome kommentarer, er dette en bok som omhandler forfatterens ego og tankegang mest.
Selve problemet i boka er at McKay er tydeligs en stor fan men har gjort dårlig research for han har mange feil. Han blander karakterene Mina og Lucy fra "Dracula" når han snakker om filmen fra 1958, han blander filmene til Ingrid Pitt (hun spilte da ikke i filmen "House of Horror") - faktisk så blander han en del med skuespillerne og hvilke filmer de spilte i og han påstår Oliver Reed hadde sin filmdebut med Hammer filmen "Curse of the Werewolf" noe som er feil fordi det var Norman Wisdom komedien "The Square Peg" fra 1958 og Hammer debuten hans var "The Two Faces of Dr Jekyll" to år senere. The book is all over the place, folkens..