Ser ut som eg er den fyrste på bokelskere.no som har fått den nye bibelen. Litteraturutgåva var nydeleg utforma, utan versenummer og rot. Det blir som å lese ein litterær tekst, og på denne måten kan ein halde fokus på sjølve teksten. Kanskje sit ein igjen med litt same inntrykk som dei som les grunnteksten? Tilnærming til grunnteksten er alltid bra, og i alle fall når ein lar språket framstå moderne og av høg litterær kvalitet. For teologar og over middels interesserte, som meg sjølv, kan det imidlertid vere lurt å ha andre oversettingar i hende, som t.d. Norsk Bibel 88/07 og Bibelen Guds Ord 97 (ei konkordant oversetting som tek i bruk same kjeldetekster og oversettingstradisjon som den sokalla King James-utgåva av 1611). Bibelselskapet sin nye bibel framstår som ein utgåve av svært høg kvalitet, ein bibel som heller mot det parafrasiske, men som det blir sagt er enno meir usminka enn 78-oversettinga; altså nærare grunnteksten. Kanskje ikkje så vanskeleg å forstå at oversettinga er av høg kvalitet: blodet av ei håndfull forfattarar, forskarar, hebrearar og grekarar har gått med under denne 11 år longe prosessen.
Viser 3 svar.
Min bibel er fra slutten av syttitallet, og jeg husker at jeg likte å finne bibelord som strider mot hverandre. For eksempel sto det et sted at det ikke skulle være forskjell på jøde og greker, mens det et annet sted var litt mer orden i sakene og sto "først jøde og så greker". Burde nesten lånt den nye for å sjekke om mine gamle innvendinger fortsatt holder vann :)
Husker forresten at da vi fikk nytestamente til konfirmasjonsforberedelsen het det ikke nytestamente, men "Godt nytt". Dessuten var boka kledd i et supperosa omslag med en soloppgang eller noe sånt - et forsøk på å være trendy, tror jeg, i kjølvannet av Godspell og Jesus Christ Superstar. Selve læreboka het "Mer enn du aner" og var en tragedie av trad-kristendom og gospel-kulhet. Topp det hele med en skjeggete lærer/prest og du har syttitallets konfirmantundervisning i et nøtteskall! Tilsynelatende kult utenpå, men fortsatt like skakt og ulogisk inni...
Nå roter jeg meg langt ut på viddene her, men jeg synes ofte at det blir referert til spennende historier og detaljer om folk fra bibelen som man egentlig ikke finner i bibelen. Mistenker at vi her er inne på apokryfe tekster? eller hva det heter? Kanskje noen kan anbefale noe (lett, ikke læred) lesestoff som gjengir disse fortellingene med stoff fra både bibelen og det som ble vraket?
Jeg som ikke lengre er kristen synes denne utgaven er interessant. Det skyldes først og fremst det historiske og litterære aspektet, selv om man ikke kan ta alt helt bokstavelig det som står der på grunn av historiske ukorrekte fakta og religiøs propganda. Bibelen er tross alt skrevet av "seiersherrene" over mange hundre år med konflikter.
Men når det er sagt, så forteller også Bibelen oss veldig mye om tiden som var før man begynte å nedtegne menneshets historie. Bibelen er antakelig en av de viktigste kildene om tiden før antikken, selv om man må ta det med en stor klype salt. Spesielt gjelder det det gamle testamentet.
Bibelen inneholder mange temaer som er menneskelig og universelle, og som filosoferes fremdels i dag. Dødsstraff-tanken er et eksempel på det. Her finner man både de som vil ha "Øye for øye, tann for tann" og "Vend ditt andre kinn til", som kan bli sett på de som er for og mot bruken av dødsstraff (men det betyr ikke at de som er mot dødsstraff mener at en forbrytelsen ikke må bli straffet!) Mange av de omtalte personene, enten de har levd eller ikke, er på høyde med filosofene fra antikken og utover. Jesus er et godt eksempel, selv om man må overse det magiske han gjorde som f.eks. Rudolf Bultmann mener.
Bibelen inneholder dessuten mange av de litterære sjangerne som finnes i dag, alt fra biografier (Lukas-evangelitet blir regnet som en av de første biografiene i historien!) til eventyr, lignelser, fortellermåter, fantasy, science fiction etc. Bibelen har antakelig også reddet mange historier som kanskje ville ha blitt borte og glemt i dag. Noen av dem finner man i eldre verk, som f.eks. Gilgamesh-eposet og Odysseen av Homer som begge nevner om syndefloden mye tidligere enn Bibelen.
Bibelen er et godt eksempel på at alle, uavhengig av at man tror eller ei, på god litteratur som følger menneskene i sin historiske vei.
Fra den tid menneske kunne tenke og formidle tanker, har det forsøkt og forstå hvor vi kommer fra. Mange av bibelens historie er eldre enn bibelen ifølge forskere. Kommer til å ta titt på denne nye versjonen. For det er bare miljø og teknikk som har endret seg gjennom tusen av år som har gått til vår egen tid.