Dét lurte jeg også litt på: baccalaureusens akademiske kvalifikasjoner. Vi som har lest fransk på et eller annet tidspunkt husker vel at den franske "examen artium" (altså tilsvarende) kalles baccalauréat, forkortet "bac" eller "baccot". Så jeg mistenkte Samson for kun å ha vært gjennom gymnaset. Men på den annen side, så var jo gymnasutdannelse ikke akkurat hverdagskost i Spania på begynnelsen av 1600-tallet, vel...? Riktignok hadde de hatt universiteter "nedi der" i hundrevis av år allerede (oppe hos oss var det jo betydelig verre stelt). Så dermed fantes det altså folk med mer utdannelse enn Samson, og HELT sjeldne kan de ikke ha vært heller. Men skole og utdanning må da likevel ha vært et knapphetsgode? Og dermed blir spørsmålet på nytt: sett med datidens øyne - hvor "eksklusiv" var egentlig Samson, rent akademisk? ER det Cervantes' mening å gjøre narr av folk som blærer seg av mer utdannelse enn de reelt sett besitter? Jeg for min del har ikke helt grepet poenget her, kanskje - men forhåpentlig får jeg mer tak på figuren Samson etter hvert som vi leser videre.
Viser 1 svar.
Ja, det er det same ordet, men eg kjenner, like lite som du, til datidas læreplanar. Men det kan verke som Cervantes gjer narr, ja. Den som les, for sjå!