Dette er ikke en bokomtale - ennå - jeg ville bare gjøre flere oppmerksomme på denne antologien, som jeg nettopp har oppdaget og funnet som nettbok på Nasjonalbiblioteket - helt gratis altså, til og med!

Denne boken oppdaget jeg tilfeldig - jeg søkte informasjon om den finske maleren Hugo Simbergs bilde "Såret engel" fra 1903, fant ut via Wikipedia at dette bildet har inspirert Knut Faldbakken til å skrive novellen "Engelen", og fikk lyst til å lese den novellen. Så lette jeg etter novellen på Nasjonalbibliotekets nettside - og voila! der dukket antologien "Impulser. Syv forfattere..." opp. Og jammen ligger ikke hele antologien tilgjengelig på nettet! Jeg gleder meg til å lese den selv, og antar at det kan være andre bokelskere som også blir nysgjerrige?

Antologiens innhold:

• Else Michelet: "Harpen og leirskålen" (Maleriet er Rembrandts "Batseba med kong Davids brev" fra 1654)

• Klaus Hagerup: "Stolen" (Vincent van Goghs maleri av en stol, malt i 1888)

• Tove Nilsen: "Morellpiken" ("Dans i Bougival" av Auguste Renoir, fra 1882/1883 - dette er ett av tre bilder Renoir har malt av dansende par; Nilsen har latt seg inspirere av bildet med piken i rød hatt)

• Knut Faldbakken: "Engelen" (Hugo Simberg: "Såret engel")

• Bjørg Vik: "Fortrolige stunder" (P.S. Krøyer: "Sommeraften ved Skagen Sønderstrand med Anna Ancher og Marie Krøyer spadserende sammen" fra 1893)

• Fredrik Skagen: "I slik en natt" (Vincent van Gogh: "Stjernenatt" fra 1889)

• Torill Thorstad Hauger: "Svart-Anna" (Hans Heyerdahl: "Svart-Anna" fra 1887).

Alle de syv maleriene er avbildet i antologien. Nær sagt naturligvis...

Takk til Nasjonalbiblioteket som har digitalisert antologien, ellers hadde jeg neppe fått tak i disse novellene med det første!

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Viser 5 svar.

Man lærer faktisk noe om seg selv på dette nettstedet!
Jeg svarte omtrent det samme om Dave Bolings Guernica i en tråd til Rose-Marie her
Skal jeg lese boken før jeg ser Picassos berømte maleri?

Skal tenke nærmere over holdningene mine til malerkunst og bøker.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sånn jeg forstår det ut fra Boling/Guernica-omtalen til Rose-Marie i den listen, så handler boken mer om hva som skjedde i Guernica, enn om Picassos bilde om hendelsen? Om det er riktig, så ville jo jeg tenke at jo mer man vet om hva som hendte, og hvordan byen var før bombingen, jo mer får man ut av Picassos bilde. Og samtidig så forteller jo Picassos bilde hva som skjedde (har ikke sett bildet annet enn som avfotograferinger, men vi hadde om det i undervisningen på kunsthistorie grunnfag), eller rettere sagt hvor grusomt det endret verden for mennesker (og dyr) i Guernica. Alle farger forsvant fra verden - tilbake ble bare gråtoner.

En anekdote forteller at en tysk offiser oppsøkte Picassos atelier i Paris rett etter at Guernica-bildet var ferdig. Tyskeren pekte på bildet og sa: "Er det du som er ansvarlig for det der?" "Nei," skal Picasso ha svart: "det er du/dere som er ansvarlig for det der." (Anekdoten fortelles bedre på engelsk, fransk eller tysk: jamfør at "you"/"vous"/"Sie" er både entall og flertall. "Did you do that?" - "No, YOU did that.")

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Jeg er enig i det du skriver her.
Kjøpte Bolings Guernica etter samtalen med Rose-Marie (litt overraskende at ekspeditrisen hos Norli hverken kjente boken, bildet eller byen...). Venter med å lese den til jeg får avklart om det blir Madrid i høst.

Takk for dine synspunkter og for den talende anekdoten.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Tusen takk for spennende tips!
Først ble jeg begeistret. Men etter å ha kikket på nettboken litt mer ambivalent - Skal/kan min opplevelse av et bilde som betyr mye for meg, bli forstyrret av en forfatters opplevelse av det samme bildet.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Det forbeholdet har jeg full forståelse for - på den annen side kan jo en god novelle gi en ekstra, positiv dimensjon til bildeopplevelsen din? Jeg ville tro at så gode bilder som det er snakk om her, ikke kan "ødelegges" av en annen stemmes kommentarer (eller her: noveller), SELV om det skulle hende at du ikke kan fordra det du leser. Tror du ikke den risikoen ville være mye større om det gjaldt kunstverk du IKKE hadde noe forhold til fra før? For da ville jo verket og novellen nærmest bli uløselig knyttet til hverandre i hodet ditt, fordi du "traff" begge deler samtidig - de ville forme en symbiose, mens et bilde du har elsket høyt i lang tid, vil du ha så mange andre inntrykk knyttet til, at bildet er og forblir "ditt"? Nei - jeg vet ikke....

Men jeg kan jo ta mål av meg til å melde fra etter at jeg har lest novellene, om hva jeg synes om dem. Lover ikke noe, altså - men skal forsøke å få på plass i alle fall en kort vurdering.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Kristine LouiseLailaMonaBLBjørg L.KristineTine SundalGunillaReadninggirl30Emil ChristiansenGrete AastorpSverre HoemPiippokattaKari ElisabethEivind  VaksvikJulie StensethAstrid Terese Bjorland SkjeggerudAnne-Stine Ruud HusevågEgil StangelandHarald KRune U. FurbergPrunellaToveGodemineG LTone Maria JonassenAvaVibekeKirsten LundMorten MüllerPer LundBookiacSynnøve H HoelSolDolly DuckAkima MontgomeryMonica CarlsenLilleviHarald AndersenCecilie69Sigrid Nygaard