Det finst også ein annan gammal travar på nettet: yWriter
Mange synest at dette programmet er vel så greitt som Scrivener, i tillegg er det gratis. Eg har brukt yWriter ein del, men i det lange løp vender eg alltid tilbake til vanleg tekstbehandling og OneNote. Eg synest at program som Scrivener og yWriter lett kan bli masete. Men for dei som er interessert, det skadar ikkje å prøva yWriter.
Viser 2 svar.
yWriter ser absolutt interessant ut.
GUI som et litt eldre program, kanskje, men så langt ser det ut som den har alt man trenger for å organisere en bok. Notater, figurer, scener og selve teksten.
Og man kan jo ikke slå prisen;)
.........
Det JEG liker med sånne program er at når man sitter og skriver og jobber frem mot en scene man VIRKELIG vil skrive... Så har man her muligheten til å skrive den scenen FØRST, og så skrive alt det andre rundt etterpå.
Får man en god ide underveis, så bruker man notatfunksjonen og noterer stikkord og annet, og plasserer notatet der man mener det skal inn i teksten. Og flytter det til der man ender opp med å plassere det til slutt.
ALT dette kan selvfølgelig oppnås uten bruk av sånne programmer.
Selv har jeg brukt WORD til å lage en oversikt over teksten jeg vil lage.
Så har jeg brukt EXCEL til å bryte det ned scene for scene (Nummer, tittel, tekst/notater, ferdig/ikke ferdig). Fordelen med excel er at det er greit å ha i et ferdig rutenett. Greit å flytte ting opp og ned, frem og tilbake. Alle scener som blir forkastet blir lagt NEDERST i arket, sånn at jeg kan gå gjennom til slutt og se at jeg er enig i at jeg forkastet dem.
Så et WORD-dokument som inneholder selve teksten.
Deretter følger hopping frem og tilbake mellom dokumentene for å sørge for at jeg får med meg alt. Eller dropper ting bevisst og ikke ubevisst.
Jeg liker å få alt dette i en pakke. Da kan jeg også ha flere tekster på en gang, uten at jeg går i surr med hvilke dokumenter som hører til hvilken tekst.
Så langt har jeg hørt om Scrivener, Liquid Story Binder og yWriter som fungerer for PC, og alle ser ut til å gjøre en jobb som iallefall er raskere og mer effektivt enn min egen "knote med mange forskjellige dokumenter".
...........
Min høyst personlige vurdering så langt:
Jeg har lett etter sånne programmer lenge. Jeg endte med å lage min egen versjon i Excel. (Lenke til hvert dokument i "boken", med tekstforklaring). Det virket, men det var uoversiktlig, og endte med veldig mange åpne dokumenter.
yWriter: Hadde jeg visst om dette programmet tidligere, så hadde jeg brukt det. Ikke det PENESTE programmet jeg har sett, men det får helt klart jobben gjort. Og prisen er bra.
Liquid Story Binder: Dette fremstår som et mer moderne program. Pen GUI. Men for meg ble det for mye. For masse informasjon INN som jeg så ikke kunne bruke til noe nyttig allikevel.
Scrivener: Dette er programmet jeg har hørt mest om. Men da i Mac-versjon. Pc-versjonen ER IKKE Mac-versjonen, og vil aldri bli det. Men jeg liker det de har gjort så langt. Foreløpig. Men igjen, det kan bli mye, og jeg er litt redd for at jeg liker dette mer fordi det er en "ny leke" enn for at det er en "bra ting som virker".
Det jeg tror er at jeg uansett bør velge ETT av disse. For jeg ser at jeg, selv om jeg har noe å utsette på alle, ER mer organisert når jeg putter teksten inn her. Jeg er nemlig av den oppfatningen at man MÅ være organisert for å kunne få tekst ut av hodet og ned på papiret i en form som andre vil være interessert i.
PS. Via innstillingar for språk får du også yWriter med norsk grensesnitt