Viser 11 svar.
Hører denne på lydbok nå, Er ganske fascinert av den iskalde Aomame. Kapitlene om Tengo er mer kjedelige så langt..
Har nettopp avslutta denne, og føler at boka sit under huda på meg. Kan slutte meg til det som har vore sagt om at dette både er spennande og svært god underhaldning. Boka er ei merkeleg blanding av realisme og fiksjon, men medrivande. Eg er ganske sikker på at Murakami har lese sin litteratur: - det er lett å assosiere både til Kafka, Dickens,...brødrene Grimm,og til Bibelen mm. I tillegg til at historia - eller historiene - er originale og godt fortalde, synest eg at Murakami er ein meister i å forme gode, og ofte overraskande språklege formuleringar og bilete. Nokre avsnitt og sekvensar var så bra at eg måtte lese dei fleire gonger ( så det tok litt tid å kome gjennom). Den einaste grunnen til at eg er litt tilbakehalden med å gi boka ein seksar, er at han til tider kunne dvele litt for mykje ( etter min smak)ved enkelte situasjonar. Og dei to månane - dei gløymer eg ikkje!!
Nå leste jeg nettopp at det skal komme en bok3, det er godt, for jeg føler meg bare helt ødelagt etter bok2.
Bok 3 kom ut på engelsk for et par dager siden! Har allerede begynt å lese.
Denne var helt fantastisk! Jeg har levd de siste ukene i en verden med to måner! Lenge siden jeg har lest en så god bok!
Jeg er nettopp ferdig med 1Q84. Gikk glipp av høstturen i fjellet som de andre gikk på - jeg "ofret" meg og ble på hytta med barna. Og pløyde gjennom de siste 500 sidene av Murakami. Boka rommer et rikt spekter av visdom, tanker, historier i historien, handling på mange nivåer, for ikke å si temaer: Ensomhet, mobbing, om det å stille opp for hverandre, annerledeshet, kvinnemishandling, religiøse sekter, sex. I tillegg til mer faktaorienterte temaer, som våpen, historie (Sakhalin m.m.). Persongalleriet er stort og fargerikt: Alle har sin bakgrunn og sine motiver. Ingen, ikke en gang birollene, er kjedelige.
Nå som jeg er ferdig med boka, følte jeg umiddelbart behov for å begynne på begynnelsen igjen - og jeg har virkelig lyst til å diskutere dem med noen.
For å "lette på trykket" har jeg laget noen diskusjonsspørsmål til boka - til nytte for lesesirkler og andre som vil tenke mer gjennom handlingen. Kommer sikkert også til å kunne formidle dem i bokhandelen der jeg jobber. Vil du hjelpe til med å forbedre dem - eller bruke dem - feel free!
Før Aomame går ned nødtrappen fra motorveien sier taxisjåføren at hun ikke skal la skinnet bedra seg: Det finnes bare én virkelighet. Men senere får vi vite at verdenen med to måner er en annen, parallell virkelighet. Forklar - finnes det én eller to virkeligheter i romanen?
Aomame merker at noe er annerledes. Hva er annerledes? Hvordan forholder hun seg til endringen? Hvordan oppstår begrepet 1Q84 i romanen?
Handlingen i romanen starter i 1984. Finner du noen paralleller mellom 1Q84 og Orwells “1984”?
Janaceks “Simfonietta” spilles allerede i første kapittel i 1Q84, og musikken spilles gjentatte ganger i romanen. Hva får du høre om opprinnelsen til denne musikken? I hvilke situasjoner i romanen spilles den?
Tengo og Aomame er begge ensomme. Hvordan beskrives deres ensomhet? Hvilken rolle spiller gummiplanten i beskrivelsen av Aomames ensomhet?
Det er mange temaer i boken. Et av dem er mishandling av kvinner. Hva blir sagt om mishandlede kvinners rettssikkerhet i Japan? Hva synes du om måten fruen i Pilevillaen og Aomame “tar saken i egne hender” på?
Tengo skal besøke sin far for andre gang, og sier til Fukaeri at han skal reise til “Kattenes by”. Hva kjennetegner en reise til Kattenes by? På hvilken måte blir denne turen en reise til Kattenes by?
Hvordan kom little people seg inn i Sakigake? Hva får vi vite om deres fremgangsmåte og hensikt?
Hva er en “daughter”? Hvilken rolle spiller en daughter? Hva vet du om forholdet mellom “mother” og “daughter”?
Sex tar stor plass i romanen, og tar mange former: Voldtekt, rituell sex, tilfeldig sex, sex mellom kvinner, utroskap. Hvordan brukes sex til å beskrive relasjonene mellom de sentrale karakterene og deres relasjoner til andre?
Det dukker opp mange dyr med særegne karaktertrekk i 1Q84. Den blinde geita som Fukaeri settes til å passe, fruens sommerfugler, Tamarus hund Bun som elsker spinat, Tsabusos gullfisker, Tengos kråke. Hva vil forfatteren formidle ved å inkludere dyrene i romanen?
Tengo var som barn usedvanlig talentfull: Han var et matematisk geni, et talent på pauker og meget god i judo. Hvordan har det seg at han ikke har utnyttet talentene lenger enn til å bli puggeskolelærer?
Fukaeri beskrives gjentatte ganger gjennom sitt utseende og påkledning. Hvordan er hennes personlighet? Hvilke handlinger utfører hun? Hva driver handlingene hennes/motiverer henne til handling? Hvilke egenskaper og ferdigheter mangler hun?
1Q84 kan gi mange litterære assosiasjoner. Gøteborgsposten skriver at “Murakami blander Raymond Chandler med Kafka og Alice i eventyrland”. Hvilke litterære assosiasjoner får du? Hva er likhetstrekkene?
Det er med Murakami som med David Lynch, og som med en veldig god vin. Det er en god opplevelse fordi den har en lang smaksvarighet (caudalie).
Forfattere i denne sjangeren, lar en del spørsmål forbli ubesvarte.
Det er av og til, og i dette tilfellet, uenighet om hvilke som er de rette spørsmålene, for den enkelte leser.
Denne boken ødela meg - fordi jeg ikke kunne legge den fra meg for å sove, og tro meg, man blir litt merkelig i hodet uten søvn og etter 750 Murakamisider...
Men det er en vakker, eventyrisk, sunn ødeleggelse jeg har lengtet etter!
Spennende. Dette er mitt første bok-kjøp for sommeren. Gleder meg til å lese, spesielt etter de kommentarene her.
Jeg kan bare si meg enig i din beskrivelse av boken. Her er Murakami helt uslåelig i sitt fantastiske, fantasifulle, dypsindige og rørende fortellertalent. Ja, det skal bli utrolig spennende å lese fortsettelsen på denne historien. Alle som elsker hans tidligere bøker, har noe å glede seg til!