Det stemmer at eg jobber i vidaregåande. Det er første året mitt, så eg har ikkje all verdens erfaring, men eg har inntrykk av at det er stor variasjon på elevgrupper. Dei sterkaste elevane mine takla "Til Foraaret", men ikkje "Skyggen" av H. C. Andersen.

Nå kjenner eg ikkje læreplanen for ungdomstrinnet, men på VG2 og 3 skal tekstar frå norrøn tid og fram til i dag lesast i original språkdrakt. Og vi kombinerer det gjerne med litt språkhistorie, slik at vi får integrert det i tekstlesinga (Gå tilbake til Kingo som vi hadde for to månadar sidan, ser du forskjell på korleis han og Wergeland skriv?). Eg opplever at slike oppgåver gjer språkhistorien lettare for elevane.

Men når tekstane blir for vanskelege (som "Skyggen" viste seg å vere), les eg høgt, medan elevane følgjer med på sine kopier.

I nokre klassar er det ei minste-motstands-veg-holdning, særleg på VG1. Men der har eg for eksempel lese Jon Fosse og jobba ein del med teksten. Det var mykje sukking og stønning, men til slutt trur eg dei fleste lærte ganske mykje. På VG1 kan vi heldigvis slå i bordet med at dei ikkje går på ungdomsskulen lenger, og at dei må tåle å få større utfordringar - og at utfordringane blir større neste år. Men det er mange som kjem frå ungdomstrinnet og som blir overraska over at dei må lese tekstar på nynorsk når dei har fritak. Så eg trur ikkje dei har vondt av litt større utfordringar enn dei får, opp gjennom åra.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Viser 9 svar.

Vi står egentlig helt fritt når det gjelder hvilke tekster vi legger opp, så lenge de kan underordnes bestemte tema som er oppgitt i læreplanen. "Snek" Wergeland og romantikken inn under temaet "Virkelighet og fantasi" og knyttet an til Doppler og naturbeskrivelser/natursyn mm. der. Det ble veldig bra til slutt, men det tok såpass lang tid at jeg tror ikke jeg får de andre norsklærerne på trinnet med på det en gang til.

Det jeg hele tiden synes er en utfordring, er å fortsatt la norskfaget også være et dannelsesfag og ikke kun reduseres til et redskapsfag. Læreplanen kan tolkes i det vide og brede, og det er her norsklærere kanskje gir opp å prøve og få elevene til å bryne seg på feks Wergeland, når det går fortere og greiere og umiddelbart er mer fristende for elevene med moderne sangtekster.

PS. Vi praktiserer nok fritak for nynorsk på en annen måte på "min" u-skole da. Det er bare fremmedspråklige elever med veldig kort tid i Norge og noen helt spesielle elevgrupper som faktisk tas ut av klasserommet og jobber med andre ting når resten har nynorsk. Andre elever med fritak (langt de fleste, også noen som får karakter i Norsk 2) deltar i undervisningen. De er ikke fritatt for nynorsk-undervisning, bare nynorsk-vurdering. Jeg tror det er lurt å gjøre det slik, det betyr i hvertfall at de aller fleste elevene har en viss kjennskap til å lese nynorsk når de kommer på vgs. Høres rart ut at elever med fritak tenker at de ikke skal lese nynorske tekster forresten. Vi leser ofte nynorske tekster i "vanlige" norsktimer som ikke er planlagt som "nynorsktimer", men da er det kanskje sjangertrekk vi skal jobbe med og ikke substantivbøying. Har faktisk aldri opplevd at elevene har stilt spørsmålstegn ved det.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Eg har også forstått fritaket slik du skisserer det, som fritak frå vurdering ikkje undervisning. Men eg har fleire med fleirspråkleg bakgrunn, som steilar når eg gir dei nynorsk tekst.

Eg trur ein gjer elevar ei bjørneteneste, viss ein ikkje gir dei utfordringar å jobbe med. Men eg merkar det på mine, at dei ikkje er vande med å gjere dei vanskelege tinga. Heldigvis går det an å slå i bordet med at du går på studieforberedande, og då må du forberedast til studier - og der er det enten eller.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

He, he. Ser at du har litt andre muligheter når det gjelder å motivere til innsats enn det vi har på u-skolen. De motiverte er jo innstilt på å gjøre en god jobb uansett stoff, men det er jo noen hos oss som ikke ser det som særlig skremmende å ikke få en OK norskkarakter. Det er der jeg synes vi gir opp i utgangspunktet ved å legge lista "midt på treet" for alle og prøve å få alt til å være "morsomt" og noe eleven "kan kjenne seg igjen i". Da er det bedre å plukke litt færre mål for de elevene som trenger det slik at de også føler at de mestrer, og også lære dem at Wergeland muligens ikke er kul for en 15-åring, men at det er viktig å lære om ham, så det så!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Må forresten seie at den Wergeland-Doppler-oppgåva høyrest veldig interessant ut!

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Ja, det hender eg er takknemlig for at våre i det minste har vald skule og linje sjølv ;) Men eg har hatt ein runde med novelleanalyse på yrkesfag, nå, og der har eg kjent litt på akkurat det å finne motiverande elementer. Det er ikkje alltid like lett. På u-trinnet har ein vel mykje meir samansette grupper, med tanke på motivasjon.

Men eg har ikkje alltid inntrykk av at dei som skal vidare, har lært gode arbeidsvaner og korleis dei skal jobbe med ting dei synest er vanskelege, før dei kjem til vidaregåande. Også tar vi det for gitt at dei kan slikt, og då ramler dei fort mellom nokre stolar. Eg kjem i alle fall til å jobbe mykje meir med dette frå starten av skuleåret, neste år.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Dette var et interessant "ordskifte" mellom bai og deg, Karamella. Lærerikt for ikke-lærere å få muligheten til å titte litt inn i hva som "skjer nå for tiden" i norskundervisningen både på ungdomsskolen og videregående...

Jeg ble samtidig litt nysgjerrig på dette med fritak fra sidemålsundervisning - kan overhodet ikke huske dét som noe tema den gang i oldtiden da jeg gikk på ungdomsskolen: på hvilket grunnlag søker man/innvilges man slikt fritak, egentlig?

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Dette var en interessant samtalt som plutselig dukket opp når jeg surfet litt rundt her :)
Artig når en får litt innblikk i noe som man egentlig kjenner til, men som ikke er noe man er involvert i til daglig. Ble litt klokere nå jeg også :)

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Dersom du har anna morsmål enn norsk og ikkje har fulgt ordinær læreplan i norsk på u-trinnet, dersom du har anna morsmål enn norsk og har meldt deg opp til privatisteksamen i morsmål, dersom du har hatt fritak på u-trinnet og dersom du av helsemessige årsaker treng redusert arbeidsmengde. Men det er bare fritak frå vurdering, ikkje undervisning. Og det er i alle fall eg streng på.

Men det er relativt nytt.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Aha. Takk for svar - enda bitte litt klokere ble jeg i dag, altså. God følelse! :-D

P.S. Og jeg merket meg jo egentlig at både Karamella og du presiserte at det må/bør skilles mellom undervisning og vurdering - skjønner ikke at jeg likevel klarte å skrive "undervisningsfritak" i spørsmålet mitt, men noen har jo som kjent litt tungt for det...

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Sist sett

Egil StangelandAmanda AKirsten LundNabodamaPer LundMarit HøvdePiippokattaTerje MathisenBjørn SturødBård StøreIreneleserEivind  VaksvikKaramasov11JoakimMorten BolstadKjell F Tislevollingar hHeidi LBjørg L.Linda NyrudAnneWangJulie StensethLilleviAstrid Terese Bjorland SkjeggerudDemeterOdd HebækAnn-ElinHelena EAnniken RøilAvaChristofferBenedikteTralteMorten MüllerEvaMonica CarlsenmarvikkisMorten JensenDaffy EnglundTove