En King for vår tid
Kom over Nrks bokanmeldelse av boken - King. Et liv. av Jonathan Eig
En legende fra 1960s som jeg kommer til å kjøpe ved første anledning.
Fakta:
Det er noen år siden han ble drept - 1968. Husker det fremdeles som 15 åring - tenkte : Har USA gått av hengslene / galne ? Like etterpå ble Robert Kennedy drept også. Som ungdom synes jeg det var helt hårreisende det som skjedde i USA. Det ble snakkis på skolen. Dette skjedde fordi han var svart - stod opp for borgerretter & menneskeretter for alle, uansett hudfarge.
Jeg kjedet meg og begynte søke på måfå. På NrK fant jeg haugevis av podkast, organisert etter alfabetet. Så hvis du har en pause fra lesing så ta en titt. Der finnes noe av interesse for alle.
Dette leste jeg for noen måneder siden i Haugesund Avis - intervjue med :
Jan Ivar Hauge Bringedal
Norsk fantasylitteratur
I skyggen av Yggdrasil: Jakten på Odins øye
Jan Ivar Hauge Bringedal sier han har hatt kontakt med forlag, og fått gode tilbakemeldinger, men at utgivelsen blir gjort selvstendig.
– Markedet for norsk fantasylitteratur er lite, dermed er det mer risiko å satse, forklarer Bringedal.
Han forteller at fantasysjangeren leses mest på engelsk, selv i Norge. Mot slutten av året vil boken også være tilgjengelig på engelsk.
Jakten på Odins øye skal bli tilgjengelig på nett hos de fleste norske bokforhandlere. Bringedal bruker tjenesten Books on Demand til trykkingen.
– På den måten ender jeg ikke opp med 1000 usolgte bøker i kjelleren. Via nettsiden deres kan jeg bestille bøker i takt med salg gjort hos bokforhandlerne, forteller forfatteren.
Oppfølger på vei
Bringedal har ingen planer om å legge pennen på hylla med det første.
Han ser for seg at dette kan bli starten på en bokserie
Forlagets bokomtale:
I Skyggen av Yggdrasil følger en Erik og Isabell, to unge historikere, som får mer enn de forhandlet om under en utgravning på Avaldsnes. De oppdager en mystisk monolitt som transporterer dem til en ukjent verden, hvor legender viser seg å være sannheter.
På deres reise, oppdager Erik og Isabell uforklarlige sannheter om seg selv og hemmeligheter som har vært skjult. De må navigere gjennom farlige territorier, møte legendariske skapninger og forstå sin plass i en eldgamle profeti.
Mens de utforsker denne nye virkeligheten, innser de at en mørk kraft er ute etter dem, en ondskap som truer med å ødelegge både deres verden og den mytiske verden de har blitt en del av. Med tiden som deres største fiende, må Erik og Isabell bruke all sin kunnskap, mot og nyoppdagede krefter for å redde seg selv og den verden de kjenner fra undergang.
Velkommen til Bokelskere. FAQ - det du kanskje lurer på. Her finner du spørsmål & svar på hvordan Bokelskere fungerer. Hvis du har spørsmål er der alltid noen som vil være behjelpelig.
Jeg skjønner ikke helt hva din bokomtale handler om. Bok-siden er ikke for personlige notater, den er for alle å lese.
God Helg! For mitt vedkommende har "Jacob" forlatt mitt område uten skade. Føler med dem som fikk trøbbel i etterkant. Hørte regnet pøste ned i går kveld & natt. Var ute og handlet i dag, skikkelig vestland-drittvær - nordvesten stod på, litt regn. Mat må man jo ha - kommer ikke seilende inn på kjøkkenet av seg selv.
Var innom Ark og fikk "Det siste stykke hjem" av Ørjan N. Karlsson til Ark-venn-pris.
En mann reiser rundt i Skandinavia i bobil, og i sporene hans forsvinner unge kvinner. I Bodø ligger 19 år gamle Iselin Hanssen i hardtrening for å oppfylle drømmen om å komme inn på Politihøgskolen. Hun vender aldri tilbake etter en lang løpetur opp Keiservarden. Den erfarne politietterforskeren Jakob Weber får denne tragiske forsvinningssaken på bordet, og løsningen virker opplagt da søkelyset faller på Iselins kjæreste Casper, sønnen til en av Bodøs rikeste forretningsmenn. Blant vennene er han kjent for å være sjalu. Så forsvinner nok en ung kvinne under lignende omstendigheter, denne gang på øya Røst ytterst i havgapet. Bodø-politiets etterforskerteam står nå overfor en sak av stadig større dimensjoner, der også Jakobs forkjærlighet for Skandinavias uløste drapssaker vil spille en avgjørende rolle. Det siste stykket hjem er den første i en serie kriminalromaner med Jakob Weber i hovedrollen.
Ellers så hentet jeg hjem bøker jeg hadde kjøpt på Bookis - nevnt i en annen tråd Forberedt for julemåneden ?.
Ellers så vil jeg lytte på Hemmeligheten fra Blücher (Nrk Podcast) 4 episoder
Nå har du ikke sagt noe om hvilken alder-nivå du ønsker.
Så nettopp på Norli og fant :
En dykker gjør et sensasjonelt funn på havets bunn – dagboka til en ung nazist. Den forteller om tyskernes angrep på Norge, opplevd fra innsiden.
Et skjult dykkermiljø kontakter en journalist. I over 25 år har de hatt en skatt fra Blücher gjemt i en kjeller.
Stemmen fra dypet (1:4)
NrK Podcast "Historier fra virkeligheten". Fant denne da jeg leste NrK nyheter
hehe takk, ler godt når jeg tenker tilbake, kollegaene som himlet med øyne da jeg kom bærende med de 5 bindene med en triumferende mine - røverkjøp. Når det gjelder bøker så er det utrolig hva bibliotekene kan trylle fram når man trenger noe i en fart. Som nevnt tidligere så var jeg i en gruppe som leste Andersens eventyr vi hadde alle et eventyr vi skulle tolke. Jeg var ikke for katten og gikk på biblioteket og fant gull.
Ser du har samme 5 danske skrifter av H.C. Andersen, utgitt 1991. Den samlingen kom jeg over i Bergen til sterk nedsatt pris, da jeg var på en Team-building samling med jobben. Helt uventet og var et herk å bære på husker jeg, men verdsatt. Utenom har jeg Bokklubbens 2 bind, utgitt 1993.
"H.C. Andersens hemmelighet av Arne Duve" fra 1969 kan jeg ikke kommentere siden det er lenge siden jeg leste den. På nettet finner man boken uten noen kommentarer dessverre.
PS! Bøkene jeg har nevnt av Arne Duve kan leses på NB.no
Dansearenaen var det komplette kaos, et ugjendrivelig bevis på at Descartes hadde rett i at kropp og sjel er to separate ting. Engelske, tyske og skandinaviske forleggere i ukontrollert legemsutfoldelse er et livsfarlig fenomen, med armer som vindmøller og benføring som nyfødte kalver. Bortsett fra noen hovne ribben og knuste tær gikk alt bra for oss, helt til en feit tysk kulturforlegger, som stod rett foran meg, fant det for godt å slippe en uhyggelig høylytt promp. Midt mellom to låter! Det var det reneste giftgassangrep, straks spredte det seg en grusom odør utover dansegulvet. Kvelden var definitivt over for mitt vedkommende. Kulturforleggere my ass!
Ikke dumt å låne "Symbolikken i H. C. Andersens eventyr av Arne Duve". Tror den var boken som tok for seg tolkning av H.C. Andersens eventyr. Jeg kom over boken ved en tilfeldighet på biblioteket da jeg var engasjert i en gruppe som leste hans eventyr i 1998. Boken ble utgitt i 1967.
Av nyere tid "H.C. Andersen : eventyr, kunst og modernitet" av Oxfeldt, Elisabeth (Red.)
God kveld bokvenner. Ja jeg har som vanlig vært ute og fartet. Høsten har ankommet ingen tvil om det. Skulle ønske at man kunne gå i dvale og våkne opp til våren. Etter høsten kommer vinteren som jeg må si at jeg misliker intens, særlig snøen den ligger direkte i veien. Desember pleier ikke å være kald på vestlandet, vel noen ganger 1 uke så kommer mildværet.
I dag plukket jeg opp Katharina-koden av Jørn Lier Horst. Har ikke hode til noe annet.
På posten hentet jeg bøker jeg hadde bestilt på Norli. Solums smale serie av forskjellige forfattere. Rakk å lese forordet til "Kunsten og det moderne liv" av Charles Baudelaire. Boken er bare 124 sider. Serien er en invitasjon til å bli kjent med forfattere fra en tidligere tid, men noen er mer kjent - da får man kanskje en annen vinkling man ikke har sett før og blir kjent med forfatteren på nytt.
Kunsten og det moderne liv av Charles Baudelaire (nr. 2)
I disse kunst-teoretiske skriftene fra rundt 1850 finner man noen av de viktigste forsøk på å formulere en modernismens estetikk. Charles Baudelaire er mest kjent for den epokegjørende diktsamlingen Les Fleurs du Mal, men han var også en betydelig kunstteoretiker og kritiker i det 19. århundrets Frankrike. Baudelaire har skrevet innsiktsfullt om malerne lngres, Delacroix, Courbet, Daumier, Goya og Breughel. I tillegg har han skrevet et meget viktig essay om det komiske i kunsten og latterens forhold til det moderne. I disse skriftene fra midten av det nittende århundre kan man fornemme noen av de viktigste forsøk på å formulere en modernitetens estetikk.
Hvilke lydbøker har du lastet ned & hvilke bøker ønsker du deg? Alltid kjekt, interessant og inspirerende å høre hva andre ønsker å lese & høre.
Hehe, lakris de er jammen herlige, unnskyld meg men jeg fikk en god latter > takk.
Noen av de Julehistoriene-bøkene jeg har kjøpt består av flere forfattere med sine historier. Du har kanskje familie og det krever sitt. Husker tilbake da vi hadde selskaper da var der alltid noen som reiste seg opp og fortalte en julehistorie og underholdt oss andre ved bordet < med en tolkning-hint til historien til slutt. Her jeg sitter nå må jeg si at jeg savner det, men minnene kan ingen ta fra meg.
Nå har jeg sørget for tilførsel av nye julebøker som skal leses i desember. Blir man egentlig for voksen for julehistorier ? Min julehylle har vokst med 6 nye bøker og som jeg venter på å motta. Snart er november her og postsendinger tar lengre tid etter som man nærmer seg desember. Det å finne den rette boken tar også tid. Jeg tar sikte å starte lese julebøkene fra 1. desember. Starter med de nye og så de jeg allerede har.
Juleselskapet, Haugesund1890
Julehistorier
Julehistorier, fra alle tider. 2021
Julehistorier, fra alle tider, 2020
Stargate, en julefortelling
“The Indisputable Existence of Santa Claus” av Dr Hannah Fry & Dr Thomas Oléron Evans
Akkurat som man ikke har andre ting som må forberedes før jul i November / Desember. Det man får gjort i november slipper man i desember som kan være selve stress-måneden.
PS! I dag er det akkurat 2 mnd til juleaften
Takk skal du ha, Harald - jeg ble nokså oppslukt da jeg holdt på med det "prosjektet" - har fortsatt enormt med materiale liggende - men det er så mye annet som må prioriteres.
Dagens sitat:
Et liv uten bøker er som en barndom uten eventyr, en ungdom uten kjærlighet, en alderdom uten fred.
Carl Petter Fröhling
Historie
Beckett skrev Proust sommeren 1930, som svar på en kommisjon utløst av Thomas MacGreevy, Charles Prentice og Richard Aldington, under oppholdet på École normale i Paris. I slutten av september leverte han den til Charles Prentice hos Chatto & Windus. Boken solgte 2600 eksemplarer innen 1937, og de resterende 400 eksemplarene ble stående i 1941. I ettertid avfeide Beckett det som å ha blitt skrevet i "billig prangende filosofisk sjargong".
Tolkning
Essayet tjener dobbel plikt som forfatterens estetiske og epistemologiske manifest, og proklamerer på vegne av dets tilsynelatende emne: "Vi kan ikke vite og vi kan ikke bli kjent". I tett og hentydende språk krediterer Beckett sine nåværende påvirkninger, spesielt Schopenhauer og Calderón, og forutsier hans fremtidige opptatthet, og leser dem inn i prosaen til Marcel Proust:
Minnelovene er underlagt de mer generelle vanelovene. Habit er et kompromiss som utføres mellom individet og dets miljø, eller mellom individet og dets egne organiske eksentrisiteter, garantien for en kjedelig ukrenkelighet, lynlederen av hans eksistens Habit er ballast som lenker hunden til oppkastet hans. Pust er vane Livet er vane Eller snarere er livet en rekke vaner, siden individet er en rekke individer; verden er en projeksjon av individets bevissthet (en objektivering av individets vilje, vil Schopenhauer si), pakten må kontinuerlig fornyes, brevet om sikker oppførsel oppdateres. Skapelsen av verden fant ikke sted en gang for alle tid, men finner sted hver dag. Habit er da den generelle betegnelsen for de utallige traktatene som er inngått mellom de utallige subjektene som utgjør individet og deres utallige korrelative objekter. Overgangsperiodene som skiller påfølgende tilpasninger (fordi gravarkene ikke kan tjene som svøping) -klær) representerer de farlige sonene i individets liv, farlige, prekære, smertefulle mystisk og fruktbar, når kjedsomheten ved å leve et øyeblikk erstattes av lidelsen ved å være (på dette tidspunktet, og med et tungt hjerte og for tilfredsstillelse eller misnøye til gideanere, semi og integral, blir jeg inspirert til å innrømme en kort parentes til alle de analogivorous, som er i stand til å tolke 'Live dangerously', den seirende hikken i vakuum, som nasjonalsangen til det sanne egoet som er forvist i vane. Gideerne tar til orde for en vane med å leve og ser etter et epitet. En useriøs bastardfrase En automatisk tilpasning av den menneskelige organismen til forholdene for dens eksistens har like liten moralsk betydning som å kaste en innflytelse når mai er eller er ikke ute; og formaningen om å dyrke en vane like lite fornuftig som en formaning om å dyrke en coryza)
Beckett fortsetter med å peke på sitt moralske fokus på de grunnleggende dilemmaene ved menneskelig eksistens, og fraskriver seg ethvert engasjement i sosiale spørsmål:
Her er Proust som alltid helt løsrevet fra alle moralske hensyn. Det er ingen rett og galt i Proust eller i hans verden (bortsett fra muligens i de passasjene som omhandler krigen, når han for et rom slutter å være kunstner og hever stemmen med plebs, mob, rabble, canaille). Tragedie er ikke opptatt av menneskelig rettferdighet. Tragedie er uttalelsen om en soning, men ikke den elendige soningen av et kodifisert brudd på en lokal ordning, organisert av knepene for dårene. Den tragiske figuren representerer soningen av arvesynden, av den opprinnelige og evige synden til ham og all hans 'soci malorum', synden ved å ha blitt født.
"Vel, forbrytelsen
Det er fra mennesket å være født".
Det siste sitatet er fra Pedro Calderón de la Barcas Life is a Dream, og "soci malorum" er et sitat fra Arthur Schopenhauers Studies in Pessimism:
Faktisk er overbevisningen om at verden og mennesket er noe som bedre ikke hadde vært, av et slag for å fylle oss med overbærenhet mot hverandre. Nei, fra dette synspunktet kan vi godt anse den riktige tiltaleformen for å være, ikke Monsieur, Sir, mein Herr, men min medlidende, Soci malorum, compagnon de miseres!
I alle sine påfølgende skrifter fortsatte Beckett å støtte denne hamartiologiske konklusjonen; sammenlign "Den eneste synden er synden ved å bli født", fra et intervju fra 1969.
Bokomtale (hentet fra nettet for ingen omtale fins her på Bokelskere)
Ivo Andric (1892-1975) fikk som første jugoslav Nobelprisen i litteratur. Den foreliggende bok, Ex Ponto, som var det verket han først slo gjennom med i sitt hjemland, har en helt annen karakter enn romanene som gjorde ham verdenskjent. Andric skrev dette verket da han satt fengslet og internert i tre år for å ha deltatt i jugoslavenes kamp for frigjøring fra Østerrike-Ungarn. Ex Ponto er et slags dikt i prosa. Andric gir her korte, avsluttede samtaler med sin sjel, med dype tanker om menneskelivet, om filosofiske og etiske spørsmål og om sin egen skjebne.
Ex Ponto (I):
Have you ever had everything taken from you - and what can't be taken from a man?
When I die, feel free to write down that I squinted at the last moment.
Life is such that a person often has to be ashamed of what is most beautiful in him and to hide it from the world, even from those who are closest to him. (Ivo Andrić)
You will be ashamed as long as you live. You will always have opportunities for that. The world will give you enough of it, but even when it doesn't, you will try to find it yourself.
You will stumble but not fall; and if it happens - an exceptional case - that you fall, you will not hurt yourself, but as soon as you get up, you will continue your journey calmly and cheerfully. You are different from everything around you, everything threatens you, everything endangers you, but nothing bad can happen to you irreparably, because from the beginning there lives in you a hidden and indestructible spark of life's joy that is more powerful than everything that surrounds you.
You will only suffer for the whole century, until the last day, because of the unnatural position in the world into which you have been thrown.
So it can be said that through all the twists and turns of a long life, you are assured of two things: long suffering and sure victory.
It is a hope, a vague and hopeless hope, which torments us more than it comforts and strengthens us, and which never leaves us.
Det er bare naturlig at man setter spørsmålstegn ved vedtatte sannheter.