FRYKTENS ETIKK
Jeg tror religion i hovedsak er basert på frykt. Det er delvis frykten for det ukjente og delvis ... ønsket om å føle at du har en slags storebror som vil hjelpe deg i alle problemer og tvister. Frykten er grunnlaget for det hele - frykt for det ukjente, frykt for nederlag, frykt for å dø. Frykten er grusomhetens far, og derfor er det ikke rart om grusomhet og religion har gått hånd i hånd.
- Bertrand Russell, Hvorfor jeg ikke er kristen
Om religion i sin alminnelighet og særlig om islam
Man får ofte høre at det er veldig galt å angripe religionen fordi religion gjør mennesker gode. Jeg har hørt det. Jeg har ikke sett noe til det.
- Bertrand Russel, Hvorfor jeg ikke er kristen
Sitat fra deg:
"De fleste vet vel hva Hege Storhaug står for uten å lese den."
Hva er det du mener at Hege Storhaug "står for"?
Hvis du mener det at hun kjemper for de undertrykkede, de svakeste, for frihetsverdiene våre, ytringsfriheten vår og friheten fra religiøsitet, mot patriarkalske samfunn og undertrykkelse, kjønnslemlesting og tvangsgifting av kvinner, - og nå for hele vårt demokratiske system i Europa, med de frihetsverdiene vi har kjempet for å oppnå, med likeverd og menneskerettigheter,
- ja, da lurer jeg jo på hva du eventuelt mener kan være negativt med "å stå for" alle de tingene jeg nettopp nevnte?
For jeg har forstått det slik at du mener at det Hege Storhaug står for må være noe veldig negativt?
Eller har jeg misforstått totalt?
Jeg hadde penger, makt og posisjon i mitt tidligere liv, men det jeg virkelig ønsket var frihet. Og det medførte, blant andre ting, at jeg måtte reise fra hatet, fordommene og trangen til hevn.
Jeg har smakt på makt, og vet hvor avhengighetsdannende det kan være - mye mer enn penger. Jeg likte makten jeg hadde i mitt tidligere liv. Men når du er avhengig av noe, om det så er makt, er det ikke lenger du som har kontrollen. Istedet blir du kontrollert.
Frihet, en dyp lengsel etter frihet, er hva dette egentlig dreier seg om. Jeg er sønn av et folk som har vært slaver av korrupte systemer i flere århundrer. Jeg var fange hos israelerne da mine øyne ble åpnet for det faktum at det palestinske folket var like undertrykt av sine egne ledere som av Israel.
Å starte en diskusjon om ei bok på grunnlaget om IKKE å lese boka, blir et temmelig syltynt grunnlag, etter min mening.
Det minste man bør gjøre før man diskuterer ei bok, er da i hvert fall å lese den først.
Da først har man et grunnlag å diskutere ut fra.
Jeg undrer meg litt over all denne negative forhåndsdømmingen av ei bok blant opplyste, intelligente og lesende bokelskere.
Men samvittigheten min var i ferd med å bli omprogrammert. Selv om jeg enda ikke var en kristen, forsøkte jeg å leve etter de etiske læresetningene Jesus hadde gitt oss. Allah på den annen side, hadde ingen problem med å godkjenne mord - han insisterte faktisk på det. Men Jesus fremholdt en mye høyere standard. Nå oppdaget jeg at jeg ikke en gang kunne likvidere en terrorist.
Jeg hadde blitt advart mot vaktgrisene (ja, jeg sa vaktgrisene), men støtte ikke på dem, så det var ikke noe problem. Området mellom det ytre og det indre gjerdet hadde form som en liten løpebane. Ved andre militærbaser i verden ville vel dette partiet vært voktet av sjefere eller andre topptrente vakthunder. Ironisk nok brukte de kosher-bevisste israelerne griser i stedet. Det er helt sant.
Tanken var at grisenes nærvær, og muligheten for fysisk kontakt med dem, skulle fungere som et psykologisk hinder for mulige terrorister som var helhjertede muslimer. Islam forbyr kontakt med griser like sterkt som den ortodokse jødedommen gjør. Kanskje enda mer.
Vårt problem var større enn både armeer og politikk.
Jeg spurte meg selv om hva palestinerne ville ha gjort om Israel forsvant - om alt gikk tilbake til slik det var før 1948, og om alle jøder i tillegg forsvant fra Det hellige land og ble spredt for alle vinder igjen.
Jeg visste svaret.
Vi ville fortsatt ha slåss. Om ingenting. Om hva som skulle gjøres med en jente uten hodeplagg. Om hvem som var den største og mest betydningsfulle. Om hvem som skulle lage reglene og hvem som skulle ha de beste setene.
Jeg tror kanskje grunnen til at ingen hjalp oss, er at alle trodde at vår familie hadde nok av penger. Tross alt var min far en kjent religiøs og politisk leder. Og folk stolte nok på at slekten utvilsomt ville hjelpe oss. Og Allah ville jo helt sikkert forsørge oss. Men våre onkler ignorerte oss. Allah gjorde ingenting.
I tillegg til ønsket om hevn syntes jeg det ville være litt tøft å være en tenåring med våpen. Jeg brydde meg ikke lenger så mye om skolen. Hvorfor skulle man gå på skole i dette gale landet?
Jeg elsket min far så høyt, og jeg beundret så mye av det han var og sto for. Men selv om han var en som ikke klarte å drepe et insekt, hadde han tydeligvis klart å overbevise seg selv om at det var greit at noen sprengtes til kjøttbiter, så lenge han ikke selv fikk blod på hendene.
Der og da ble mitt syn på far mer komplisert.
Min egen tid utenfor Storbritannia har kanskje fått meg, i motsetning til de fleste briter, til å innse hvor farlig dette er - en mindre heldig side av vårt prinsipp om å lukke øynene, unngå alt bråk og håpe at alt til slutt skal ordne seg.
Islamister er mestere i å feillese og feiltolke historie, og de avleder således av disse hendelsene at den såkalte islamske staten rettferdiggjør drap på andre muslimer, til og med medlemmer av Profetens egen familie. Slike "bevis" føres i marken for å tilintetgjøre tradisjonelle muslimer som motsetter seg deres ekspansjonisme og såkalte jihad for en islamsk stat.
Lenge før Saddam Hussein ble styrtet i Irak, ble ideene om en verdensjihad, om en ummah som fylte hele landet og forberedelsene til en allmektig islamistisk stat akseptert som normale og legitime, og det blir de fortsatt.
Hva mener du med at "de fleste vet vel hva Hege Storhaug står for"?
Det jeg gjorde var å skrive en liten bokomtale, samt å skrive en del sitater fra boka. Deretter har flere bokelskere her på forumet kritisert boka og forfatteren, UTEN å ha lest boka (og tydeligvis uten å bry seg om å ville lese boka i det hele tatt).
Å forhåndsdømme ei bok uten å lese den er i grunnen temmelig arrogant, vil jeg si.