Tyranner undertrykker, banker opp og torturerer hvem som helst, det vet vi. Kvinnelige aktivister ble i tillegg utsatt for «jomfrutester» - voldtekt forkledd som legeundersøkelse, der en lege stikker fingeren inn i vagina for å se om jomfruhinnen er intakt.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

En kvinne som gikk med niqab (et slør, som regel svart, som dekker hele ansiktet bortsett fra øynene) innledet en samtale med meg. «Hvorfor går du ikke med niqab?» spurte hun. Spørsmålet ga meg frysninger; jeg hadde alltid syntes at niqaben var skremmende og gjorde ansiktet og personen usynlig.
«Er det ikke nok, det jeg har på meg?» spurte jeg tilbake.
«Hvis du vil spise godteri, velger du det som er innpakket eller det som ikke er innpakket?» spurte kvinnen i niqab.
«Jeg er en kvinne, ikke et stykke godteri,» svarte jeg.
Innpakket godteri, diamantring i eske – slike sammenligninger brukes ofte i Egypt og andre land for å overbevise kvinner om verdien av å dekke seg til. De blir sammenlignet med gjenstander som er ettertraktet, men som taper seg ved å bli vist frem, gjenstander som må holdes skjult, beskyttes og sikres. Når det er snakk om det som kalles islams restriksjoner på kvinners klesdrakt, er kvinner aldri bare kvinner.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det var et seminar på Litteraturhuset onsdag 9.mars 2016, som tok opp kvinners liv og kvinners plass under islam.
Deltagere var blant annet Lily Bandehy, Hege Storhaug og Anique Paleet.
Her er et lite, men interessant, utdrag fra seminaret:
Secular Forum - Islam og Kvinner

Godt sagt! (2) Varsle Svar

I dag begås det daglig grusomheter av nærmest unevnelig karakter i den muslimske guddommens navn. Folk halshugges og brennes levende. Terrorister skyter rundt seg på strender og inne i kjøpesentre. Bomber sprenges så kroppsdeler flyr til alle kanter. Alt akkompagnert av høylydte rop om Allahs storhet.
Er det ikke disse myrderiene og dette barbariet som utgjør det største omdømmeproblemet i dag, både for profeten, for Allah og for den religionen de representerer?
Mange vil mene det. Men likevel er det altså tegninger, filmer og rykter om koranbrenning som får de store massene i muslimske land til å ta til gatene i demonstrasjonstog. Forstå det den som kan.

Godt sagt! (8) Varsle Svar

I love you. I love you,
but I’m turning to my verses
and my heart is closing
like a fist.

Words! be
sick as I am sick, swoon,
roll back your eyes, a pool,

and I’ll stare down
at my wounded beauty
which at best is only a talent
for poetry.

Cannot please, cannot charm or win
what a poet!
and the clear water is thick

with bloody blows on its head.
I embrace a cloud,
but when I soared
it rained.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Han hadde vokst opp i et trygt land, men nå tårnet problemene seg opp. Han følte skam over det. Han følte sinne over dem som ikke gjorde jobben sin, for eksempel de som hadde kunnskap om islam og ikke hadde advart. Det var kilden til sinnet hans, å se problemene som vokste, men som ingen tok tak i.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Her kan du bruke Ockhams barberkniv og gå for den enkleste mulige forklaringen: Fordi jeg mener det jeg skriver og skriver det jeg mener. Hvis du oppriktig mener at du ser noe som utgjør en alvorlig trussel mot ditt folks frihet og kanskje eksistens så har du en plikt til å advare mot dette. Det er egentlig ikke et valg, det er en plikt, enkelt og greit.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Han satt lenge og stirret på meg med et lite smil.
Det hadde ikke gjort noen forskjell om han skrev om vold eller ikke, mente han. Det var nettopp vold og krig han hadde advart mot, og så ble han i stedet anklaget for å ha manet det frem. Han og meningsfellene var nettopp de siste som støttet vold.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Du skal kunne kjempe for politikk uten vold. Problemet er at EU saboterer alle ikke-voldelige måter å drive politikk på.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

«Du kan ikke skrive noe som helst offentlig uten at det kan påvirke et sart sinn.» Den som ikke ville bli misforstått kunne til slutt ikke skrive, eller ytre seg offentlig i det hele tatt.

Godt sagt! (7) Varsle Svar

Keep asking as long as you are getting different answers.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

De vil til et land der du slipper å jobbe. Der du får penger for å få barn. Det er jo en utopi for dem. Norsk utvandring til USA var noe helt annet, vi dyrket opp landet, vi var med på å gjøre USA rikere. I dag er det mange innvandrere som er med på å gjøre Norge fattigere.

Godt sagt! (6) Varsle Svar

I Peru alene vet man om rundt 20 forskjellige stammer som fortsatt lever uten etablert kontakt med omverdenen. Hvor mange flere som eksisterer, kan man bare spekulere på, men det er i hvert fall sikkert at ikke noe annet sted på jorden er i nærheten av å kunne vise til et slikt mangfold av isolerte stammer som det Peru og Vest-Brasil til sammen kan.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

De er frivillig isolerte. Den arrogante myten om at disse menneskesamfunnene lever isolert bare fordi de ikke vet bedre, er like mye et forsøk på å rettferdiggjøre klappjakten på urfolkene som den er usann. De isolerte er på ingen måte dumme og uvitende, og man behøver ikke lete lenge for å forstå det.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Jeg så meg rundt og kjente en varm følelse stige opp i meg. Her var jeg omgitt av noen av de siste menneskene på jorden som ennå var i kontakt med naturens sjel, i et hus i en landsby i det innerste av Amazonasjungelen. Hva mer kunne jeg ønske meg?

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Å skrive er berusende. Man kan bli en annen, man glemmer seg selv. Det er en herlig følelse. Man er i ett med teksten. Man skriver som om morgendagen ikke finnes, men så gjør den det likevel, og man våkner opp og er ikke lenger den suverene skribenten, men en vanlig, stillferdig person. Man svetter svakt på ryggen. Stemmen i teksten synes å komme fra en annen.

Godt sagt! (9) Varsle Svar

Come, my songs, let us speak of perfection –
We shall get ourselves rather disliked.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

I Norge hadde muslimene vært en minoritet. De ble ansett som en presset gruppe mennesker som nok hadde undertrykkende skikker og sosiale problemer, men som tross alt var harmløse.
Sett fra Kairo blir perspektivet annerledes. Man hører bønneropene, lærer om muslimbrødrene, og forstår hvilken makt som ligger i religionen. Islam er ikke lenger en minoritet, det er selve majoriteten. Den er en lammende, bastant mur. Den vil regulere hvordan folk skal leve, og foreskriver strenge straffer for dem som ikke lystrer. Den bygger seg opp som en stadig større kraft og ekspanderer.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Når han møtte muslimer, hadde han begynt å spørre dem rett ut hva de mente. En gang på reise i Jordan hadde han truffet en godt utdannet mann som kunne flere språk, og spurt om han støttet dødsstraff for å forlate islam. Mannen svarte ja, med den begrunnelse at hvis man kjente sannheten, skulle man ikke forlate den. Slike samtaler gjorde inntrykk.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

I Aftenposten i dag 8.mars 2016, står det et flott skrevet innlegg av Sylo Taraku og Nareen Mizoory.
Innlegget passer godt til Hege Storhaug, og det hun står for.
Det er så godt skrevet at jeg gjengir hele innlegget her:

For mange kvinner er det ingen forskjell på om de bor i Midtøsten eller i Skandinavia | Taraku og Mizoory

Vi må unngå å få én standard for likestilling i en etnisk norsk kontekst - og helt andre standarder når utfordringene er minoritetsrelaterte.

Ingen land i verden har kommet lengre enn de skandinaviske når det gjelder likestilling mellom kjønnene, men for mange kvinner med minoritetsbakgrunn er det ingen forskjell om de bor i Midtøsten eller i Skandinavia.

I praksis kan de være like diskriminerte og marginaliserte.
Det er likevel en viktig forskjell. Her kan de søke om beskyttelse fra staten. Hos politiet og i krisesentre.
Det er også mulig å bryte ut. Det er ikke smertefritt, men det er mulig.  
Kvinner med innvandrerbakgrunn er blitt mer bevisste sine rettigheter, og de bryter i større grad med tradisjoner og sosiale normer som har holdt dem nede. Da krysser de også en grense for hva som er sosialt akseptabelt.

Patriarkatets reaksjon kan være nådeløs.
I partnerdrapssaker er personer med innvandrerbakgrunn sterkt overrepresentert, både blant ofre og gjerningspersoner. Rundt halvparten av kvinnene som blir drept har utenlandsk bakgrunn.

Motivene kan være ulike, men noen av drapene på kvinner er varslede æresdrap.
En svensk granskning av drap på kvinner i årene 2010-2012 konkluderte med at 63 prosent av drapene kunne vært forhindret om offentlige instanser hadde handlet annerledes.
En større bevissthet rundt i politiet og hjelpeapparatet vil redde flere liv.
Fadime døde ikke forgjeves

Det makabre drapet på den afghanske kvinnen Farkhunda, som ble steinet til døde av en mobb i Kabul i mars i fjor, er et eksempel på den rå brutaliteten som kan ramme kvinner som utfordrer autoriteter i patriarkalske samfunn.
Hun hadde utfordret et lokal imam, og ryktet som ble satt ut, var at hun hadde brent en koran.

Religionen blir brukt for å opprettholde makten.
Det som likevel er oppløftende, er at flere politimenn ble dømt for ikke å ha grepet inn mot mobben og reddet Farkhunda. Reaksjoner fra opinionen kan få staten til å ta affære, selv om de i utgangspunktet ikke tar vold mot kvinner på alvor.
I år er det 15 år siden Fadime-drapet i Uppsala i Sverige. Det er det mest omtalte æresdrapet i Skandinavia og ble markert i Sverige i januar.

Fadime fortalte åpent om at hun hadde en svensk kjæreste, og om truslene fra familie og det kurdiske miljøet.
Hun trodde åpenheten skulle beskytte henne. I stedet bidro den til å provosere enda mer. Myndighetene forsto ikke alvoret, og hun fikk ikke den beskyttelsen hun trengte. Hun ble myrdet av sin egen far 21. januar 2002 i Uppsala.
«Fadime var modig. Så modig går det ikke an å være», sa en svensk-kurdisk kvinne etter drapet.
Fadime-saken skapte stor oppmerksomhet rundt tvangsekteskap og ble en viktig «game changer». Æresvold ble tatt mer på alvor, og myndighetene ga bedre beskyttelse av individer innenfor minoriteter. Tvangsgifte av døtre ble gjort straffbart.
Fadime betalte en alt for høy pris, men hun døde ikke forgjeves.

Fra miniskjørt til niqab
Hva er kultur og hva er religion? Det er det evige spørsmålet i denne debatten.

Det er som med høna og egget. Hva kommer først?
Er det slik at det er kulturen bidrar til måten man tolker og praktiserer religionen på, eller er det religionen som former kulturen?
Kulturer og tradisjoner er ofte eldre enn religionene. For eksempel tradisjonen med kjønnslemlestelse. Dette praktiseres i noen muslimske og noen kristne kulturer på visse steder i verden, men religionen brukes til å legitimere den. Det samme kan man si om æresvold. Det har ikke nødvendigvis noe med religion å gjøre, men også i slike tilfeller blir religionen misbrukt.

Da blir det vanskeligere å få til endringer.
Patriarkalske krefter som forsvarer status quo, kan forsvare seg med at de har Gud på sin side. Siden den iranske revolusjonen og islamistenes maktovertakelse i 1979, har religiøs fundamentalisme hatt en sterk framgang over hele den muslimske verden.

Det har medført en svekkelse av kvinners rettigheter i flere muslimske land.
På Facebook dukker det ofte opp bilder som sammenligner situasjonen for kvinner i Afghanistan og Iran på 1970-tallet med hvordan det er i dag. På bildene fra 1960 og 1970-tallet ser man tilsynelatende frigjorte afghanske og iranske kvinner i miniskjørt og bikini. I dag er de ikledd hijab og niqab; uniformerte og usynliggjorte i det offentlige rom. 

Hvordan kan man så fremme likestilling i islam? De viktigste endringene skjer på individnivå;  kvinner som ikke finner seg i å bli undertrykket og forskjellsbehandlet og tar kampen innad i familien, på jobben, og i sitt eget miljø.
For å få til varige holdningsendringer må man imidlertid tilnærme seg problemstillingen langs to akser; den religiøse og den sekulære.

Vi må bruke sekulære argumenter
Den religiøse tilnærmingen er å tolke islam på en mer kvinnevennlig måte. En viktig årsak til hvorfor religioner har stagnert i likestillingsspørsmålet, er at så å si alle religiøse ledere og lærde har vært - og fortsatt er – menn.
Vi trenger rett og slett flere kvinner i religiøse stillinger, og vi trenger flere kvinner som er med i diskusjonene om tolkningene av de religiøse tekstene.

Det finnes en rekke muslimske feminister rundt om i verden som arbeider for reform innenfor islam.
Den sekulære tilnærmingen er den tilnærmingen vi i LIM bruker. I stedet for å si: «La oss nå diskutere dette med steining av kvinner eller barneekteskap», sier vi: «Stopp med dette barbariet.»
Vi leter ikke etter argumentene i religionen eller i de hellige tekster. Vi appellerer til fornuften, menneskeverdet og de universelle menneskerettighetene.

Noen vil si at det ikke nytter, at man ikke vi nå fram med sekulære argumenter i en islamsk kontekst. Der er vi uenige.
Reformene i den kristne verden kom ikke bare som et resultat av intern kritikk i kirken. De er blitt drevet frem også av kritikk og press fra sekulære krefter utenfor kirken.
Slik må det være også med modernisering innen islam.

Vi må ikke få ulike standarder
For ikke så lenge siden tok den svenske sosialdemokraten Mona Sahlin selvkritikk på vegne av sitt parti, Socialdemokraterna, for å ha sviktet kvinnene med minoritetsbakgrunn. Til avisen Expressen sa hun:
«Når det gjelder æreskultur, forbanner jeg meg selv, den sosialdemokratiske bevegelsen og samfunnet generelt. Vi valgte bevisst å feie problemene under teppet, fordi vi var redde for å bli assosiert med feil debattanter. Og slik sviktet vi sårbare jenter. »

Kvinnebevegelsen har bidratt sterkt til å gjøre Norge til et av verdens mest likestilte samfunn. Det skal de ha all ære for.
En utfordring som gjenstår er å inkludere hele befolkningen i likestillingssamfunnet.
Vi må unngå at vi får én standard for likestilling i en etnisk norsk kontekst, og helt andre standarder når utfordringene er minoritetsrelaterte.
Det er viktige kamper som må tas tas internt i innvandrermiljøene, men storsamfunnet må stille opp.

Gratulerer med kvinnedagen!

Aftenposten 8.mars 2016

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Sist sett

Kirsten LundAnniken RøilEllen E. MartolHilde VrangsagenMaikenGunillaGrete AastorpBjørn SturødJulie StensethMads Leonard HolvikMorten MüllerStine AskeElin FjellheimAnne Berit GrønbechAnne Helene MoeHarald KLilleviKarin  JensenMarit AamdalIngeborgBeathe SolbergMonica CarlsenMonaBLIngrid HilmerKarin BergRosa99NorahBerit RSiv RønstadTurid KjendliesomniferumBerit B LieKetilsveinEgil StangelandIreneleserellinoronilleTone Maria JonassenMorten Jensenandrea skogtrø eggan