Skriv inn 9788252501643 i feltet Finn en bok. 1982 utgaven har omslagsbilde lastet inn av Parrot. Legg inn bok og bilde.
Den kjærligheten du aldri har fått,
kan du ikke miste.
Den kjærligheten
du har fått,
kan ingen ta fra deg.
Den kjærligheten
du er redd for å miste,
kan du ikke ta imot.
Den kjærligheten du gir
er ikke tapt.
Kjærlighet synes å være
den eneste ressursen
som ikke blir oppbrukt
av å bli brukt.
Farskjærlighet,
morskjærlighet
og søskenkjærlighet
kan være illusjoner
som er skapt av barnets
hunger etter kjærlighet
og omgivelsenes behov
for å mene
at de har gitt den.
For å kunne ta imot
kjærlighet fra andre i dag
må du slutte å vente
på den kjærligheten
du ikke fikk i går
og ikke kan få i morgen.
For å kunne møte
kjærligheten i dag
må du først ha gjennomlevd
bitterheten og sorgen
over ikke å ha møtt den
langt tidligere.
Fortsetter du å vente
på den kjærligheten
du burde ha fått,
må du vente hele livet.
Mindfulness handler ikke om å legge bedre merke til ting, men å være oppmerksom på en annen og klokere måte, med hele sin sjel og sitt hjerte, og bruke alle kroppens og sansenes ressurser.
GJESTEGIVERIET
Det å være menneske er et gjestegiveri.
Hver morgen ankommer nye gjester.
Glede, depresjon, ondskapsfullhet,
forbigående stunder av mottakelighet
kommer som uventede tilreisende.
Ønsk alle velkommen og underhold dem!
Selv om en hel gruppereise av sorger
herjer og feier huset tomt for møbler,
behandle likevel hver gjest ærbødig.
Kan hende gjør han deg rede
for en ny glede.
Den mørke tanken, skamfølelsen, skadefryden,
møt dem i døren med latter, invitér dem inn.
Vær takknemlig for alle og enhver som kommer,
for hver og en som er sendt deg som veileder fra oven.
Rumi (1207-1273), persisk dikter.
Tankene våre gjenspeiler ofte humøret og sinnstilstanden vår, ikke det som egentlig skjer, eller hvem vi egentlig er. Tanker er ikke fakta.
Vi forklarer hele tiden verden for oss selv, og reagerer snarere på våre egne tolkninger enn på selve virkeligheten.
Vi har nøyaktig de samme kamp eller flukt-reaksjonene enten vi forsøker å flykte fra en tiger eller fra vår egne følelser.
Å late som om de vonde følelsene ikke eksisterer, er som å kjøre på motorveien og skru opp volumet på bilradioen for å overdøve en mistenkelig lyd fra motoren. Det fungerer helt utmerket for å bli kvitt motorlyden, men det hindrer ikke motorhavari noe kilometer senere.
Kanskje du skulle ha installert en ny nettleser. Der finnes det mange alternativer og jeg tror alle kan lastes ned gratis.
Jeg har ingen problemer med dette. Bruker en vanlig stasjonær PC og firefox nettleser. Har inntrykk av at de som har lesebrett, I-phone/pad ol. sliter av og til med enkelte funksjoner her inne. Kan det ligge der?
En av de kanskje mest fascinerende titler jeg kan tenke meg er Torborg Nedreaas' Av måneskinn gror det ingenting.
Ja, og jeg synes det er leit at enkelte får svar på sine henvendelser og andre ikke.
Tillater meg å linke til Tore Renbergs liste; Ti bra titler.
Jeg er helt enig med Karin Jensen under her. Skriv sitater og bokomtaler der du synes det passer. Om du skulle resitere noe som er skrevet før, så spiller det ingen rolle. En god ting kan ikke sies for ofte.
Ja, det er merkelig. Trodde først at det var fordi jeg hadde lagt til utgaven selv som med An-Magritt. Men denne utgaven av Plogjernet fra bokklubben lå inne fra før av. Beklaget meg overfor André, men det viser seg at ikke alt fanges opp under den samme tittelen allikevel.
Etter at jeg leste Plogjernet som jeg ikke har lagt inn i systemet selv og skrev sitater fra den, oppdaget jeg at kun seks av fjorten sitater kommer frem under de andre utgavene og vice versa, så det er tydeligvis noe som ikke stemmer.
Jeg synes også at Plogjernet var lettere å lese enn An-Magritt. Samtidig fikk hun større plass i denne boken og jeg likte den bedre enn den første.
F. Scott Fitzgerald (f. 1896 d. 1940) fullførte kun fire romaner (pluss en ufullendt, kan jeg lese på Wikipedia) og en rekke noveller i løpet av sitt relativt korte liv. Han regnes likevel som en av de største amerikanske forfatterne i det 20. århundre, og han var dessuten en selvoppnevnt representant for den (for)tapte generasjon - "the lost generation" - stadig i følge Wikipedia. Blant hans romaner er "Den store Gatsby" den mest kjente. Første gang den utkom på norsk (i 1927), fikk den tittelen "Den gule bil: historien om Jay Gatsby". Senere utgivelser var mer tro mot originaltittelen - "The Great Gatsby".
Det er ingen tvil om at det er Jay Gatsby som er hovedpersonen i boka, men vi møter ham likevel gjennom fortelleren og jeg-personen Nick Carraway. Dermed er det med en viss distanse vi betrakter denne mannen, som i begynnelsen av romanen er omspunnet med mange lag av mystikk når han dukker opp i sitt nyervervede og herskapelige sommerpalass utenfor New York våren 1922, og innbyr til et selskapsliv av et omfang ingen i nabolaget har opplevd tidligere. Gjestene dukker opp enten de er bedt eller ikke, og de tar for seg av alle Gatsbys herligheter, ofte uten en gang å ha hilst på verten, som hele tiden holder seg i bakgrunnen.
"Da jeg var yngre og mer påvirkelig, ga far meg et godt råd som jeg ikke har glemt, enda det er temmelig lenge siden jeg fikk det.
"Når du føler trang til å kritisere noen", sa han, "skal du huske at alle mennesker i denne verden ikke har nytt godt av de fordeler som du har hatt."
Han sa ikke mer, men forholdet mellom oss var slik at vi alltid kunne si en hel del til hverandre uten å bruke mange ord, og jeg skjønte at han mente noe meget mer. Jeg har da også vært lite tilbøyelig til å dømme mine medmennesker, og denne innstillingen hos meg har fått mange merkelige typer til å åpne seg for meg, og dessuten medført at jeg har vært utsatt for svært mange kjedelige betroelser. Unormale mennesker merker det snart når de står overfor en normal person som er slik innrettet, og det var grunnen til at mine college-venner beskyldte meg for å være en streber, siden opphissede ukjente menn kom og røpet sine hemmelige bekymringer for meg. Som oftest følte jeg ingen trang til å motta deres betroelser. I mange tilfeller lot jeg som om jeg var søvnig, distré eller fullstendig likeglad så snart jeg skjønte at nå var det like før jeg kom til å motta en eller annen intim betroelse. For unge mennes intime betroelser, eller iallefall måten de fremsettes på, er som oftest høyst uoriginal og preget av at den som åpner seg for en, undertrykker det viktigste. Men det å vente før en feller en endelig dom, er også et uttrykk for at en aldri slutter å håpe. Jeg er fremdeles litt redd for å gå glipp av noe hvis jeg glemer det som min far var snobbet nok til å si, og som jeg er snobbet nok til å gjenta, at ikke alle blir født med den samme sansen for sømmelighet og takt." (side 7)
Denne innstillingen som Nick har til verden, skal i løpet av en sommer blir endret for alltid.
"Det som gjorde at jeg midlertidig mistet interessen for andre menneskers overfladiske sorger og kortvarige gleder, var alt det som snyltet på Gatsby, det triste vrakgodset som fløt i hans drømmers kjølvann." (side 8)
Jay Gatsby forsøker i begynnelsen å formidle et inntrykk av at han er av fin familie, men etter hvert kommer det frem at han er en oppkomling som har klart å tjene mye penger i løpet av kort tid. Han har dessuten hatt en romanse med Daisy, hans store kjærlighet, noen år tidligere, og som han til tross for at hun er gift med den meget velstående Tom Buchanan, håper å vinne tilbake. På tross av at både Tom og Daisy er født med en sølvsje i munnen og sånn sett kanskje burde ha alle muligheter for å lykkes i livet, er de begge ulykkelige i ekteskapet. Tom har forlengst fått seg en elskerinne, mens Daisy er et lett bytte for drømmerier. Etter hvert skal Nick, som er Jay Gatsbys nabo, få en nøkkelrolle når Jay og Daisy møtes, og i løpet av sommeren bygger det opp til et drama som skal få fatale konsekvenser for alle de innvolverte.
Samtidig som plottet utvikler seg og utfolder seg i sin fulle bredde, blir vi vitne til overklassens totale kynisme og goldhet når viktige verdier står på spill. Den man trodde var skurken, er i realiteten "bare" en romanisk drømmer, mens de som fremsto som ofre, både direkte og indirekte, gjør seg skyldige i mer enn de er i stand til å ta inn over seg. Og Nick som står midt i skuddlinjen, får - som tidligere nevnt - sitt liv og alt han trodde på, endevendt og tråkket på.
Haagen Ringnes har i bokas etterord påpekt at var det noe Fitzgerald kjente godt til, så var det det søte liv, slik dette ble levd blant overklassen på 1920-tallet, altså før krakket i 1929. Forfatteren utviklet etter hvert alkoholisme på grunn av sin livsstil. Utgivelsen av hans første roman "This Side of Paradise" i 1920 vakte i følge Ringnes "øyeblikkelig furore" - først og fremst på grunn av avsløringene av hans egen klasses lengsler, kynisme og jazzalderens hissende rytmer. "Og i Den store Gatsby (1925) greide han da også å gjenspeile det følelseskalde og grådige velstandslivet som langt på vei bidro til å bryte ham selv ned", skriver Ringnes. Han påpeker dessuten at denne romanen handler om "den amerikanske drømmen" - levendegjort gjennom Jay Gatsbys klassereise fra dyp fattigdom til rikdom i løpet av svært kort tid. Vi aner at aksjespekulasjon er det som har dannet grunnlaget for denne rikdommen. Den amerikanske drømmen eller ei - Gatsbys penger blir aldri like mye verdt som pengene til de penere klassene. Og det til tross for at han til syvende og sist viser seg å inneha atskillig mer sømmelighet og takt enn de øvrige. Men da er det i grunnen for sent ...
Denne romanen kan sikkert leses på mange ulike måter. Boka er først og fremst ypperlig skrevet, og plottet er intrikat og overraskende helt til siste side. I tillegg er det historiske bildet som tegnes fra denne tiden, rett før boblen (les: børsen) sprakk, interessant - ikke minst fordi forfatteren selv åpenbart kjente dette miljøet fra innsiden. Jeg tror dette er (minst) tredje gang jeg leser denne boka, og for hver gang har jeg oppdaget nye sider ved den. Jeg har også sett filmen "The Great Gatsby" med Robert Redford og Mia Farrow i hovedrollene flerfoldige ganger opp gjennom årene. Når filmen nå foreligger i en flunkende ny innspilling med Leonardo DiCaprio og Carey Mulligan i hovedrollene, er jeg både spent og litt skeptisk, kjenner jeg. For i mitt hode er og blir den store Gatsby mr. Robert Redford i egen person!
På grunn av bokas språklige kvaliteter, plottet og klassikerpreget (som gjør at man kan lese denne boka om og om igjen og likevel få mer ut av den), tenderer jeg til å gi den et meget sterkt terningkast fem - helt på grensen til en seks´er.
Bekymringer fjerner ikke morgendagens sorger; de tapper bare styrken fra dagen i dag.
A.J. Cronin