Hvorfor ikke gripe dette øyeblikket? kanskje kommer det aldri igjen.
Fordi kommunismen er slik at alle skal ha like mye. Ingen skal ha mer enn andre. Ingen skal ha noe som er luksus. Det er en fin tanke, men den fungerer ikke i virkeligheten.
Hun påsto alltid at hun ikke trengte alkohol for å danse på bordet. Det var mye tøffere å slå ut håret i edru tilstand. Dessuten var det morsommere etterpå , for da husket hun alt sammen og slapp å ergre seg eller skamme seg over å ha gjort noe hun ikke selv var klar over.
Vi er kanskje bortskjemte i Norge. Vi har for mye, og klager hvis en tv kanel faller ut. Men det kan bli for lite av godene også. Folk skal jo trives, ikke bare arbeide og slite.
Å bli voksen medfører seg så mye ansvar at egentlig kunne jeg tenke meg å være barn bestandig.
En annen ting hun hadde lært av det som var skjedd, var at det egentlig var mer voksent å innse sine begrensninger og forstå sitt eget beste, enn å trasse all fornuft i et barnslig og umodent forsøk på å leke verdensmester. Å be om hjelp var ingen fallitt erklæring. Det var ikke tegn på at man var uselvstendig og umoden, tvert i mot. Det er vel mer et tegn på at man var voksen nok til å bruke fornuften.
Kanskje ble man aldri helt voksen, tenkte hun og det var egentlig like greit. Hun hadde ikke lyst å bli helt voksen. Litt barn, måtte hun vel få lov å være, selv om hun nå skulle stå på egne ben i årene framover.
Fami hadde ofte sagt at det gjorde vondt å bli voksen. Nå skjønte Katja at hun hadde rett. Det var litt vondt og skremmende å gi slipp på en trygg og ansvarsfri barndom, men samtidig lengtet hun utålmodig etter å komme i gang med sitt eget, helt selvstendige liv. På en måte var det en slags rar, forvirrende følelse av å stå midt i mellom to verdener. Men hun måtte gi slipp på en av dem, den naturlige gangen i livet krevde at hun ga slipp på barndommen.
Jeg har lenge gått og lurt på om denne novellesamlingen "var noe", eller om den kun ville komme i skyggen av ektemannen Karl Ove Knausgårds større litteraturprosjekt. Linda Bostrom Knausgård (f. 1972) debuterte med diktsamlingen "Gör mig behaglig för såret", og "Grand mal" er hennes første prosabok, kan jeg lese på bokas smussomslag. Tittelen "Grand mal" henspeiler til en diagnose, og sånn sett er det vel gjennom ektemannens presentasjon av henne og hennes bipolare lidelse jeg kjenner henne best fra før av.
Novellesamlingen inneholder tyve noveller, som alle har det til felles at de stort sett er svært korte. Kun "Kvitebjørn Valemon" strekker seg over nesten tyve sider.
Det er umulig å lese novellene uten å tenke på hennes samliv med den mer kjente forfatterektemannen Karl Ove Knausgård. Til det er beskrivelsen av de ulike hovedpersonene som går igjen i novellene litt for lik den jeg har blitt presentert for gjennom Min-kamp-bøkene.
Jeg opplevde novellene som nokså ujevne - fra det helt glitrende til flertallet av novellene som egentlig ga meg nokså lite, for å være helt ærlig. Novellen "Usett landskap", som med erotiske elementer beskriver møtet mellom to elskende, opplevde jeg som inderlig og følelsesladet. "Fortellingen om fuglen" handler om en forelskelses vekst og fall, her beskrevet på en gjenkjennelig måte og med en sårhet som virkelig berørte meg. I "Den du frykter" beskrives en mors kjærlighet til sitt barn. Også den nydelig, sår og var - for ikke å si intens og levende.
"Det er fryktelig å vokse opp. Ingen kan si noe annet. All tid vi legger ned i å gjøre ting vi ikke vil, som slett ikke er bra for oss, som forgriper seg på vårt vesen.
Men du er uskadd. Jeg sier det fordi det er sant. Du kjenner at du vil dø, men det er ikke det du vil. Du vil leve. Jeg kan ikke lyve for deg, så jeg må fortelle deg at det du virkelig vil er å leve." (side 139)
De øvrige novellene opplevde jeg som nokså trivielle, og med lite konkret innhold å bringe til torgs. Når det er sagt skriver Linda Boström Knausgård godt, men virkelig glitrende blir det ikke i mer en enn liten håndfull av novellene. Jeg skal for øvrig ikke underslå at novellene rent språklig antakelig lyder mer poetisk på svensk.
Jeg konkuderer etter dette med at novellesamlingen etter mitt skjønn fortjener terningkast fire. Da har jeg lagt vekt på det rent språklige, samt at det knippet av noveller som er glitrende, er verdt hele novellesamlingen til sammen.
Det er vel ikke noe spesielt med dukker, eller?
Claire er en ødelagt, voksen kvinne som forsøker å komme seg videre etter tapet av barnet hennes. Jenta hennes ble kidnappet for sju år siden da hun syklet like utenfor huset deres. Siden da har både livet hennes og ekteskapet blitt ødelagt. Claire prøver å være sterk og leve et normalt liv, men hun innbiller seg at hun ser den forsvunnede datteren, Ruby overalt, men selvsagt er det bare noe hun innbiller seg. Hun må lære seg å akseptere at hun aldri får se jenta si igjen og må leve med uvissheten om hva som skjedde med henne. Eksmannen hennes Dave sliter også. Han har fått sparken som politimann, og lever nå som privatetterforsker og sliter med alkohol. Livene til Claire og Dave blir aldri det samme igjen etter den tragiske hendelsen. Men da Claire en dag sammen med sin søster oppdager en butikk i hjemstedet New Orleans, får hun sjokk. Det er en butikk for spesiallagde dukker og i utstillingsvinduet sitter det en dukke som er prikk lik datteren hennes som forsvant for sju år siden. Er det en tilfeldighet eller har dukkemakeren noe med forsvinningssaken å gjøre? Hun kontakter eksmannen hennes for bistand, men vil han hjelpe henne med saken eller vil han bare tro at hun er gal?
Dukkemakeren er en bok som jeg har vært nysgjerrig på i noen år nå, spesielt etter at jeg så boktraileren som var ganske creepy. Og dukker syns jeg er veldig creepy i seg selv. Jeg har aldri vært noen dukkejente. Prøvde å leke med barbier da jeg var lita, men de ble fort bare "støvet ned" eller lagret bort i bua i kjelleren. Jeg var aldri interessert, og porselensdukker eller litt fine og dyre dukker som det beskrives om i boka her, kan jeg ikke fordra. Grunnen? Jeg tåler ikke øynene deres. De er ekle og det føles ut som om de stirrer på meg uansett hvor jeg går. De har et veldig dødt blikk som likevel virker levenede. Det er uhyggelig. Derfor liker ikke jeg dukker. Noen liker ikke klovner. Jeg liker ikke dukker. Noen skrekk i livet må man jo ha. Derfor tenkte jeg at det kanskje ville bli ekstra uhyggelig å lese denne boka siden jeg ikke er noen fan av dukker.
Til tross for lovende og uhyggelig plott, følte jeg dessverre ikke at boka levde opp til forventningene mine, og det er jo typisk. Plottet i seg selv hadde lovende potensiale, men jeg følte at Amanda Stevens på en måte kastet det bort. Jeg liker absurde og groteske bøker, så det er ikke det som er problemet. Jeg har lest mange slike bøker oppgjennom årene, men det var noe med skrivemåten til Amanda Stevens som jeg ikke falt for. Jeg vet ikke hva eller hvordan jeg skal forklare det. Men savnet mer innlevelse i handlingene og dybde i karakterene. Jeg følte ingen connection med noen av karakterene i det hele tatt. Jeg brydde meg på en måte ikke hva som ville skje med dem. Om de kom til å løse ledetrådene eller ikke og hvordan de ville klare seg under søkene etter svar. Jeg ble ikke med inn i selve handlingen, og det er et savn. Jeg liker å være med selv helt inn i handlingen når jeg leser i en bok. Glemme at man leser, men at man er med i boka selv på en måte. Jeg savnet den følelsen.
Jeg bestilte meg en bok av Amanda Stevens før jeg leste Dukkemakeren, for bøkene hennes virket til å være i min kategori, men nå har jeg dessverre ikke så stort håp for den. Men selvfølgelig skal jeg lese den selv om jeg ikke likte Dukkemakeren. Boka jeg bestilte og som jeg snakker om nå er Djevelens fotspor. Hvis jeg ikke liker den boka noe særlig heller av samme forfatter, kommer jeg kanskje til å gi opp å lese noe mer av Amanda Stevens. Jeg syns å "dømme" en forfatter ut i fra en bok blir for tynt. Jeg må lese i alle fall to-tre bøker for å gjøre meg opp en mening om jeg skal lese noe mer av den og den forfatteren for forfattere kan ha sine oppturer og nedturer de også.
Dukkemakeren var helt ærlig en treg leseopplevelse. Den hadde ikke den intense uhyggeligheten denne leseren hungret etter og slutten var like forutsigbar som en såpeserie. Men det var en grei "underholdningsbok" å kvele late sommerdager med. En perfekt bok for lesere som er på utkikk etter lettbeint spenning i denne kvelende sommervarmen.
Jeg som hadde nedtelling til ferien skulle være over (kan ikke fordra lange ferier har jeg funnet ut) og gledet meg tilbake til den grå hverdag, begynte på jobb denne uka. Ironisk nok ble det bare en arbeidsdag. Rakk så vidt å møte opp på jobb dagen etter (tirsdag), men måtte bare dra hjem igjen pga omgangssyken. Så er sykmeldt resten av denne uka. Lei av sykdom nå, men opp i all elendigheten har jeg fått lest litt likevel.
Tidligere denne uka leste jeg ferdig Dukkemakeren av Amanda Stevens. Den boka hadde et lovende plot, men den ga meg ikke den uhyggen som boka lovte og jeg fikk ikke helt sansen for forfatterens skrivestil. Jeg vet ikke hvorfor, men ... syns det hele ble veldig forutsigbart for min del. En grei lettbeint underholdning, men ikke noe annet....
Og i går ble jeg ferdig med Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren. Den første boka i en svensk trilogi, fantasy for ungdom. Hadde ikke store forventninger til den boka, men jeg likte den overraskende godt. Og endelig en ungdomsbok med voksent og levende språk. Fengende! Skal definitivt lese bok to Ild når den tid kommer:)
I helga skal jeg lese ferdig Bli best med mental trening av Erik Bertrand Larssen. Jeg er ingen fan når det gjelder selvhjelpsbøker, og har heller ikke den store "trua" på disse bøkene, men jeg har alltid vært interessert i psykologi, så hvorfor ikke? Den er spennende og skulle ønske jeg var like positiv som denne mentaltreneren.
Tror neppe jeg blir ferdig med denne boka i løpet av helga, men jeg skal også lese videre i Unrest av Michelle Harrison. Fantasy/grøss for ungdom. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg leser visst både en god del ungdomsbøker og voksenbøker. Jeg liker å variere både når det gjelder sjanger og målgrupper.
Var ikke meningen at dette innlegget skulle bli så langt. Typisk meg det:)
Kos deg fortsatt på verandaen med lesestoff og ha en riktig god helg:)
Livet er hva du selv gjør det til.
Du vet hvordan Journalistene forvrenger virkeligheten og lager sine egne egne versjoner av sannheten.
Jeg har lært at det kan være mange årsaker til at folk havner skjevt ut i livet, det behøver ikke å bety at de er dumme eller slemme eller mindreverdige. Vi er mennesker, alle sammen, sånne som oss er bare litt heldigere.
Jeg liker ikke å se på noen mennesker som tapere, derfor synes jeg det er så urettferdig at noen skal behandles som tapere. Jeg hater urettferdighet.
Men så var det en annen stemme som sa at alle mennesker burde få en sjanse. Alle hadde rett til respekt og omtanke, og en gledelig julefeiring. Uansett hvem eller *hva de var. *
Du skal glede deg og være takknemlig, men det skader likevel ikke å skjenke andre som ikke er så heldige som deg, en tanke.
Jeg tror mange av uteliggerne og folk som har det vanskelig , tross alt har en respekt for julen og gjerne vil feire den på en mer verdig måte. De har bare ikke mulighet til det.
Alt gikk galt for ham helt fra barndommen. Det er ikke alle som er sterke nok til å takle så mye motgang. Jeg synes ikke vi skal dømme dem og vende dem ryggen bare fordi de er svake. Det hjelper i *hvert fall * ikke til å gi dem bedre selvfølelse.
Alle har vel rett til å bli behandlet med alminnelig høflighet.