Hvis det er noe som preger landskapet i Saudi-Arabia, så er det kamelene. Enhver velstående saudier må ha en kamelfarm. Svære flokker rusler over ørkenslettene og gnager i seg den minste lille busk. De har en mage som tåler nesten alt.
Morten Falck regnet selv med å måtte tilbringe seks til ti uker på den gamle hvalfangstskuta, så det var vel beregnet overfartstid den gangen alt avhengig av vær og vind.
Her ligger et videointervju med Kim Leine, hvor han forteller at den danske og norske utgaven faktisk skiller seg en del fra hverandre. Han forklarer at han ser boka på en annen måte når han skriver den på norsk.
Dette pirrer nysgjerrigheten min, så jeg har bestilt både den norske og danske utgaven på biblioteket. Selv leste jeg den på svensk for noen år siden og ved gjenlesning nå, så kan jeg ikke se at denne versjonen har spesielt gammelmodig språk.
Den sannheten som tvinges på menneskene med makt, er en ødeleggelse av menneskets bevissthet. Et samfunn som ikke tør uttrykke seg fritt, er ikke et menneskelig samfunn. Å fjerne retten til frihet, til kunnskap og erkjennelse, er å frata mennesket dets menneskelighet.
Februartåken vandret som en prosesjon av spøkelser opp gjennom Schweigaards gate, dempet alle lyder og fikk klemtingen av trikkene til å klinge som gravferdsklokker.
De valgene vi gjør, er grener på mulighetenes tre.
Enkelte ting fortjente å bli henvist til historiens søppelbøtte.
Blir gjerne med på skogstur. :)
- Jeg har mange maurtuer like utenfor utgangsdøra og bortover i skogen her jeg holder til. Trenger ikke gå langt for å studere skogsmaurene. Dessuten har jeg mange hakkespetter her, som er glad i maurene, og ofte lager dype hull i tuene. Men maurene bygger utrettelig tuene opp igjen, igjen og igjen.
Men jeg har også drevet med bier en gang i tida, og de er minst like interessante som maurene. - Og de lager jo dessuten deilig honning også! :)
Vi er sikkert mange som har filosofert over det samme. Jeg tviler på at en maur ser på seg selv som et enkeltindivid. Uten alle de andre maurene i tua er en enkelt maur ikke mye verdt ...
Det samme gjelder i bisamfunnet, - og i andre insektsamfunn, der alle jobber for samfunnets beste, styrke og overlevelse.
Men ei maurtue er jo ikke ett individ etter min mening, men et samfunn av samarbeidende individer, som er født inn i oppgavene de har. Et fantastisk og genialt sammensatt samfunn der alle individene vet sin plass, har og tar ansvar for sine oppgaver og vet hva de har å gjøre for å opprettholde balansen i maursamfunnet.
For mye forstand kan være galskap,
Men det verste av alt: å se livet som det er og ikke som det burde være,
"Sett at verden bare var en spøk fra Guds side, ville du da gjort noe som helst for å gjøre den til en god spøk og ikke til en dårlig en?"
GEORGE BERNHARD SHAW
Nettopp. Religionane mennesket har skapt. Vi kan følgje nesten i detalj korleis religionane har utvikla seg og endra retning og innhald alt etter menneskas behov. Da blir Bertrand Russells
nokså enkle argument mot religionen styrkt, at når dei guddommelege tinga blir styrte etter kva behov vi her nede på jorda tilfeldigvis har, da er det lite sannsynleg at religionane er noko å lite på, anna enn som trøst når livet ellers ikkje er til å halde ut. Nåde den som ikkje har ein religion å tvihalde seg i da.
Hver for seg var de ingenting, men sammen var de maurtuen, som om den var ett, levende vesen.
Forfatteren Khaled Hosseini skriver i sin roman "Drageløperen" om en far, Baba, som kommenterer sin sønns religiøse lærere: "Du vil aldri lære noe av verdi fra disse skjeggete idiotene ... De gjør ingenting annet enn å snurre rundt på bønnekjedet sitt og deklamere fra en bok skrevet på et språk som de ikke forstår. Gud hjelpe oss alle hvis Afghanistan faller i deres hender."
... "men aller først må du forstå dette, og du må forstå det nå, Amir: Du vil aldri lære noe verdifullt av disse skjeggete idiotene."
"Mener du mulla Fatitullah Khan?"
Baba gestikulerte med glasset. Isbitene klirret. "Jeg mener alle slike som ham. Jeg pisser på skjegget til alle disse selvrettferdige apene."
Les boka til Carl Schiøtz Wibye og bli vis. Selv om han selv sier at boka ikke er noe vitenskapelig verk, men et resultat av personlige erfaringer først og fremst fra ni år i Midtøsten og åtte år på Balkan, så er jeg av den personlige oppfatning at boka burde minst inn i undervisninga på videregående (kanskje til og med på ungdomsskoletrinnet), til en særdeles viktig og nødvendig diskusjon og samfunnsdebatt.
På side 260 skriver han:
"Spørsmålet er hvordan man kan demme opp for eller - enda bedre - stoppe denne uønskede trenden mot et mer voldelig samfunn. I en artikkel i Aftenposten anbefaler den somaliske aktivisten Ayaan Hirsi Ali flere konkrete grep for å begrense jihadist-trusselen. Hun påpeker at vi i større grad må velge hvem vi ønsker velkommen ut fra hensynet til hvem som er villig til å tilpasse seg en europeisk virkelighet. I tillegg til å lære seg språket og få seg en jobb, bør en innvandrer også slutte seg til de grunnleggende verdiene i vertslandet som har gitt ham eller henne et trygt opphold. Personer som er lojale mot utenlandske grupper og ideologier som søker å ødelegge våre frie samfunn, diskvalifiserer seg selv for statsborgerskap, og bør snarest sendes tilbake til hjemlandet."
Stoffet i denne boka er omfattende og setter mange viktige ord på hvordan den fanatiske retningen wahhabisme/salafisme oppsto i Najd-ørkenen og derfra har spredd seg i hele verden med Saudi-Arabias hjelp og enorme økonomiske ressurser. Han har et meget godt overblikk og har gjort en fantastisk grundig og god jobb med denne boka.
Som han sier mot slutten av boka:
"Første trinn i å løse et problem er å erkjenne at det finnes."
(Forøvrig noe også Ex-Muslims of Norway også jobber for å opplyse om.)
Vet du lite om hva som egentlig foregår innen islam og alle de forskjellige sektene som har spredd seg ut fra denne religiøse ideologien, så får du en svært god innføring ved å lese Terrorens rike.
Som sagt: Les og bli vis!
I praksis er ytringsfriheten vesentlig redusert i de vestlige landene i løpet av de siste ti årene. Det er svært få som ønsker å risikere liv og helse ved å utfordre en liten, men ekstremt aggressiv muslimsk minoritet.
Frykt og trusler fungerer.
De krever å bli møtt med respekt og toleranse fra det norske samfunnet, samtidig som de arbeider for å etablere et idealsamfunn blottet for respekt og toleranse for annerledes tenkende.
Første trinn i å løse et problem er å erkjenne at det finnes.