Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Den digitale kløften mellom rike og fattige er ikke slik vi trodde», er overskriften på en artikkel fra New York Times i 2018, og den fortsetter: «Amerikanske offentlige skoler fronter fortsatt skjermbaserte læringsenheter - til og med tilbud om heldigitale førskoleordninget. De rike svarer med fullstendig skjermforbud i klasserommene.
Husk at jeg skriver dette - og at du leser det - midt i en digital syklon så sterk at vi fortsatt må konsentrere oss om å holde på hatten, ja, å i det hele tatt stå oppreist
Denne bokens mandat kan dermed oppsummeres i to punkter:
1) Å skape et samlet bilde og levere en statusrapport fra dagens digitale skolevirkelighet, med et særlig fokus på barneskolen: Hva skjer i klasserommene, hvordan tenkes det i kommunehusene og hvem og hva er det som har avgjort at norske skolebarn fra fem års alder skal utstyres med egne nettbrett?
2) Å samle inn det som finnes av kunnskap og forskning fra ulike fagmiljøer og sette dem i sammenheng med politisk og teknologisk historie, som et bidrag til at den videre diskusjonen om digitale læremidler i skolen kan skje på et faktabasert grunnlag.