Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Jesus er imidlertid ikke Guds sønn - teksten slår lakonisk fast: "Det er ikke Guds vis å legge seg til barn" [sure 19,35]. Korsfestelsen benektes også, og det berømte verset lyder: "Men de drepte ham ikke, men det fortonet seg slik for dem" [sure 4,157]. Ifølge teksten døde Jesus ikke, men ble hentet direkte opp til himmelen.
Til forskjell fra Muhammad utførte Jesus mange mirakler: Som barn blåste han liv i leirfugler, han oppvekket døde, og da disiplene ba om et under, lot han nedsende et "dekket bord fra himmelen" - kanskje et bilde på de kristnes hellige måltid: "Vi ønsker å spise av det, at våre hjerter må finne ro." [sure 5,113]. Hadith-tekstene vet å fortelle at Jesus skal vende tilbake i de siste tider for å tilintetgjøre Antikrist.
Soroush tenkning munner følgelig ikke ut i sekularisme - målet blir tvert om å vekke til live en mystisk form for religion, å oppfordre til religiøs innsikt basert på gudskjærlighet. Forbildet finner han i Muhammads profetiske erfaring: Hva den moderne verden trenger er en erfaringsbasert religion hvor Gud oppleves som en kjærlig Gud, ikke som en streng lovgiver. Guds bud må overholdes av kjærlighet, aldri på grunn av frykt.
Når islams mulighet for endring og nytenkning fornektes, forsvinner ikke bare mangfoldet, men også dybden og kompleksiteten. "Religion er mer omfattende enn ideologi, og ikke ta hensyn til dette er å tilsidesette religionen til fordel for en ideologisert karikatur av religionen," skriver han. Islam som ideologi springer med andre ord ut av en begrenset og stagnert virkelighetsforståelse og forutsetter alltid en ideologisk fiende.
I en berømt og ofte sitert hadith sier profeten at det finnes to former for krig: "Den store jihad", som er menneskets indre kamp mot sine onde tilbøyeligheter, og "den lille jihad", som innebærer væpnet kamp eller krigføring.
Hadith-tekstene behandler både praktiske og etiske sider ved krigføring: Det blir tatt stilling til angiveri og forræderi, det advares mot plyndring og lemlestelser, og profteten formulerer et klart forbud: "Drep ikke barn!"
Medina-surene gir samtidig klare advarsler mot angrepskrig, som i sure 2,190: "Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men angrip ikke! Gud elsker visselig ikke dem som angriper."
I sure 16, 125 heter det: "Kall til Herrens veier med visdom og vakker formaning, og bekjemp dem derved på beste måte."
Sufiene ønsket å gripe kjernen i den religiøse loven og forstå den i lys av gudskjærligheten. Der sharia krever lydighet og respekt for regler og påbud, appellerer sufiene til medlidenhet og medmenneskelighet.