Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Det er jo sannsynlig at der også hender meget som er usannsynlig.
Det er nødvendig å huske hva vi ofte har sagt: ikke å gjøre en tragedie episk; "episk" vil si: med mange fabler, eksempelvis om noen ville dramatisere hele "Iliaden". I eposet får nemlig delene riktig størrelse gjennom diktverkets lengde, men i dramaet ville resultatet av en slik fremgangsmåte bli meget froskjellig fra forventningen. Bevis for dette er at de store diktere som dramatiserte hele historien om Troias ødeleggelse og altså ikke - som Euripedes - deler av den (eller Niobesagnet og ikke som Aichylos), - at de enten falt igjennom eller stod seg dårlig i konkurransene.
Det fjerde er konsekvesen, og hvis det menneske som gir stoff til efterligningen er inkonsekvent, og en inkonsekvent karakter er forutsatt, må personen allikevel være konsekvent inkonsekvent.
Det andre er passende, for mandighet er et karaktertrekk, men det passer ikke for en kvinne å være mannhaftig eller dreven i talekunsten.
Edel karakter finner man hos alle slags mennesker, for også en kvinne kan være edel og en slave, selvom det vel må sies at kvinnen i almindelighet er laveresående og slaven undermåls.