Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Og da er vi igjen ved kjernen av måteholdet eller moderasjonen - grekernes sofrosyne: Det er ikke primært en handlingsregel eller plikt, men en dyd, altså et karaktertrekk eller en kvalitet. Dette er noe jeg er, ikke først og fremst noe jeg gjør.
Vi må huske at mennesker ser ting fra sitt ståsted, og at dét ofte er annerledes enn ståstedet til den som kan mer, den som vil ha ting gjort raskt, og den som sitter med kunnskapen.
Vi er ikke alene i denne verden, og alle liv - vårt eget og andres - er faktisk verdt noe. Derfor må vi sette de rette grensene, for at samfunnet og menneskeverdet skal bevares.
Jeg våger den påstand at det er måtehold - som væremåte og dyd - som i siste instans kan redde vår verden, dersom de mest pessimistiske spådommene om klima og miljø er korrekte.
Det som er skjedd (finanskrisen i 2008/2009 - min kommentar), er riktignok komplisert og kan ikke oppsummeres på noen få linjer. Men at grådighet - individuell og institusjonell - er en viktig årsak til at krisen kunne få slike proporsjoner, er hevet over tvil. For med denne grådigheten forsvant mye av realitetsorienteringen. Godt betalte pengeforvaltere satte andres penger over styr i jakten på den store dollargevinsten, med fete bonuser som belønning. Det som i ettertid ser ut som selvsagte varsellamper, ble ikke sett, fordi grådigheten stengte ute måteholdets modererende blikk.
Under dyden "måtehold", slik vi finner den hos Platon og Aristoteles, ligger det et ideal om en sunn sjel. Det handler om en mental balanse som gjør at uviktige ting i livet ikke får for stor plass satt opp mot to viktige forhold: for det første den indre ro som vi mennesker trenger for å finne mening i livene våre, og for det andre det liv vi må leve for at vi skal være gode medlemmer av fellesskapet.
Den som skal klare å sette grenser og ha kontroll over seg selv, må også vite hvor ens egne grenser går. Man må kort sagt kjenne seg selv. Dette synes å være hovedbudskapet i Charmides-dialogen. Skal du virkelig være en modig soldat, en rettferdig politiker, en beundret poet eller en uslåelig idrettsutøver, må du kjenne dine egne styrker og svakheter.
Resonnementene er bygget på antakelsen om at et samfunn som tar til seg - og øver seg opp i måtehold og moderasjon ...... , vil kunne møte fremtiden med langt større trygghet enn et samfunn som gir seg hen ril overdreven nytelse.
Noe av poenget med dyden måtehold og alt Sokrates’ snakk om å kjenne seg selv og ha kontroll over eget liv, er nettopp att vi kan nyte livet med større glede, uten like mye frykt for resultatene.