Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
Dersom de finner at utlendingen med urette har slått en borger, skal de dømme ham til så mange piskeslag som han selv har gitt neveslag, og slik gjøre slutt på innvandrerfrekkheten hans.
Av respekt for fødselsgudene skal han aldri legge hånd på noen som er i en alder da de kunne ha vært hans foreldre. Likeledes skal han unngå å å legge hånd på en utlending, hva enten han har bodd lenge i landet eller er nylig ankommet; han skal i det hele tatt aldri tillate seg å ta en slik person i skole med nevene, hverken ved å slå først eller i selvforsvar.
Enhver som ønsker det, kan flytte inn i landet på bestemte betingelser, da opphold innvilges for utlendinger som vil og kan slå seg ned i staten. Det forutsettes at vedkommende har et yrke og ikke oppholder seg i landet mer enn tyve år eter at han er blitt registrert. Han skal ikke behøve å betale noen som helst utlendingsskatt (utover det å oppføre seg skikkelig!) og heller ingen avgift ved kjøp og salg. Når oppholdsperioden er utløpt, skal ha ta med seg det han eier, og forlate landet. Men det kan hende at han i løpet av sitt opphold har utmerket seg ved særlige tjenester for staten og føler seg sikker på at han vil kunne vinne gjennom i råd og folkeforsamling dersom han søker lovlig forlengelse av oppholdstillatelsen, eventuelt også på livstid. I så fall skal han møte opp og forelegge sin sak, og dersom myndighetene lar seg overtale, skal de innvilge hans søknad.
En utlending på gjennomreise som ønsker å spise frukt, kan, med én ledsager, forsyne seg gratis av den beste frukten om han ønsker det, som tegn på vår gjestfrihet.
Mennesket hører til de 'tamme dyr', sier vi jo, som med en riktig oppdragelse og en heldig utrustning kan bli den mest guddommelige og mildeste av alle skapninger. Men det kan også bli den villeste av alle skapninger jorden har frembrakt, dersom det har fått en utilstrekkelig eller feilaktig oppdragelse. Dette gjør at lovgiveren ikke kan tillate at barneoppdragelsen får en annenrangs eller stemoderlig behandling. Det første man må sørge for, er at den som skal påta seg ansvaret, velges på en forsvarlig måte, så lovgiveren må bruke alle sine evner på å få innsatt som øverste leder nettopp den av borgerne som har de beste og mest allsidige kvalifikasjoner.
Det er derfor vi gjentar igjen og igjen at det å være opptatt av penger, må komme nederst på ranglisten, for av alle de tre ting som ethvert menneske er opptatt av, kommer omsorgen (med ærlige midler) for penger på siste og tredjeplass, omsorgen for kroppen inntar plasen i midten, og på førsteplass kommer omsorgen for sjelen.
ATHENEREN: [...] En fremragende oppdragelse av de unge - og samtidig av en selv! - består ikke i formaninger. Dersom vi vil formane en annen, må vi vise at også vi selv følger disse formaningene i vår egen livsførsel.
ATHENEREN: Om dagen skal ingen drikke i det hele tatt, unntatt for kroppstrening eller som medisin, heller ikke om natten dersom en mann og en kvinne planlegger å avle barn. Man kunne regne opp en rekke andre situasjoner hvor en forstandig og lovlydig person ikke bør drikke vin, så på denne bakgrunn er det slett ingen stat som trenger store vinmarker. Likesom alt annet jordbruk og all matforsyning skulle være regulert, burde spesielt vinproduksjonen være moderat og begrenset.
ATHENEREN: [...] Må vi ikke pålegge barn under atten helt å avstå fra vin? De må lære at de ikke må legge ild til den ild de allerede har i kropp og sinn før de kommer til de alvorlige oppgavene i livet, og at de må ta seg i vare for ungdommelig ustyrlighet. Dernest må de unge under tredve nyte vin med måtehold og helt avholde seg fra fyll og drukkenskap. Men når man er kommet til førtiårsalderen, kan man feire i festlig lag og påkalle gudene. Spesielt skal man tilkalle Dionysos til det som er de gamles rituale og samtidig deres vederkvegelse, som han har gitt menneskene som en hjelp og et botemiddel mot den strenge alderdom. Denne gaven skal gjøre oss unge igjen, få oss til å glemme dårlig humør og gjøre vårt tilstivnede sinn mykt igjen og slik lettere å forme, akkurat som jernet når det stikke si ilden. I en slik tilstand, for det første, ville vel enhver være villig til å synge, eller fortrylle, som vi så ofte har sagt, med større iver og mindre genanse? Og det bør ikke skje for en stor forsamling, men under mindre forhold, og ikke blant fremmede mennesker, men blant venner og kjente.
ATHENEREN Og oppdragelse mener jeg vil si å få barna tidlig til å kunne skjelne mellom godt og ondt.