Klikk på en bok for å legge inn et sitat.

Viser 1 til 2 av 2 sitater

Hvorfor er forfattere så tilbøyelige til å flette inn musikken som
et innholdselement? Fordi vi er misunnelige på musikkens øyeblikkelige
kommunikasjonsevne. Musikk kan formidle et inntrykk umiddelbart.

Det kan være noe visuelt, 'litterært' (som i programmusikken) eller noe
uutsigelig, eventuelt intellektuelt (som i absolutt musikk).
Av de litterære former er det muligens bare haiku-diktet som kan virke
på en tilsvarende måte.
Forfattere har alltid forsøkt å stjele litt av musikkens effektivitet.
Det er fristende -- du får så mye gratis.

Du skriver, f.eks. i en dialog, navnet på en komponist, et verk - og vips,
navnet, musikkstykket skaper assosiasjoner i leseren som ikke sjelden
blir til et stort rom, en hel historie ( ... )

..i 'Forføreren' er orgelet nærmest å regne som en av hovedpersonene,
dessuten et formmessig vink.
Til og med på metaforplanet kan jeg ty til musikk, som i en passasje i
'Speil' hvor .. en kvinne er like vakker som Chopins klaverkonsert i
f-moll.
_

( fulltekst lenke> )

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Hovedpersonen myrder for å finne årsaken til at han myrder

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Harald KPernille GrimelandEmil ChristiansenPiippokattaMorten MüllerKirsten LundVannflaskeStig TKaren RamsvikTine SundalEster SLisbeth Marie UvaagEivind  VaksvikFrisk NordvestMari ArnLilleviJarmo LarsenBente NogvaHilde Merete GjessingJulie StensethReidun VærnesReadninggirl30Astrid Terese Bjorland SkjeggerudMona AarebrotAud Merete RambølmarvikkisNabodamaTatiana WesserlingBeathe SolbergKaramasov11FredrikAnne Berit GrønbechIngeborg GKjell F TislevollMarianne MVibekeLailalillianerNorahRonny