Klikk på en bok for å legge inn et sitat.
fra BØRRE KNUDSENS brev til NORGES HØYESTERETT (1983)
Forholdet mellom prest og dommer er forholdet mellom theologi
og jus: Begge vitenskaper har sitt utspring i trospostulater.
At det finnes noen almengyldig rett, kan like lite empirisk
['eksperimentvis'] påvises som at det finnes noen Gud. ..
Det kristne gudsbegrep innebærer en forpliktende, almengyldig
Rett, som står over alle menneskelige påbud og forbud.
Retten har sin grunn i Guds eget vesen. ..
Fordi den positive ['selvbestemte'] rett er underlagt den
perverterende makt, må domstolene øse av den primære rettskilde:
Gud og hans hellige Rett. ..
På theologiske premisser avviste jeg en lovgivning som krenket
menneskets grunnleggende rett, satt av Gud. ..
dermed hadde staten brutt med rettslige forutsetninger for
statskirkeforholdet. ..
At staten ikke er villig til å erkjenne rettsforpliktelser eller
konsekvenser .. skyldes at staten har forlatt tanken om en
absolutt forankring på Retten.
Dette til tross for at ren rettspositivisme ble dømt i Nürnberg.
..Domstolen er en helligdom for den Herre som våker over
menneskebarnets ukrenkelige rett. Om dommerne ikke innser dette,
da heter det: "alle jordens grunnvoller vakler" (Salme 82)
Retten er samfunnets grunnvoll, og når den rokkes, går de
menneskelige forhold i oppløsning.
"Fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli
kold hos de fleste"
sier Kristus om en vond fremtid.
Derfor står hans kirke med lidenskap på rettens side.
Dersom makten får retten, blir bare kynismen tilbake.
..På denne bakgrunn trer lov om selvbestemt abort frem i all
sin gru: en blankofullmakt til vilkårlige drap på en avgrenset
kategori av mennesker. En skremmende kjensgjerning:
I demokratiets navn er det politiske flertall kommet i skade
for å vedta en totalitær lov.
Med totalitær mener jeg en tankegang som ikke kjenner noen annen
rett enn den som makten bestemmer til enhver tid. ..
_
( hele teksten av prest Børre Knudsens brev her, nb.no )
( Nũrnberg-domstolen etter Hitler-staten )