Og mens han stirret på det skjelvende lille plast-skjelettet hadde han også fått en følelse av at det ville være temmelig uheldig å komme kjørende med et skjelett dinglende fra speilet, i hans ærend, desto mer som (tanken hadde visst slått ham i samme øyeblikk) han antagelig måtte kjøre henne tilbake, i løpet av kvelden og natten (hvilket faktisk hadde skjedd, det visste han nå, etterpå, og hvordan tilbaketuren i den blanke og sørgefloraktige skumringen, og siden, over midnatt, i mørket (hunden som peste), hadde ført til en slags sår fortrolighet mellom dem, den aller første fasen av forholdet), siden hun antagelig ville være for oppskaket til å kjøre forsvarlig; hun burde slippe å stirre på noe så trivialmakabert. Så da bommen endelig vippet opp og signallyset skiftet, og han var ferdig med å skumpe over plankene og skinnene, hadde han grabbet tak i beinrangelet og røsket det løs med krakilsk hånd, før han slengte det ut gjennom det åpne vinduet på rattsiden, øyeblikkelig sugd vekk av luftstrømmen og forsvunnet, ut av hans liv så og si; og han hadde, etter at det var gjort, sukket av lettelse, liksom han for godt var blitt kvitt en plagsom tanke eller et corpus delicti. Speilet var blitt skjevt. Han hadde rettet på det. For å vaske vekk de råtne tankene hadde han prøvd, som vanlig, å tenke på vann, iskaldt, klart vann over steinene og sanden i en bekk uten kjemiske tilsetninger, bildet av bunnen såvidt fordreid, rytmisk dirrende, av vannets dynamikk, skjelvent-elastisk, med flytende solreflekser som tentes og sluktes hele tiden; vann, det minnet om speilet, ikke sladrespeilet inne i kupeen, men sidespeilene, innfattet i sine aerodynamiske skjoldbukler på utsiden av bilen; hver gang han selv var passasjer, kunne han sitte og surre trollbundet inn i det svaie speilet, hvor bildene av det allerede tilbakelagte gikk igjen, rant gjennom den buede, reflekterende flaten, som om et endeløst vann fullt av bilder, bilder, rant ut av et badekar, men liksom med den motsatte bevegelsen også, et slags visuelt kildespring hvor synene foldet seg bråsnart ut som tricksfotograferte blomster, kontinuerlig, så lenge bilen var i fart, speilet tømt og fylt hele tiden, med tilbakelagte trekroner, lyktestolper, butikkvinduer, brospenn, trafikkøyer, gnistrende pantografer, leiegårdsfasader, lysrør i veitunneler, gressende kyr, fotgjengere med bæreposer i hendene ...