..en nyttig liten øvelse: ..at man stanser opp ved et
vitenskapelig utsagn og sammenligner det med et tilsvarende
dikterisk utsagn om samme fenomen.
..det trer frem en skarp kontrast mellom det forskningen
doserer som sannhet, og hva ethvert normalt menneske føler
som sannhet.
,,først gir vi dikteren ordet - Salomo i Høysangen:
"Sett meg som et segl på ditt hjerte, et segl på din arm,
for sterk som døden er kjærligheten, hård som dødsriket er
dens nidkjærhet: dens glød er som ildens glød, en Herrens
lue ['låga'].
Mange vann kan ikke utslukke kjærligheten, strømmer kan ikke
overskylle den; om nogen vil gi alt han har i sitt hus for
kjærligheten, ville han bare bli foraktet."

Så gir vi ordet til vitenskapen - ved professor Gabriel
Langfeldt i boken "Personlighetsutvikling, moral og menneskesyn":
"Kjærlighet, hat, hengivenhet er eksempler på slike sentiments,
som altså er spesielle følelser som aktiveres overfor visse
objekter på basis av medfødte tilbøyeligheter (konstitusjon),
men ofte betinget av visse opplevelser, gruppesamhørighet,
yrkesopplæring m.m."
Som vi ser, to vesensforskjellige anskuelser. De to syn lar seg
vanskelig forene. Om vi gjør et forsøk:
"..sterk som døden er aktiviseringen av sentiments overfor
visse objekter på basis av medfødte..." Nei, det går ikke.

Det må være noe i veien -- enten med diktningen eller med
vitenskapen. ..

/

Hva personutviklingen angår, fastslås det på side 34:
"Vi kan m.a.o. si at individets utvikling er betinget av
samvirket mellom de biologiske faktorer og alle de miljø-
faktorer som det etterhvert blir utsatt for fra vuggen til
graven."
Her fremstilles individet som totalt determinert av arv og
miljø, like forutbestemt i sin 'adferd' som en kule på et
skråplan. Mennesket gjør til enhver tid hva det gjøre,
og efter dette burde vel en fortsatt moral-filosofering
være overflødig. Samme deterministiske syn blir uttrykt på
side 38:
"Vi kan derfor som et resultat av denne analyse si, at hvis
et individs personlighetsutvikling finner sted på basis av
normale anlegg, og uten at noen fysiske skadevirkninger
inntreffer, så blir det de tilfeldige miljøvirkninger og de
derav følgende psykodynamiske prosesser som blir avgjørende
for personlighetens utvikling."

Like efter - i en parentes: "(Vi har med dette ikke tatt
standpunkt til spørsmålet om viljens frihet ...)"

Ikke det? Påstanden virker unektelig overraskende - tatt i
betraktning at man øyeblikket i forveien er blitt presentert
for refleks-automaten Mennesket. Omtrent like forvirrende som
å si: "Klokkeviseren er utvilsomt drevet av urverket. Men
dermed har vi ikke tatt standpunkt til spørsmålet om det er
urverket som driver klokkeviseren."
..professor Langfeldt skifter standpunkt midt på side 38.
Og det følger flere slike overraskelser efterhvert. ( . . )

..Langfeldt siterer Ingjald Nissen : "Det er meget som taler for
at menneskenes mest umiddelbare impuls til moralsk handling er
tendensen til å etterkomme bestående forventning hos andre
levende vesener."
Det virker på meg som moralpsykologien har lagt ut en revesaks
for å fange en sommerfugl. Den kan nok beskrive .. hensiktsmessig
sosial tilpasning, men får overhodet ikke tak i hva moral er.
La meg konkretisere det: ( . . . )

( kildetekst >

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Åsmund ÅdnøyMarianne MJaran FlaathIngeborgConnieCecilie EllefsenEllen E. MartolPiippokattaStig THarald KElisabeth SveeVannflaskeRisRosOgKlagingGunillaElin FjellheimKirsten LundStein KippersundGro-Anita RoenKristin71MathiasAnne Berit GrønbechBård StørekntschjrldBjørg Marit TinholtHeleneJan-Olav SelforsChristoffer SmedaasJulie StensethTurid KjendlieTheaSissel ElisabethSigrid NygaardKristin_Anne-Stine Ruud HusevågEgil StangelandHeidi HoltanMads Leonard HolvikLars Johann MiljesveinBeathe Solberg