avbrutt av LYDEN AV SKARPE SKUDD
..innlederen får aldri fullført mer enn halve spørsmålet
om hvorfor så mange legger til et "men"
når det snakkes om ytringsfrihet.
Midt i setningen avbrytes hun av lyden man har fryktet
mest av alt.
I raskt tempo avfyres mer enn 40 prosjektiler. Det skytes
utenfra mot kulturhuset.
Skuddsalvene besvares av dansk politi og de svenske livvaktene
for det 'vandrende terrormålet', kunstneren Lars Vilks.
Den danske filmskaperen Finn Nørgaard falt som dødsoffer i
attentatet mot 'Krudttønnen', København.
En måneds tid etter Paris har det skjedd igjen. ( . . )
jeg må opp til NRK på Marienlyst .. jeg gjentar hvor utålelig
det er at noen møter tegninger med prosjektiler -- frie ytringer
med automatvåpen.
Dette ondet må vi som demokratiske samfunn bekjempe.
Det gjør vi best ved ikke å la oss kue, insistere på å leve
som før.
.."Hva vil skje hvis vi lar frykten ta overhånd," spør program-
lederen.
-"Konsekvensene vil vise seg lenger frem .. på sikt, om måneder
og år, hvis vi da begynner å pålegge oss selvsensur -- det er der
testen kommer."
Selvsensuren - dette store "Men". Konjunksjonen som har tendens
til å dukke opp så ofte når det er snakk om ytringsfriheten. ..
"Hvorfor sier vi fortsatt 'Men', når..." spurte Sjevtsjenko før hun
ble avbrutt av skuddsalver.
Vi kan ikke vite hvordan hun ville ha fullført setningen. La meg
skrive hvordan jeg ville ha fullført innlegget:
Hvorfor sier vi fortsatt "men" når det utstedes dødsdommer mot
folk som har brukt ytringsfriheten? Når det står krigere der ute
klar med automatvåpen for å drepe journalister, tegnere, kunstnere ?
Når tegninger møtes med kuler, karikaturer med skuddserier ?
Hvorfor sier vi fortsatt Men til Lars Vilks når han i årevis har
måttet leve under politibeskyttelse? ..angrepet på debattmøter.
Når hjemmet hans har vært utsatt for forsøk på mordbrann.
Når Vilks står på al-Quaidas dødsliste.
Disse stadige Men som drapstruede ytrere møtes med, er nesten like
skadelige for ytringsfriheten som dødstruslene selv.
Kravene om at Lars Vilks og andre Burde ha latt være å ytre seg
for ikke å hisse opp drapsmenn og terrorister,
er i virkeligheten en måte å gi islamistene rett på.
Gi etter for vold og trusler. Gi dem medbestemmelse.
Hvert slikt Men innebærer en nedvurdering av ytringsfriheten.
En skyldfordeling mellom terrorister og ytrere.
Vi som er her .. er istedet opptatt av solidaritet med Lars Vilks.
Vi sier ikke "men Lars Vilks...". Vi sier "Jeg er Lars Vilks".
Dette burde vært uttrykt på Krudttønden i København.
I stedet var det automatvåpenet til en 22-årig islamist som fikk
det siste ordet.
_
(Resymert etter Vebjørn Selbekk:
Fryktens makt. Frihet eller taushet i terrorens tid
kap. 'Ytringsfrihet,men...' (fra s. 160))
se også omtale på ferske nyheter fra attentatet
under tema: Nattemørke over ytringsfriheten (7.januar 2015)
Viser 2 svar.
"we are thirsty for your blood"
Bokstavlig djevelsk julekort: islam slakter julenisse
Uhyggelig å se, men sensureres ikke helt ut av nyhetsbildet.
Sammenlign gjerne med de barnslig-muntre profet-karikaturene
som Charlie Hebdos redaksjon ble henrettet for, av Jihad:
Profetens hevnere viser en utkledd levende julenisse, bundet
knelende, tydelig dødsredd
så nissedrakten ikke kan skjule det.
Og et symbolsk sverdstukket blodrødtkors som silblør.
Den krigende fredsreligionens julekort til 'kristne Vesten',
postet sammen med oppfordringer til den tro muslim-sjel:
hvor alene han sitter, skal han nå ut og slakte vantro på
vilkårligste mistanke - klarer han ikke det, er hans trosliv
defekt og han risikerer 'unåde' hos menigheten.
Som fredslegion viser vi ingen bilder, bare noen lenker
til kilder som lot være å sensurere ut uhyggen som fredens egen
religion valgte å spanderte på vår fredshøytid.
"do not leave home - because we are thirsty for your blood"
--- Geller ---- deiligmail.uk ---- jewsnews.il
_
(boksitat)
..til tross for det svært ubehagelige innholdet velger jeg å
tolke mailen som en religiøs ytring om en eventuell hinsidig
straffedom fra den muslimske guddom. Da er jeg personlig ikke
like bekymret. Men allerede dagen etter kommer den helt klare
utvetydige drapstrusselen. En epost på skjermen med den lite
hyggelige emneoverskriften "Await your death".
Budskapet videre .. "You are a dead man. Don't ever try talking
about Prophet Mohammed" lyser i store røde bokstaver.
Som andre pressefolk har jeg opplevd å få ubehagelige eposter.
Folk har skrevet rett ut at de ønsker meg seks fot under torva.
Men dette er noe annet .. en konkret og direkte trussel, knyttet
til en type konflikter som tidligere har krevd menneskeliv.
jeg blir sittende og kjenne ubehaget, slik er det altså å være
drapstruet. Dette var den første av over 50 drapstrusler jeg mottok
under karikaturstriden, etter 50 sluttet jeg å telle. Innboksen
min koker over av avsky og utskjelling (..) både min mor og min
søster (som jeg ikke har) gis lite hedrende karakteristikker, det
er påfallende hvor mange kjønnsord de kan, disse religiøse som må
forsvare den hellige profetens ære. Alle direkte drapstrusler blir
videresendt til politiet.
..fra en rolig tilbaketrukket tilværelse, måtte kona og barna mine
plutselig forholde seg til livvakter, politibeskyttelse og PST's
sikkerhetsråd. ..Folk med utenlandsk opprinnelse kjørte sakte forbi
i blindveien vi bodde i, stirret opp mot huset .. når man er havnet
i en truselsituasjon, oppdager man ting man aldri hadde tenkt på
før .. som hvor vanskelig det er å få fjernet navn og adresse fra
offentlige registre. Teleoperatøren .. fjernet mine persondata
fra opplysningstjenesten, men hadde jo solgt dem videre til flere
andre søketjenester. Det kunne ta uker å få alt slettet. Så mens
drapstruslene haglet, kom nettjenestene opp med navn, nummer,
adresse, til og med kart. Her bor han, svinet som har skjendet
Profeten, følg denne kjøreruten hvis du vil reise for å ta ham.
..jeg var blitt politianmeldt for trykkingen av karikaturene, og
melderen, en muslimsk leder fra Østfold, sa til Aftenposten at
"politiet må ta hånd om Selbekk og plassere ham på et sikkert sted".
..hintet lignet stygt på en fordekt melding, "bare pass deg, vi vet
hvor vi får tak i deg".
( fra Vebjørn Selbekk:
Fryktens makt. Frihet eller taushet i terrorens tid )