Hertugene i Bayern kunngjorde at alle døpere skulle
henrettes: med sverd de som tilbakekalte, med bålet
de som fastholdt sin tro. Også drukningsdøden forekom
som straff mot døperne.
En kan regne med at over 200 falt som offer for
forfølgelsene i Bayern (etter 1528) ..

Biskopene i Regensburg og Passau våkte over sine områder,
så snart døpere ble rapportert til myndighetene, slo en
til. Tross alt fantes døpere igjen i hertugdømmet i
slutten av sekelet. Ennå i 1580-årene ble det utstedt
strenge forordninger, særlig gjaldt dette døpere som
kom fra Mähren .. nye edikt ble utstedt, og de brutale
utryddelsesaksjonene fortsatte. Følgen ble til slutt at
bevegelsen ble utryddet. Ved århundreskiftet 1600 syntes
denne frimenighetsbevegelsen helt å ha forsvunnet innen
dette katolske hertugdømme.
/

I august 1527 ble den betydningsfulle døpersynoden i
Augsburg avholdt.. antagelig med Denk som leder.
Ikke mye er kjent om 'martyrsynoden' som den ble kalt. ..
Andre som av synoden ble sendt ut som evangelister,
møtte snart martyrdøden ..

Rådet i Augsburg besluttet nå å ta kraftige forholdsregler.
Allerede samme måned som døpersynoden, ble et antall
medlemmer fengslet, og noen ble underkastet tortur.

Blant de fengslede var forstanderne Salminger og Dachser,
samt Langenmantel, og da knektene slo ned på et møte,
fikk de tak i Gross, som var kjent fra Waldshut.

Ved trusler og overtalelser søkte en å få medlemmene til
å avsverge sin tro, mens predikantene ved de lutherske
prestenes undervisning skulle beveges til å tilbakekalle.
Det ble også holdt en disputas, men uten noe resultat.

En truende forordning ble utstedt i oktober 1527 med ordre
om at barna ikke måtte holdes borte fra kirkedåpen, og en
skulle nøye seg med kirkegudstjenestene, holde seg vekk fra
'vandrepredikantene' og hverken gi dem mat eller herberge.
/

Våren 1528 ble Langenmantel henrettet med sverd. Han hadde
utgitt atskillige skrifter om teologiske spørsmål og
forfattet sanger.

/

1527 lot rådet i Nürnberg henrette en prest som hadde blitt
vunnet for døperbevegelsen av Hans Hut. Rådet lot også spre
et motskrift av de lutherske prester i byen.
Der het det at døpernes "onde, djevelske gift" måtte bekjempes
med all makt, både med statens midler og iherdig undervisning
i bibeltekster.
Som så ofte i slike stridsskrifter ble døpernes synspunkter
karikert, eller ekstreme retninger ble tatt som eksempel.

Barnedåpen ble forsvart med det gamle Testamente, og døpernes
"falske, løgnaktige og sjelemyrdende lære" gjendrevet med de
vanlige argumenter.
Idet keiser-ediktet fra 1528 ble akseptert i de fleste stender
[-forsamlinger] og alle døpere dermed skulle henrettes uten
undersøkelse, vegret dog Nürnberg-rådet seg for å iverksette
en så summarisk utryddelse.
Derimot fortsatte forfølgelsen i vanlige former.

[ Disse ellers ganske jordpåkastede biter kirkeverkhistorie
kan idag fritt leses hos Nasjonalbiblioteket -> ]

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Tor Arne DahlHanneMads Leonard HolvikMcHempettIngvild SAlice NordliPiippokattaNorahChristofferBeathe SolbergBeaKareteIngunn SKirsten LundVannflaskePernille GrimelandOleL. SeljeliKnutMRisRosOgKlagingTone HellinoronilleCathrine PedersenTorill RevheimDemeterAnn Helen EMarit FagernesAlexandra Maria Gressum-KemppiHeidiEivind  VaksvikTove Obrestad WøienLena Risvik PaulsenmarvikkisKjell F TislevollHelena EBeate KristinWenche VargasMarianneNEster SAstrid Terese Bjorland Skjeggerud