Det foregikk så mye raping og fising på rommene på Grand at det antakelig var et større problem for miljøet enn svevestøv fra dieselbiler.

Godt sagt! (4) Varsle Svar

Viser 4 svar.

Men apropos diesel, det er nymoderne overtro at dieselmotorer
er nødt til å forurense mer enn bensin- eller gassmotorer.

Beror direkte på hvilke krav tekniske myndigheter stiller til
hvert enkelt av de 2 til 7 eller flere drivstoffklasser som
et gitt land måtte se det aktuelt å ha på distribusjon.

Så for myndigheten er det bare å kjekke seg opp litt og vedta
at "i Norge skal vi fra aug.2018 ha disse spesifikasjoner på
drivstoffklasse D (lang liste)".

Renheten av drivstoffet avgjør nedlortingen av luftklimaet,
detaljer i motorens konstruksjon betyr langt mindre.

Men av gammelt tradisjonelt slendrian var det ikke så nøye
med D-klassen, dette var jo mest for nyttekjøretøy, de robuste
Diesel-motorene kunne klare seg med 'golvoppsop' fra raffinade-
produsentene. Gass var billigst å renfremstille, men dyrt å
distribuere og dosere. Bensin var noe fartsgalningene kjøpte
i kanner på apoteket, da Rudolf Diesel var ung..

De tidlige Nordsjøplattformene bare brente opp ca. all gassen
på stedet. For vanskelig å lagre.

Midtpå 1960-tallet lyktes myndigheten i myndig å sette fart på
produktutviklingen: Det ble avslørt hylende skandale med bly-
tilsetningene i 'super' bilbensin. Bilene hadde vært mobile
nervegiftsprøyter langs veier og åkerland.. året da gulrøttene
var så rosa? For motorene skulle bli litt mer lettkjørte og
høyytende. Men det gikk fort å få fram snill bensin som gjorde
like fullgod jobb i folkevogner og cadillacer.
Det går and !

Idag, kan myndighetene ha glemt å være myndige? Vikeplikt for
tunge dollar-transporter? Hvem prøver å myrde dieselbilen?

Diesel er en motorkonstruksjon, ikke et drivstoff. R.Diesels
motor er enklere, mer pålitelig og robust - ingen tennplugger
med krav til høyspenning justering og filing..
idag velegnet også til småbiler for fredelige lærerinner og
mopeder.

Rosenduftende D-drivstoff må bli et folkekrav.
La myndighetene få høre mer om hvor myndigheten sitter ?

Mannen -- jordnøttolje-motoren -- Renhetens pris

mer drivstoff og energistoff
"When wood became scarce, the world turned to poisonous coal."

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Jeg var en av dem som (den gang da myndighetene skrek opp om at bensinbiler var så mye verre enn dieselbiler, og myndighetene anbefalte alle å kjøre på diesel) kjøpte dieselbil, ...
Da var det rimelig å kjøre på diesel, - og det gikk bra i noen år, så ble dieselbiler omgjort til verstinger, og det ble dyrere og dyrere ...

Nå kjører jeg en rimelig bensinbil, og kjører ikke mer enn jeg er nødt til.
Ja, for jeg vil jo spare miljøet for forurensning. Jeg bruker tog og buss når jeg kan.

Elbiler ble jo holdt fram som så miljøvennlige, helt til nå, og mange anskaffet seg slikt, selv om de har vært dyre i innkjøp, - nå skal de også "straffes" med både bompengebetalinger og hvem vet hva som kommer - fra myndighetene fremover ...

Moralen må bli:
Stol aldri helt og fullt på det som myndighetene til enhver tid sier ...

Godt sagt! (3) Varsle Svar

det kan vi nok si til enhver tid...

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Så klart vi kan si det. De har visst alle en agenda - som ikke blir tydelig før etter noen år.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

Harald KEgil StangelandLailaMads Leonard HolvikPiippokattaBjørg RistvedtSynnøve H HoelAneSiw ThorbjørnsenIngeborg GKirsten LundHeidi Nicoline ErtnæsHildaJulie StensethTor Arne DahlPer Åge SerigstadAmanda AGrete AastorpBente NogvaBenedikteLisbeth Marie UvaagTone HTurid KjendlieLeseberta_23DemeterStine AskeMaikenHilde VrangsagenHege H.Christoffer SmedaasHanne Kvernmo RyeJarmo LarsenLinda RastennefertitiEllen E. MartolRoger MartinsenTor-Arne JensenMargrethe  HaugenTove AlmaMcHempett