Jeg har alltid ment at den største feilen Kina begikk innen moderne utdanning var den hysteriske opptattheten av å pugge informasjon, på bekostning av grunnleggende ferdigheter i å overleve og evnen til å nyte kultur. Utdanningssystemet er blitt en isolert rørledning. Et barn bruker tolv år på å krype gjennom det, og når det endelig kommer ut på den andre siden, er alt barnet ser bare svart. Barna har ingen retningssans og ingen kunnskaper om livet basert på sine egne sanser og erfaringer. Det vet ikke hvordan de skal nyttiggjøre seg naturens gaver og har ingen idé om hvordan de skal leve - eller hvordan man kan lage tre måltider om dagen.
Viser 2 svar.
Etter å ha jobbet i skoleverket i førti år, er jeg kommet til det at bare å pugge fakta har lite for seg. Jeg ser at også norsk skole er på full fart til bare å måle fakta. Det er så mange andre ting som er vel så viktig, som lek, friluftsliv, kultur, sosiale ferdigheter osv. Det er viktigere å lære bort hvordan bruke kunnskaper og lære hvordan en skal finne fram til ny kunnskap enn å pugge fakta. Puggeskolen la vi bort for over femti år siden.
Ja, det er mulig å bli kunnskapsrik på all mulig slags teori, mens man samtidig kan være mer eller mindre (noen ganger fullstendig) kunnskapsløs når det gjelder det praktiske liv og sosiale relasjoner ...