at vår egen tid også er en "periode"...

Barfield fikk aldri gjort meg til antroposof, men hans motangrep
ødela for alltid to elementer i min egen tenkning.

For det første gjorde han kort prosess med mitt "kronologiske
snobberi" -- en ukritisk akseptering av tidens alminnelige
intellektuelle klima, og forestillingen om at alt som har gått ut
på dato, ikke lenger har noen plass i dagens regnskap.

Det gjelder å forstå hvorfor noe er gått ut på dato: Ble det
noen gang tilbakebevist (og av hvem, og hvor overbevisende..)
eller ble det bare glemt i all stillhet, slik moter ofte blir?

Hvis det siste er tilfelle, forteller det oss ingenting om
sannhet eller uholdbarhet. Når en innser dette, forstår en fort
at vår egen tid også er en "periode"
og at den helt sikkert har sine egne karakteristiske illusjoner.
i likhet med alle andre perioder.
Mest sannsynlig ligger de på lur i allmenne forestillinger
som er så integrert i tiden at ingen våger angripe dem,
eller føler at det er nødvendig å forsvare dem.

For det andre overbeviste han meg om at det vi hittil hadde
stått for, ikke hadde rom for en tilfredsstillende kunnskaps-
teori.

Godt sagt! (3) Varsle Svar

Sist sett

Anniken RøilMargrethe  HaugenHilde H HelsethHarald KG LLaila StenbrendenMathildeSol SkipnesAkima MontgomeryVidar KruminsLilleviPiippokattaINA TORNESsveinBjørg L.AvaFrode Øglænd  MalminJoakimVibekeKirsten LundIreneleserTove Obrestad WøienBeathe SolbergWenche VargasJulie StensethAnne-Stine Ruud HusevågToveAnneWangFriskusenSigrid Blytt TøsdalStig TEvaNorahDolly DuckKarin  JensenKatrinGKjell F TislevollJan-Olav SelforsChristofferHeidi B