Helheten går tapt i delene, det er en tendens i våre
moderne spesialiserte utdannelser.
Vår generasjon har dermed frembragt få egentlig velutdannede
mennesker, sett under den synsvinkelen:

Den egentlig vel utdannede evner å tenke i assosiasjoner
på tvers av faggrensene, ikke bare å være vel kvalifisert
og opptrent innen ett fagfelt, som ulike slags teknikere.

Ikke noen fag, regner jeg med, har hatt sterkere tendens til
å tenke i fragmentert stilpreg enn nåtidens teologi, langs
ortodokse og evangeliske linjer.
De som har stått i den historiske kristendommens strøm, har
vært trege til å forstå hvordan tankesett i de ulike sektorer
har innvirket på hverandre gjennom skiftende perioder.

Der apostelen har oppfordret oss til å holde oss ubeflekket
av verden, er det ikke bare løs abstraksjon --
skal vi anvende det for egen del, må vi forstå hvilke bestemte
utfordringer vi møter som motstand i vår fase av historien.
Ellers blir vi bare som unyttige gjenstander på museum, ikke
livskraftige åndelige innsatsstyrker under Jesus Kristus.

(Francis A. Schaeffer, 'The God Who Is There' 1968 -
oversatt av språkvaskemaskinen på tekjøkkenet)

Relatert: Helhet i utdannelse?

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Sist sett

marvikkisEgil StangelandHenrik  Holtvedt AndersenAlexandraIngunn SAvaKirsten LundWencheHarald KCathrine PedersenJanne Kristin HøylandTralteAnniken BjørnesTanteMamieLilleviAnette Christin MjøsJulie StensethVannflaskeEivind  VaksvikKarin BergEli HagelundReadninggirl30lillianerBjørg L.VariosaBeathe SolbergLene AndresenTor Arne DahlBente NogvaHanneAkima MontgomeryChristofferSverreElisabeth SoleimTatiana WesserlingAnn-ElinSynnøve H HoelHilde VrangsagenJarmo LarsenReidun Værnes