Dermed nærmer vi oss litteraturen betraktet som kulturelt og historisk betydningsbærende fenomen. Den amerikanske filosofen Martha Nussbaum mener at litteraturens evne til å trene innlevelsesevnen er en ufravikelig grunn til at litteratur bør spille en sentral rolle i skoleverk og utdanning i et demokratisk samfunn. De gjeldende læreplanene for norsk skole er orientert mot såkalte grunnleggende ferdigheter. Etter Nussbaums mening er det én grunnleggende ferdighet som kommer før alle andre, og som er bestemmende for evnen til å inngå i enhver form for fellesskap, det være seg kjærlighetsforhold, familiefellesskap eller samfunnsrelasjoner. Denne grunnleggende ferdigheten er evnen til å føle andres følelser. Hvis vi ikke kan leve oss inn i hvordan andre har det, kan vi verken være en god partner, en velfungerende forelder eller et gagnlig samfunnsmenneske. Nussbaum går så langt som å hevde at uten evnen til å føle andres følelser vil man ikke kunne ha et velfungerende, demokratisk samfunn. Uten at en relativt stor del av befolkningen har genuin innlevelsesevne, vil det tolerante samfunn krakelere.